вторник, 6 май 2008 г.

Максим Минчев, генерален директор на БТА: „24 часа" рекламира България в Мадрид

24 Часа - 24 стр.
Максим Минчев, генерален директор на БТА: „24 часа" рекламира България в Мадрид

Ирина АСИОВА
Родни медии от 4 континента се събират за 4-и път по идея на информационната агенция
Президентът Георги Първанов ще открие на 19 май в Мадрид Четвъртата световна среща на българските медии.
Българската телеграфна агенция и Асоциацията на българските медии по света организират форума, който ще събере над 30 български медии от цял свят и представители на политиката, икономиката и бизнеса от 18 до 22 май.
Срещата ще бъде открита в присъствието на кмета наМадрид Алберто Руиз Гаярдон. От европейските страни Испания е с най-многобройната легална българска диаспора и това е една от причините за избора на място за провеждане на форума.
От испанска страна партньор ще бъде информационната агенция ЕфЕ. Един от най-големите български вестници в Испания - "Нова дума", който е с тираж от 10 000 броя, подробно ще отразява световната среща.
Акцент на Четвъртата световна среща на българските медии тази година ще бъде популяризирането на българската история и култура. Работното название на срещата е
"Медиите - задължителният "трети" в меж-дукултурния диалог". В рамките на програмата е предпремиерата на изложбата "Буквите на България - азбука на Европа". Експозицията от 30 плаката, изобразяващи буквите на родната азбука, е акция на Международното триенале на сценичния плакат, в която участват изявени художници от различни страни и континенти.
- Г-н Минчев, на 18 май ще стартира IV световна среща на българските медии в Мадрид. Какво да очакваме от иея?
- Тези световни срещи станаха наистина добра традиция. И пак в навечерието на 24 май, и пак ние - медии от България и целия свят, се събираме на редовния си конгрес. По правило се провеждат там, където имаме солидно българско присъствие зад граница. Не случайно досегашните 3 издания бяха в София, Чикаго и Рим, защото можахме да съберем от всички краища на Земята хората от ме-дийния бизнес. Издатели, главни редактори, редови журналисти, независимо че не са в България, продължават да използват родното слово, за да поддържат българщината на много
места по света Тази година медийната среща е отново в Европа и отново на място, където имаме много сериозно българско присъствие. По всички официални и неофициални данни в Испания е концентрирана най-голямата легална българска диаспо-ра на Стария континент. Тя наброява 150 хил. души, сред които категорично има наченки на средна класа. Българите се ползват с добър имидж сред испанското общество, ухажвани са от местните и заради правото им да гласуват. Освен това в Испания излиза един от най-големите български вестници в чужбина изобщо - вестник " Нова дума" снадЮхил. тираж, разпространява се в над 900 точки из Испания.
Причина да се спрем на Мадрид като домакин не на последно място са и традиционно добрите връзки между България и Кралство Испания, които изиграха немалка роля в евро-атлантическата интеграция на страната ни.
- Набира ли темпо световната среща на български медии, успява ли да привлече повече участници? - Само от САЩ идват представители на 8 медии от различни щати. Чакаме участници от Канада, Кипър, Великобритания, Франция, Ватикана, Италия, Украйна, Молдова, Западните покрайнини, Холандия, Чехия, Швейцария, Румъния, Сърбия, Австрия, Израел и др. Гръцките пратеници на вестник "Български новини" ще празнуват рожден ден -10 години. Според издателите му той е и най-старият български вестник за емигранти в Европа. Някои участници са традиционни, имаме и нови. От българска страна ще присъстват ръководствата и част от екипите на основните печатни издания у нас, телевизии и радиа.
- Какви гости очаквате?
- И те традиционно всяка година се увеличават, което само може да ни радва. На-растналият интерес е разбираем, защото събирането на толкова влиятелни медии накуп дава възможност на хора от бизнеса и от различни сфери на живота да установят контакт и да разменят с представителите на четвъртата власт ценен опит и идеи. За нас е голяма чест, че срещата тази година ще бъде открита на 19 май от президента
Георги Първанов в присъствието на кмета на Мадрид Алберто Руиз Гаяр-дон, Есперанса Агире - пре-зидентка на автономната област Мадрид, и други официални представители на испанския и българския ме-диен, политически, културен и бизнес елит. Присъствието си са потвърдили вицепремиерът Ивайло Калфин, министърът на държавната администрация Николай Василев, експре-миерът Симеон Сакско-бургготски, който е изключително ценен и високо уважаван в Испания. Очакваме министъра по европейските въпроси или на икономиката, който да представи програмата на правителството. Чакаме представители на българския бизнес и по-специално на туристическите организации, културни дейци. Наши партньори са една
от най-влиятелните медии в Испания - агенция EFE, уважаваните вестници "Ел Паис", "Ел Мундо", ABC и други. Към гостите се надявам да се присъедини и Христо Стоичков,
който пожела да участва в откриването преди последните събития около него. Не мога да кажа дали ще потвърди присъствието си, след това, което се случи в Барселона, но си мисля, че за него е чудесна възможност да използва форума и веднъж завинаги да изясни отношенията си с българските медии. Битката му с родните медии, която продължава толкова години в битността му на футболист, треньор на националния отбор и на българин, не е в негова полза. А нека не забравяме, че той е едно от тези лица на България, които направиха името на страната ни много популярно. Днес дали ще е в Кения, Бирма или Коста Рика, като кажеш България, често ти отвръщат: Стоичков. Това означава, че той носи отговорност и не бива с лека ръка да разпилява такъв капитал. С него се свързва и името на страната ни.
- Какви теми ще се разискват на четвъртата медийна среща?
- Тема на тазгодишната ни среща е "Медиите - задължителният трети в между-културния диалог". Очаквам сериозна информационна дискусия за това какво се случи в България между двете срещи. Убеден съм, че и колегите ни от чужбина ще се включат активно. Втората тема е посветена на въпроса защо България до момента няма нобелов лауреат?
Няма да разискваме конкретни имена и събития около тях. По-скоро целта ни е да разберем защо обществото ни не може само да се обедини в своя избор за достоен кандидат, независимо в коя област.
За първи път тази година ще внесем в дискусиите бизнес елемент - качеството на българския туризъм. Тук ще поставим въпроса за имиджа на България и българите по света и за това как медиите биха могли да помогнат за подобряване облика на родния туризъм. Ще поставим и темата за академичната емиграция. Като формален повод ще използваме 120-годиш-нината на СУ "Св. Климент Охридски".
Петият панел в програмата е обратният път към България. Ще изкажем нашите мнения за програмата на правителството за българите в чужбина. Тук ролята на медиите е огромна, за да не се прекъсне връзката между българската диаспора и родината. Какво трябва да се направи, за да се привлече младата българска емиграция да се върне ако не за постоянно, то поне с инвестиции.
Тежестта на срещата ще падне върху промотирането на българската култура, история и език. Предвидили сме и богата културна програма.
- Набележете основните акценти в нея.
- На срещата в Мадрид ще присъстват изявени български интелектуалци. По традиция ще дойде академик Антон Дончев, отново ще пее Валя Балканска, ще свири Владимир Владигеров, ще дойде художникът Божидар Икономов, ще бъде известният български историк Николай Овчаров, нашумелият български режисьор Людмил Тодоров и още много представители на
интелигенцията ни. В кино в центъра на Мадрид ще се покаже "Шивачки" - филмът, който миналата година обра българските оскари флед прожекцията зрителите ще могат да се срещнат с ежисьора Людмил Тодоров. В испанската столица предпремиерно ще бъде показана изложбата "Буквите За България - азбука на нропа" - плакатна акция на Международното триенале на сценичния плакат, в която участват художници от разГни страни. Състои се от плаката, изобразяващи буквите на българската азбука. Всеки художник е ав-т|ор на един плакат буква. ; Искам да акцентирам и Върху фотоизложбата "24-т(е чудеса на България" на фоторепортери от вестник "24 часа", който е партньор и съорганизатор на медиини-ф срещи от самото им начало. Вашият вестник дава тон на българските медии да са по-активни и да покажат на колегите си какво са свър-цшли през годината, какви успешни акции са реализирали.
"24-те чудеса на България", както и останалите изложби, е една прекрасна илюстрация пред испан-с|ките медии за това какво е България днес, какво притежаваме като културно историческо наследство и може да онагледи дискусията за българския туризъм. Ще направим и премиера на "Кратка история на България" от Николай Овчаров, за първи път преведена на испански език.
- Цялата тази поредица от инициативи дали ще промени поне малко не особено бляскавия имидж на България в Испания през последните години?
- Това, че имиджът на България и българите по света не е от най-позитивните, се повтаря вече десетилетия. Смятам, че медиите в България и в чужбина наистина можем да направим много този имидж да започне да се променя Било чрез позитивни послания, масирана реклама от световните медии, запознаване на чужденците на всички нива с положителните процеси в България. Очевидно е, че не става само с един клип по CNN или " Евронюз", става дума за една истинска стратегия, в която медиите играят решаваща роля. В крайна сметка България е член на ЕС и НАТО и в тази си своя битност не трябва да пропуска шанса да покаже повечето си положителни страни. Като се започне от политическата стабилност, продължим през успешно действащия етнически модел и се стигне до успехите на българската икономика. И не на последно място това, което притежаваме като наследство - прекрасна природа, култура, древна история, талантлив народ. Това са компонентите, които тряба да бъда промотирани навън и ние, медиите ще направим всичко възможно този процес да бъде подпомогнат.
вторник, 6 май 2008 00:01:00

Няма коментари: