вторник, 6 май 2008 г.

В Интернет стоката е информация

Монитор - 15 стр.
В Интернет стоката е информация

Йордан ЙОРДАНОВ
През последните дни медиите доста преекспонираха една новина. Че „Sanoma Magazines International" (SMI) придобива 68% от „Нет Инфо.БГ". SMI са издателите на "Блясък", „Cosmopolitan", «Максимум» и прочие гланцови издания за свободното време. Затова едва ли може да се счита, че чрез Нетинфо медията ще си допълни с нещо политиката на изданията. Или ще реализира кой знае каква диверсификация на читателската си аудитория, както беше миналата година. Тогава същата медия изкупи женския сайт Розали.ком. Тогава правилно купувачът запази главния редактор на сайта Роза Савова и изданието се вписа без каквито и да е сътресения в схемите на Санома-Блясък. Днес изглежда, че "кучето" е заровенодруга де.
Защото Нетинфо не е само порталът "Netinfo.bg" с обявите си и новинарските си рубрики. Нет Инфо.БГ е собственик и на популярните сайтове Abv.bg, Gbg.bg, Vbox7.com. Ако се огледате какви мейл-адреси ви дават за кореспонденция българите, с изненада ще установите, че те твърде често завършват на @abv.bg. Т.е. новият собственик ще контролира пощата даже и на доста политици, които все още не са наясно с конфиденциалността и отговорностите на българските доставчици пред българското законодателство в интернет. А чрез Вибокс се придобива собственост върху единствената засега българска Youtube тип медия.
Може би и затова трябва да се замисли Комисията за защита на конкуренцията, преди да се произнесе по сделката.
Засега не е ясно какви са точните намерения на Санома-Блясък, но е факт, че фирмата има сериозни намерения към българското интернет-пространство. Или към интернет-пространството изобщо, защото се чу за покупки на SMI и в Русия. Е, там беше закупена Lux Media, която с 50 души прави 4 млн. евро, а у нас Нетинфо за миналата година е направила приходи от продажби в размер на 4,6 милиона лева при 127 служители. Но това си е само още едно доказателство, че тук се търси може би нещо друго.
И рано или късно ще се влезе в конфронтация с другия, опитващ се да се налага из електронните медии - компанията "Инвестор.бг" АД.
Инвестор вече има над 15 сайта. Наскоро закупиха тийнсайта teenproblem.net за 50 хиляди евро. Началото беше сложено, когато се разрази битка за start.bg и името беше придобито за неизвестно каква цена. И това май беше изобщо първата покупка на български домейн (права над име в интернет). През 1996 г.Инвестор придоби сайта работа.бг, а по-късно и 67% от фирмата, държаща правата върху Automedia.bg. Впоследствие фирмата продаде за 12 000 лв. "Работа.бг" ЕООД, но запази домейна rabota.bg Т.е. изсмука от съдържание сайта.
Инвестор е близка фирма с издателите на "Капитал" и "Дневник". Близка до тях е и фирмата за интернет-сайтове "Еталижънт". А и почти всички по-сериозни журналисти и фотографи на работа в горните медии имат и собствени блогове. С които на практика разширяват редакторските политики на издателите на "Дневник" и "Капитал". Пък и самите две печатни медии често препечатват статии от своите блогъри, с което могат да затварят кръга "според информации от интернет..."
Така се създава възможност да се провеждат доста ефективно важни манипулативни стратегии. Например у невнимателно сърфиращите из интернет българи се създава погрешното впечатление, че едва ли не всички сърфиращи или пишещи из интернет са за ултралиберални, десни политики у нас. И че всички поддържат увеличаванията на работния ден и намаляванията на заплатите и другите социални придобивки от членовете на съюзите на разните работодатели у нас. Заради ниската им производителност.
В крайна сметка въпреки голямата шумотевица по всяка от горните покупко-продажби на сайтове у нас на практика други значими сделки с интернет-медии няма. Е, има и една друга категория покупко-продажби на интернет-проекти.
Като тези, които станаха с БОЛ.бг и други доставчици на интернет. Както стана миналата година и със Замунда и Арена. Когато те, подгонени от дивашките преследвания от RIAA, BSA и т.н. защитници на копирайт-права с държавни средства, бяха на практика принудени да продадат и изнесат сайтовете си извън България.
Отскоро гоненията на ГДБОП за авторски права в защита на частни интереси започнаха с нова сила. И веднага започнаха да се появяват съобщения от типа на "След около един месец и може би повече преговори относно продажбата на сайта стигнахме до единодушно решение. Домейнът и потребителите на bgpirate.com бяха продадени на торент сайта p2pbg.com. Преговорите не бяха много лесни и за двете страни, но все пак стигнахме до консенсус. Успяхме да се разберем с отсрещната страна и постигнахме една добра сделка и за двете страни. Пожелавам попътен вятър на новите собственици на домейна". Аналогично прозвуча и съобщението „Наскоро изтече информация от самия собственик на сайта за безплатно сваляне на музика mp3ki.net, че сайтът се продава. Дотук се е стигнало, след като са подадени жалби от българския продуцент - Пайнер, в съда, срещу въпросния сайт и собственика му, а проблемът се крие в това, че сайтът се хоства в български хост. На собственика на сайта не му се занимава с цялата хамалогия и закономерно търси друг път. За нас мрежата остава без един сайт, в който имаше интересни неща». (И двете съобщения са копирани дословно от сайтовете им в Интернет, заедно дори с граматическите грешки).
Но, предполагам, че ще се съгласите, че съобщения от този тип едва ли биха били разбирани като проява на някакъв раздвижен български пазар на Интернет-проекти.
За да има такъв пазар, естествено трябва да има интерес. Но трябва да има и стока. А в интернет това не са суперпрограмистките техники. В интернет стоката е информация. Затова и на Запад се продават сайтове, но сайтове със съдържание.
А у нас, ако погледнете кои сайтове ставаха български "сайт на годината", ще установите, че в повечето случаи се набляга на дизайна и рядко на съдържанието. Изключение може би е сайтът на 2005 г., и то номиниран не от журито, а от публиката - selo.bg (сайт за българското село). Останалото са фирмени сайтове, сайтове на общини, виното, яденето и толкова. А за 2006-а имаше номинирани и сайтове, които определено имат стойност. Например "Нова визия" (естествено пак номинирана не от журито, а от публиката), "Зачатие" и Уроци.нет.
За 2007-ма вече няма български сайт на годината.
Даже и този полъх на опит за някакво сравнение и оценка приключи. Ето как интернет информира за това: "Наградите не се организират повече, тъй като Жустин Томс, която изнасяше основната тежест на организацията и финансирането на конкурса, реши да спре да го организира.". А ето и каква е оценката на организаторката: "...да кажа още нещо за общото събрание и БУА като цяло - какъвто браншът - такава и организацията му, за жалост (моя), според мен в настоящия си формат това е неработеща организация, представляваща в голямата си част фирми, които са все още във фаза на "начално натрупване на капитала", които не са готови за общественополезна и обща дейност, затрупани в собствените си грижи, въжделения, амбиции, проценти, дялове ..."
Както се казва - "Без коментар".
***
Изненада
Новият собственик ще контролира пощата даже и на доста политици, които все още не са наясно с конфиденциалността и отговорностите на българските доставчици пред българското законодателство в интернет
вторник, 6 май 2008 01:24:47

Няма коментари: