Капитал - 56 стр.
Yahoosoft - една неосъществена мечта
Константин НИКОЛОВ
Microsoft и Yahoo не се сляха и поеха по различни пътища, но кой от тях ще е успешен? Събота, 3 май, беше почивен ден за повечето американци, но не и за едни от най-влиятелните мениджъри в корпоративния свят. Летището в Сиатъл стана арена на историческа среща, която до голяма степен ще определи бъдещето на интернет икономиката. В късния съботен следобед две групи костюмирани делови мъже, долетели с корпоративните си самолети, се събират на „неутрална територия", за да обсъдят евентуалното сключване на най-голямата сделка в технологичния бранш. Няколко часа по-късно те се разотиват в мрачно настроение. Така безславно дойде краят на тримесечното ухажване (което според някои си е било по-скоро обсада) на интернет търсачка номер две в света - Yahoo, която попадна в инвестиционното полсзрение на софтуерния гигант Microsoft. На въпросната среща едни срещу други се изправят главният изпълнителен директор на Microsoft Стийв Валмър и основателите на Yahoo Джери Янг и Дейвид Фило. Основната пречка пред сделката всъщност се оказа и най-прозаичната - цената. Преди три месеца Microsoft изненада Yahoo с оферта от 31 долара на акция, или общо 44.6 млрд. долара. На 3 май гигантът повиши цената до 33 долара на акция, но се оттегли, след като Yahoo поиска 37 долара. Балмър остро атакува Янг и Фило. като припомни, че последната му оферта е 70% над борсовата цена на Yahoo в края на януари. А сега накъде Без съмнение след провала на сделката и Microsoft. и Yahoo вече няма да са същите. Основният проблем за двете компании е да изяснят какво ще правят оттук нататък. По-тежката задача определено се пада на Yahoo - търсачката тепърва трябва да доказва, че може да оцелее без богат партньор като Microsoft. Мениджърите на интернет компанията показаха, че искат да останат независими и сега сами ще трябва да търсят алтернативен начин за финансово оздравяване. Инвеститорите пък ясно демонстрираха, че не са доволни от развитието на преговорите с Microsoft -в първия ден след провала на сливането акциите на търсачката се върнаха с над 10% (виж графиката). Ако спадът продължи, Yahoo може да се окаже удобна цел за поглъщане от друг купувач, и то при далеч по-неблагоприятни условия. Подобен вариант въобще не се харесва на акционерите и гневът им в близките седмици вероятно ще се стовари върху Янг и Фило. Очаква се срещу мениджмънта на Yahoo да бъдат заведени серия съдебни дела за пропуснати ползи. Според анализатора от Standard & Poor's Скот Кеслър е възможно разгневените акционери да издигнат нови кандидати за борда на директорите на компанията. Подобен бунт може да се окаже добре дошъл за Microsoft и софтуерният гигант да се завърне с ново, по-ниско предложение за поглъщане на отслабената група. „Като независима компания Yahoo губи пазарен дял и приходи. Очаквам тази тенденция да продължи", заявява финансовият анализатор Клейтън Моран пред американската телевизия Ей Ви Си. И все пак Янг и компания търсят начини да обърнат „тенденцията". Един от тях е чрез рекламно партньорство с Google. Евентуална сделка с интернет търсачка номер едно ще позволи на Yahoo да предаде на големия си конкурент управлението на своя бизнес със search advertising (добавяне на таргетирани платени линкове до резултатите от заявките за търсене в интернет). Чрез този своеобразен аутсорсинг компанията се надява да увеличи приходите си, като използва платформата и модела на Google. Microsoft в бъдеще време Софтуерният колос от Редмънд също е изправен пред серия предизвикателства, които следват от провалената офанзива за поглъщане на онлайн търсачка номер две. На първо време Microsoft трябва да обясни как ще успее да увеличи присъствието си в интернет икономиката без Yahoo. Придобиванията са най-бързият начин, по който Microsoft може да си набави продукти, услуги и технологии, с които да стане по-конкурентен на „големия враг" Google. Сред най-вероятните цели за поглъщане са AOL на Time Warner, Fox Interactive на News Corp (което включва и социалната мрежа MySpace) и Facebook. Според Wall Street Journal от Редмънд вече са изпратили сигнали към Facebook. че са готови за пълно поглъщане на сайта за социални контакти. През октомври 2007 г. Microsoft купи миноритарен дял във Facebook за 240 млн. долара, на базата на който цялата компания бе оценена на 15 млрд. долара. До момента обаче основателят на Facebook Марк Зукърбърг отказваше да продаде цялата компания и не е ясно доколко е съгласен на подобна сделка. От друга страна обаче, шансовете му да получи добра цена са доста добри - все пак Microsoft има нужда от бързо придобиване, с което да докаже на света, че авантюрата с Yahoo не е изчерпала корпоративната му мощ. *** Текст под снимка Изпълнителният директор на Microsoft Стийв Балмър вече обмисля следващия си ход събота, 10 май 2008 06:51:52
събота, 10 май 2008 г.
Yahoosoft - една неосъществена мечта
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар