неделя, 4 май 2008 г.

Уебсайт(ски) истории

сп. Мениджър - 120 стр.
Уебсайт(ски) истории
Как интернет витрината на вашата компания може да излезе по-напред в Google и в другите търсачки
КОГАТО СТАВА ДУМА за корпоративни уебсайтове, в съзнанието ми изплува една история отпреди няколко години. Тогава на българския пазар много агресивно и с добра рекламна кампания се появи известна чужда банка. По това време тя промотираше и потребителски кредит с изгодни условия. Най-удобният начин да разбера повече за тези условия беше просто да напиша www... bank.com/org/bg. Но сайт така и не се появи. В този момент банката ме загуби като клиент. Предполагам, не съм била единствената.
Случаят е много показателен -корпоративният уебсайт е лицето на една компания. Важно е да помислим предварително какво трябва да е то, за да харесва на нас и на другите. Инак може да получим резултат, който да ни разочарова и веднага да ни подтикне към създаване на нов. Силното информационно присъствие в интернет пространството вече е задължително. Не само защото отваря нови възможности да бъдат достигнати целеви групи и пазари, а и защото потребителите го искат и често преценяват фирмата по нейната "уеб витрина".
Известно е, че всяка компания, независимо от пазарния си дял, се стреми към трайни отношения с клиентите. За да се постигне тази цел чрез уебсайта, той трябва да е с приятен дизайн, да има бърза и удобна система за информация и за комуникация с потребителите.
Почти всеки корпоративен сайт е с амбицията да предложи постоянен поток от информации. Повечето сайтове на компании имат секция новини, но влезете ли в тях, твърде вероятно е да видите, че последната "гореща тема" е например от февруари 2006 г. ... За да не заприличате на тях, по-добре е да се лишите от новините, които доста трудно се поддържат. Има и други по-лесни възможности - местата за специална информация на заглавната страница. Там под формата на текст или цветен банер може да се поставят фирмени новини, промоции, продукти на фокус. Ако вашият случай е обратният - имате прекалено много информация, то подходящо е да създадете фирмен бюлетин. Към него се изработва и мини сайт (например като този на British Telecom http://www.btplc.com/ thegroupAndustryanalysts/Newsletter/N ewsletter.ht), където публиката се регистрира, за да вижда стари броеве.
За да преминете от информация към комуникация, особено когато това е подходящо за бизнеса, може да създадете към корпоративния сайт блог, форуми или дори чат. Това се прави и е много популярно в електронните издания на медиите.
Преди години направих грешката да посъветвам известна компания за сладоледи да постави форум на сайта си. Твърде бързо се отказах от идеята и той бе закрит. Въпреки че по дефиниция всяка компания може да има полза от това да чуе мнението на потребителите, създаването на фирмен форум или блог трябва внимателно да се обмисли. Дали ще има кой да пише, или ще привлечете предимно екстремисти, чието хоби е да критикуват. Те ще създадат огромна работа на пиар отдела, без особена полза нито за компанията, нито за широката публика.
В духа на Web 2.0* най-горното ниво на интерактивната комуникация на една компания с клиентите й са така наречените социални мрежи. В България вече има такива -www.atol.bg, www.one.bg, които не се поддържат от конкретна компания. Съществува и сайтът за teenage networking www.loop.bg на младежката марка на "М-тел". В този случай имиджът на марката като мрежа пасва идеално на инициативата за онлайн общуване. Пример за мрежа, ориентирана към малкия и средния бизнес, е Бизнес клуб СИБанк (wvvw.bsclub-eibank.com). Но не всички марки, продукти и услуги са подходящи за обвързване с такива мрежи.
Ако няма почва за създаването на социална мрежа, може да предоставите на клиентите акаунт система, която дава достъп до редица функции на сайта. Дори фирма, която продава метални сгради, има какво полезно да предложи. Например "Фризомат" поддържа на своя уебсайт калкулатор, с който може да изчислите времето за построяване на сградата ви (http://www.frisomat.net/calculator/), както и опция за пускане на заявка за безплатни чертежи. Потребителите остават доволни от такива полезни функции, а вие получавате информация за фирми и лица, които се интересуват от услугите или продуктите ви.
Фирменият уебсайт е много полезен, когато планирате да влезете на чужд пазар. Преведената презентация и каталог на фирмата обаче съвсем не са достатъчни. Нужно е много повече - да проучите целевата аудитория и как тя иска да вижда информацията. Също така трябва да знаете какви услуги и функции местната публика е свикнала да получава онлайн. Ако за България Web 2.0 функциите не са задължителни, във Франция например е странно да липсват. Ако у нас положителните мнения на клиенти (Testimonials) не са особено интригуващи за потребителите, то в САЩ хората ги обичат и търсят. Най-добрата тактика при създаването на фирмен сайт на чужд пазар е да проучите как изглеждат конкурентите ви в интернет пространството.
Но това не е достатъчно. Възможно е вашите съперници на пазара да нямат добро онлайн представяне или да са международни компании, които не желаят да се приспособят към местните особености. Затова е добре да направите общ бенчмаркинг на културните (и религиозните) традиции и вкусове. Така може да стигнете до важни изводи за дизайна и подредбата на сайта. На тази база може да се наложат промени в цветове, шрифтове, снимки, за да бъде приет сайтът като "културно близък" и "приятелски" от публиката в съответната страна.
Има още нещо важно, което понякога се подценява при създаването на фирмен сайт. Той ще допринесе за подобряване на имиджа на компанията пред служителите й. Този резултат се постига по два начина. Персоналът започва лесно и бързо да научава важните за фирмата новини. Това води до по-голяма сигурност и комфорт на работното място. Освен това сайтът може да допринесе за оптимизиране на вътрешнофирмената комуникация чрез т.нар. интранет секция, достъпна само за служители. В нея може да се складира и обменя информация чрез вътрешнофирмен форум и да се следи изпълнението на задачи чрез софтуер за мениджмънт на проекти. Не на последно място чрез фирмения интранет може да се осъществява връзка между служители, които са географски отдалечени един от друг.
Много фирми създават добри корпоративни сайтове, с обмислен дизайн, интересно съдържание и немалко функции. Но не полагат усилия да ги направят посещавани или дори не знаят колко са посещенията.
Според агенция "Форестър Рисърч" над 80% от интернет потребителите намират информация чрез търсене. Същото проучване сочи, че 90% от публиката кликва само на първите 30 линка в Google или в друга търсачка. Следователно задължителната стъпка номер едно за набиране на популярност на корпоративния уебсайт е неговата оптимизация за търсещите машини (Search Engine Optimization, или накратко SEO). Това е група от действия, с които ще се появявате на предни позиции в google, com, yahoo, com и други търсачки, когато някой потребител търси по термини, близки до вашия бизнес. Много важно за успешен SEO е текстът на сайта ви да включва редица ключови думи от бизнеса. Определящ е и начинът, по който е програмиран софтуерът - той трябва да е "приятен" за търсещите машини. Също така е важно да създадете линкове към сайта ви в редица бизнес директории.
За да следите развива ли се популярността на вашия сайт, е задължително да имате статистически софтуер. Той отчита посещенията на страниците по периоди, географски райони и други параметри. SEO изисква търпение - първите резултати идват не по-рано от 6 месеца след пускането на нов уебсайт и след старта на този вид маркетинг. Изисква и постоянство - уебсайтът трябва да се оптимизира на всеки два до три месеца. Но SEO заедно с добрия сайт създават постоянен поток от заинтересувани клиенти и партньори. Ползите от контакта с тях обикновено надхвърлят многократно вложените средства и усилия.
*
Web 2.0 обединява уеб базираните услуги от второ поколение, към които могат да се причислят социалните мрежи, wiki сайтовете, влоговете, най-различните инструменти за комуникация и още много други услуги.
неделя, 4 май 2008 04:27:18

Няма коментари: