Капитал - 41 стр.
Картинно бъдеще
Google пуска нов алгоритъм за по-прецизно търсене на изображения Помните ли как преди време Google обяви разработката на технология за по-ефективно търсене, наречена PigeonRank? Благодарение на нея хиляди пощенски гълъби отговарят на въпросите ви, като подреждат и оценяват информацията онлайн по-бързо от всеки алгоритъм. Това естествено се оказа една от традиционните първоаприлски шеги, измислени от екипа на Лари Пейдж и Сергей Брин. Този път обаче Google съвсем на сериозно обяви създаването на нов метод за търсене на изображения чрез разчитане на визуалното им съдържание по време на международната конференция World Wide Web (WWW2008) в Пекин. Технологията Името на новата технология е VisualRank по аналогия с PageRank - алгоритъмът за извличане и сортиране на текстови данни на Google. VisualRank съчетава софтуер за разпознаване на изображения и технология за класифицирането им на базата на общи прилики. За да получат нужната информация, в момента онлайн търсачките разчитат предимно на текста около картинките - име на графичния файл, тагове и т.н. Получава се ефектът на детската игра "развален телефон", защото се разчита на описание на образите, а не на реалното изображение. Новата система за визуално търсене използва този традиционен метод единствено за да определя съвкупност от изображения, които после да бъдат сравнени. Google подрежда картинките според приликите им, като целта е да се намери общ преобладаващ визуален модел между тях. Тези, които са най-близо до този общ стандарт, биват маркирани като най-вероятни отговори на търсенето. Oбщият стандарт е "демократично" генериран, тъй като се разчита на преобладаващото мнение на хората, поставили таг на снимка за достигането на, образно казано, "средно аритметично" изображение. Измерването на визуалните прилики става по различен начин: ако се сравняват изображения на хора, се използва вече сравнително добре развитата технология за разпознаване на човешки лица. Когато се търсят прилики при пейзажи, голяма тежест има съвпадението на цветови модели. При търсене, което би довело до силно вариращи хетерогенни резултати, се отделят няколко повтарящи се образа и се извеждат резултатите, най-близки до тях. Изследователите на Google са провели тестове на новата система, като са се концентрирали върху 2000 различни продукта като mp3 плеъра iPod, игровата конзола Xbox и т.н. Традиционно продуктовото търсене е популярно сред потребителите, а грешни резултати при него са особено нежелани. 150 доброволци са били попитани коя е най-неподходящата картинка, генерирана при произволно избрани търсения за 50 от тези 2000 продукта. Хората можели да избират измежду 10 отговора, генерирани чрез действащата в момента система Google Images, и други 10 резултата, получени чрез новата търсачка прототип. Единствено повтарящите се изображения били премахнати. Оказва се, че технологията VisualRank се справя по-добре от предшественика си и намалява несъществените, грешни и повтарящи се резултати с цели 83 процента, твърдят от Google. Общ план Ефикасното търсене на изображения онлайн е проблем, за който тепърва ще се търси решение. Въпреки че вече е възможно сравнително лесното автоматично разпознаване на някои обекти като човешко лице, в общия случай машините не могат да се справят с анализирането на по-широк спектър от визуална информация. Сайтове като Like.com и Pixsta.com извършват търсене на приличащи си обекти, но работят с ограничен кръг изображения, като става дума най-вече за търговски продукти. Подобни интернет страници са създадени изключително с рекламна цел. Like.com стартира през 2006 г., а порталът за мода Pixsta.com е съвсем нов - съществува от началото на май 2008. Потребителите могат да търсят подобни или подхождащи си продукти, като изображенията се сортират по цвят, форма и т.н. Поглед в бъдещето Развитието на интернет определено ще стигне до момент, когато механично ще могат да се разпознават изображения с голяма точност. Тогава "зрението" на машините би трябвало наистина да "прогледне". Най-голям шанс да направи това има точно онлайн гигантът Google, през който минават 65 на сто от всички интернет търсения на територията на САЩ, сочат данните на маркетинговите анализатори от Hitwise за април. Реално погледнато, пълнокръвна услуга за разпознаване и сортиране на изображения в интернет едва ли ще стартира скоро, но самият факт, че се работи активно по механичното разпознаване на обекти, е обещаващ. По всичко личи, че след хората и гълъбите създателите Google са решили да впрегнат и роботите в похода си към доминация на онлайн пазара. Въпрос на време е научната фантастика да стане реалност. събота, 10 май 2008 06:25:32
събота, 10 май 2008 г.
Картинно бъдеще
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар