неделя, 4 май 2008 г.

Гола Водка

сп. Тема - 48 стр.
Гола Водка
Светослав СПАСОВ
Рекламите на водка „Флирт" отдавна не миришат на алкохол, а на хормони. Алкохолните компании правят чудеса от храброст и си играят със закона, за да представят продуктите си в ефир преди 22 часа
Досега си мислехме, че човек първо пие, а после се съблича. Вече не сме толкова сигурни в тази последователност. Разколебаха ни новите реклами на водка „Флирт", в които алкохолът е по-малко от стриптийза.
В един от спотовете участват звездата на Народния театър Владимир Ка-рамазов, плеймейтката Златка Райкова и познатите от предаването „Градски момичета" Силвия и Калина. Трите флиртуват с актьора, който накрая ги зарязва заради сервитьорка. Избраницата му го впечатлява, като връзва на фльонга дръжка от череша с език, точно като Шерилин Фен в сериала „Туйн Пийкс".
Рекламата на алкохол върви преди 10 часа вечерта, въпреки че Законът за здравето изрично го забранява. За Карамазов, Златка, Силвия и Калина обаче забраната не важи. Привечер де юре те не рекламират водка, а продукт със странното име „Флирт тийз". Зрителят обаче вижда знака на водка „Флирт" и слогана на кампанията „Игри за напреднали".
Правилата на въпросните игри стават ясни след 22 часа. Тогава визуалното съдържание на рекламата остава същото, но посланието му се сменя с: „Водка „флирт" - ДейсТвай!"
Реклама на водка с алюзия към стриптийза се носи и от друг актуален тв спот на „Флирт". Главно действащо лице в нея е поппевицата Аксиния, която го раздава сьблазнена от барман. Преди 10 часа от пърформънса й не мирише на водка, а на „Флирт тийз". След това обаче Аксиния също втвърдява тона и градуса с мотото „Водка „Флирт" - ДейсТвай!"
От рекламния отдел на „Винпром Пещера", собственик на водка „Флирт", поясниха, че „Флирт тийз" и „Флирт" са различни продукти. Във „Флирт тийз" съдържанието на алкохол е под 5 на сто. В същото време обаче рекламите на двете питиета са абсолютно еднакви, което кара потребителят да ги свърза с по-известната и високоградусова марка. Освен това „Флирт тийз" е сравнително непознат на пазара продукт - създаден е след 2005-а, точно когато са въведени и ограниченията за реклама на алкохол в ефира.
Преди около година „ТЕМА" описа друг подобен случай. Тогава бе създаден клип на вино, което почти отсъстваше от търговската мрежа и се промотираше в ранните часове. Едва след късните новини рекламата се видоизменяше в спот на едноименна ракия, която клиентите познаваха много по-добре.
„Пълната забрана за пряка промоция на спиртни напитки по телевизията и частичната забрана на непряка преди 22 часа станаха факт в началото на 2005 г. Във втория случай телевизиите може да показват логото и слогана на продукта, но не и бутилката му, както и хора, които пият от нея. Приетите ограничения са победа на желанията на гражданското общество над интересите на производителите и вносителите на алкохол и на медиите, излъчващи техните рекламни кампании", заяви след гласуването един от вносителите на законопроекта - бившият депутат от НДСВ g-р Атанас Щерев. Една от поставените цели бе послания от рода на „Събрахме се" и „Време е за парти" да изчезнат от часовете, в които учениците гледат телевизия. Идеята на здравната комисия към 39-ото Народно събрание беше рекламите на алкохол да вървят само през нощта, когато подрастващите би трябвало да са си легнали.
Дори и най-сънливите от тях обаче вече се убедиха, че намеренията на лекарите до голяма степен се провалиха. Ракиите и водките не само не изчезнаха от вечерния ефир а напротив - кампаниите им станаха дори по-дръзки и запомнящи се.
В първите дни след старта на забраната през 2005-а винзавод махна буквата „к" от „водка" в етикета и заля ефира със спотове за 40-градусова вода. Случаят се прие със снизходителни усмивки, тъй като се очакваше той да остане изолиран. Днес обаче маскирането на водка като вода прилича на невинна шега в сравнение със съвременните маркетингови трикове на фирмите.
Месеци наред вече фолкпевицата Камелия върти задник в реклама на водка. Любимката на народа се появява още в ранния следобед и шокира ескимоси и бащи, които гледат футбол с децата си и в паузите попадат на късите й панталонки. Формално Камелия също не прави нарушение. Палавото й „Ето това чукане чаках" не е реклама, а спонсорска заставка. А такива Законът за здравето позволява да се излъчват по всяко време на денонощието. Наистина, не и преди и след детски и младежки програми, но във всички други жанрове, които тиинейджърите обичат - филми, спорт и т.н.
Откакто на концерните бе забранено да рекламират през деня, спонсорските им заставки продължават много по-дълго от традиционните преди това 2-3 секунди. Днес част от водките и ракиите пращат на телевизиитезаставки, значително по-дълги от рекламите
От 2005 г. насам контролът върху рекламните ограничения в радиата и телевизиите е поверен на Съвета за електронни медии (СЕМ). Оттам обаче периодично се оплакват, че държавата не е предвидила всички ситуации, които гениите на българската реклама са в състояние да създадат. „Затова понякога сме с вързани ръце. На зрителите може и да им се струва, че тази или онази реклама нарушава закона и внушава нещо нередно, а в същото време според нормите на закона нарушение да няма", коментират от правния отдел на СЕМ. Оттам припомнят и че от 2005 г. досега телевизиите са обжалвали пред съда всички над 15 глоби, които съветът им е наложил за престъпване на рекламните ограничения. Част от наказанията още чакат потвърждение от Темида, а други са анулирани и глобите по тях са отпаднали. В резултат три години след влизането на забраните в сила в СЕМ не е постъпил нито лев от провинили се радиа и телевизии.
Глобата за първо нарушение е от 500 до 1500 лева. След това санкцията скача до 5000.
Не по-голяма е успеваемостта на държавата и при контрола на уличните билбордове. И върху тях, както и във вестници и списания е забранено да се слагат преки реклами на твърд алкохол, показващи бутилки, чаши и развеселени компании. Наказанията са каквито и за електронните медии. За нарушения следят регионалните инспекции по опазване и контрол на общественото здраве - РИО-КОЗ. Още след приемането на текстовете от бившите ХЕИ-та (особено в големите градове) се оплакаха от недостатъчен брой инспектори. Оттам предупредиха, че хората им са затрупани с работа и че кръстосването на градовете и взирането в реклами по улиците ще им бъде последна грижа. Може би заради това София и в момента е залята от пана с водка и ракия, част от които почти са нагазили в училищните дворове.
Текст под снимка
Преди 10 вечерта този клип с участието на Владимир Карамазов рекламира напитка, в която съдържанието на алкохол е под 5 процента. След това същият се превръща в промоция на високоградусова водка.
Текст под снимка
На Аксиния й става горещо не от изпития алкохол, а от ловките движения на сексапилния барман.
неделя, 4 май 2008 04:57:38

Няма коментари: