събота, 10 май 2008 г.

Продадоха “Орбит” за 25 милиарда долара

Монитор - 17 стр.
Продадоха “Орбит” за 25 милиарда долара
Уляна ПЕТРОВА

Четири поколения Ригли учат света да почиства зъбите си без паста и четка Световният производител на дъвки "Риглиз" - който в България е известен с марката си "Орбит", се продаде за близо 25 милиарда долара. Цената си заслужава, защото световната империя е не само първа в бизнеса за почистване на зъби без паста и четка, но и владее още няколко сериозни марки в сектора на сладкарските изделия. Купувачите са двама - най-голямата в света инвестиционна компания "Бъркшаъйр хатауей" и господарят на сладките изкушения "Марс". Последният държи над 15 на сто от пазара в света на шоколадчетата и бонбоните и отдавна е любимец на собственика на "Бъркшаъйр" Уорън Бафет. "Марс" има приходи от над 25 милиарда за миналата година и затова спокойно може да плати по 80 долара за акция на "Риглиз", което носи невероятната цена на сделката. Наследниците на двете фамилни компании се познават от десетилетия, а Уорън Бафет - днес на 77 години, е известен с покупките си на големи, стабилни и известни като иконите на американските брендове фирми. "Марс" се обръща към него преди два месеца за финансиране и той обещава 6,5 милиарда в зелено за успешна сделка. Бордовете на компаниите вече одобриха сливането. Сделката, която трябва да бъде финализирана след 6 месеца до една година, ще роди най-голямата компания на планетата за сладкарски изделия и дъвки. Новият лидер ще притежава 17 процента от световния дял в този бизнес, ще продава за 27 милиарда долара и ще има 64 000 служители. "Риглиз" (William Wrigley Jr. Company) губи досегашната си независимост и "внася" своите 8 на сто дял от американския пазар на дъвки, пазарната си капитализация от 17,3 милиарда в зелено, славата си на най-големия в света рекламодател на един продукт и името си, което с чест защитава от 1891 година. Оттогава четири поколения от фамилията са на кормилото на успешната империя. Последният от нея - поредният Уилям-младши, е четвъртото поколение, което притежава и управлява империята "Риглиз" - която научи не само американците, а и целия свят да дъвче. Основателят є е първият в Щатите, който предлага бонус към всеки купен продукт и става известен с невероятните си рекламни кампании, за които навремето дава най-много пари в Америка. Първият Ригли по време на Втората световна война, когато не може да произвежда достатъчно качествена дъвка, пуска празни опаковки с логото на фирмата. Неговите наследници правят милиарден Китай втори в света пазар за продуктите си. През последните години "Риглиз" е непрекъснато в класацията на авторитетното списание "Форбс" за "най-доброто място за работа" на планетата. Компанията е основана на 1 април 1891 година. Първият Уилям-младши на 11 години бяга от дома си във Филаделфия и отива в Ню Йорк. Там продава вестници и спи на улицата, пише за него "Американско списание" през 1920 година. На 13 става търговски пътник и продава сапун, произвеждан от компанията на баща му и се отзовава в Чикаго. Официалната история на фирмата твърди, че той има само 32 долара в джоба си, но за сметка на това ентусиазмът и търговският му нюх са в изобилие. Уилям-младши продава сапун и отлично разбира желанието на купувача да получи нещо - макар и малко, но без пари. Отначало това е пакетче сода за хляб. В скоро време тя става по-продавана от сапуна и Уилям се заема само с нея. Година след като е основал фирмата си, младият търговец решава да слага към содата по две пакетчета дъвка. Те се оказват истинския успех. В този момент в Америка една дузина фирми правят дражетата, но търговията им е слаба. Уилям започва да продава със своето име - "Дъвката на Ригли". Две години след създаването на фирмата, той пуска познатите до днес "Джуси фруут" (Juicy Fruit) и "Риглиз спиъминт" (Wrigley's Spearmint). В началото търговията върви с променлив успех и на няколко пъти е на ръба. Спасява го работоспособността му, дарбата му на търговец и пионерското използване на рекламата. През 1910 година прави пробна рекламна кампания в град Бъфълоу, щата Ню Йорк. Наема специализирана фирма и най-известните американски писатели като Скот Фицджералд и Огдън Неш за текста. Така се ражда "мекото човече", което се появява в автобусите на града. Успехът е огромен и акцията е повторена във всички по-големи градове на Щатите. Скоро всички американци започват да дъвчат, защото са убедени, че продуктът е качествен и полезен за здравето. Ригли усъвършенства дъвките, изнася ги и купува фабрики. През Втората световна война синът Филип Ригли няма достатъчно добри суровини и снабдява само армията, като прекратява продажбите за гражданите. За тях са разработени дражета без логото на "Риглиз". Суровините обаче катастрофално намаляват и основните видове дъвка въобще са спрени. Фирмата продава само "Орбит - военновременен продукт". Тогава Филип прави уникална рекламна кампания - на празна опаковка от "Риглиз спиъминт" е написано "Помнете ме!". В Америка и по света запомнят марката и след войната "Риглиз" бързо се съвзема. Почтеността и запазването на качеството са убедили милионите клиенти. Днес компанията продава в повече от 180 държави и има 14 фабрики по света, последната от които купи през януари миналата година в Русия.
събота, 10 май 2008 06:01:29

Няма коментари: