неделя, 4 май 2008 г.

Адвъртайзинг Айдъл (1) - графичните дизайнери

сп. Мениджър - 113 стр.
Адвъртайзинг Айдъл (1) - графичните дизайнери



Звездите на рекламния небосклон не са много, но някои просто са по-ярки от други
ВСЕКИ, КОЙТО СИ ИМА макар и бегло вземане-даване с българския рекламен пазар, знае, че добрите графични дизайнери са кът. И когато трябва да обявиш конкурс за графичен дизайнер, резултатите са не по-малко зрелищни от това, което се случва с кандидатите за слава в "Мюзик Айдъл". Оказва се, че съществуват огромен брой хора, които носят в себе си заряда на художествената самодейност в нейното рекламно проявление и я прилагат във форми и багри, които човек трудно би могъл да си представи като комбинация. Когато циник от сравнително капсулирания рекламен бранш се докосне до творчеството им, може най-ясно да си даде сметка в какъв изолиран микровълнов консуматорски свят живее.
И тъй като първата част на този своеобразен апотеоз на рекламната слава е посветен на графичния дизайн, т.е. на визуалните достижения, предлагам да разгледаме заедно едно от ръкотворните достижения на рекламната самодейност. На места с кратки, но възторжени коментари от страна на автора...
Поетът на програмите за графична и термична обработка се изявява предимно като приложник - в областта на опаковъчно-увивъчния дизайн. Неговите творби носят пулса на ежедневието, но прозата му ненатрапчиво ни "намига" - сякаш творецът иска да ни каже: "Това е само малка част от Голямото Изкуство". Вижда се, че не му е чужда балканската гурме култура, но има и смели опити в други жанрове. В творчеството му ясно личат опитите за мултикултурно приобщаване на всички етноси към достиженията на анадолските ценители. (Моля, разгледайте визиите на тази страница.)
Няма как да не възкликнем: "Аллах кирим!". Демек -"Аллах те прати!". Всеки артефакт на насладата трябва да бъде опакован, за да достигне своя поклонник в годно за наслаждение състояние. И тук творецът е приложил истинско пророческо визионерство - вековните културни прониквания са в основата на глобалното общество.
Грижата за насъщния също е смислово гнездо в творчеството на преродения визуалист Уорхол. Тръгвайки от поетиката на груханата пшеница и стигайки до драматичния историцизъм на последния владетел от Първото българско царство, той имплицитно ни напомня: "Никой не е по-голям от хляба... и от Corel Draw".
Разбира се, всестранно развитите дизайнери не се ограничават само с възвишени теми в своето творчество - те се раздават на мало и голямо. Децата започват да слюноотделят мощно при вида на опаковките, поели от живителния заряд на тяхната многоцветна фантазия.
Мотото на този дизайнерски титан очевидно е "Ранътъ прави бурбътъ" - ясните предпочитания към варивата и снаксовете поставят силен смислово определящ акцент на цялото му творчество. Силно загрижен за прехраната на масовия потребител, той се стреми да направи от покупката на ежедневни и сравнително лишени от емоция продукти незабравимо преживяване за всички сетива.
Слава, вечна слава на дизайнери и клиенти, които отхвърлят оковите на традиционната естетика и поставят основите на една нова графична култура, родена от сблъсъка на всички възможни вариации в четирицветния печат! Всяка рамка, всеки опит да бъдат ограничени тези артефакти на съвременния български маркетингов микс са тежко посегателство върху един извисен талант, за който нито една еклектична цветова комбинация не е табу.
В следващия брой "Адвъртайзинг Айдъл" продължава с гениалните прозрения на един "нешлифован диамант" в копирайтинга.
неделя, 4 май 2008 04:25:36

Няма коментари: