сряда, 7 май 2008 г.

Клати ли се столът на Стив Балмър след провала на сделката с Yahoo?

Клати ли се столът на Стив Балмър след провала на сделката с Yahoo?

дата : 7 май 2008 г. 9:11 ч.


Стив Балмър, 52-годишният главен изпълнителен директор на Microsoft, както може и да се очаква от повечето мениджъри в софтуерния гигант, не е типичният ръководител на многомилиардна компания. Всяка негова поява пред медиите, т.е. пред обществеността, както и на многото конференции, свиквани от компанията, е меко казано атрактивно. Някои дори го сравняват с холивудските звезди. И не без основание - Балмър танцува, говори като шоумен, а дори и външният му вид (съчетан с поведението пред публика) понякога напомня за водещи световни трагикомици.
Разбира се, зад тази маска на забавен човек се крие истински корпоративен лъв. И като става дума за "криене", то той доскоро наистина стоеше в сянката на вездесъщия основател на Microsoft, Бил Гейтс. През последните една-две години обаче, не Гейтс, а именно Балмър е върхът на айсберга и точно върху него пада всички одобрителни, а по-често сърдити погледи, както от страна на многобройните акционери на Microsoft, така и на потребителите на продуктите на компанията, които вечно са недоволни от едно или друго.
Точно поради факта, че в момента е "номер едно", поради известното отдръпване от сцената на Гейтс, Балмър излезе със сериозно накърнена репутация след близо двегодишната битка за придобиването на Yahoo. И не защото е по-мекушав или по-нерешителен, нито защото изглежда по-потаен в действията си в сравнение с Гейтс. Такива определения не могат да бъдат пришити на човека, който, без да е сред основателите на Microsoft, спечели 15 млрд. долара, поставили го на 43-то място по богатство в света в последната класация на списание "Форбс". Просто Балмър се оказа на неудобното място, в неудобното време.
Провалът на сделката с Yahoo само добави поредна глава в най-новата история на Microsoft, свързана пряко с управлението на Балмър, а именно да се разшири дейността на компанията така, че да се надхвърли досегашната граница на опериране в областта на компютрите и софтуера, и да се търси печалба и в други потребителски пазари, каквито са водещите Интернет търсачки.
През последните 10 години Microsoft протегна ръце върху ред потребителски пазари - видеоигри, музикални плейъри, онлайн услуги и софтуер за интерактивна телевизия. И когато през юни Бил Гейтс се оттегли окончателно от прякото ръководство на компанията, той ще иска да види, че Балмър е успял да накара новите бизнес дейности да носят добри резултати и печалба, което пък се очаква и от всички акционери.
Засега по върховете на Microsoft ще трябва да се задоволят с бъдеще без Yahoo, т.е. без сериозна позиция в онлайн приложенията, като електронна поща и Интернет търсене. През март делът на Microsoft в търсенето в мрежата е бил едва 9,4%, докато глобалният водач в сектора, Google, е имал близо 60%, а Yahoo - 21,3 на сто.
Впрочем търсачките са най-големият и най-печеливш източник на рекламни приходи в мрежата. Не и за Microsoft, тъй като за деветте месеца до края на март 2008 г. (а финансовата им година завършва в края на юни) онлайн поделението им е донесло загуби в размер на 735 млн. долара, доста повече от 407 млн. долара за същия период преди година.
Най-странното, по оценка на анализатори е, че Балмър демонстрира завидна увереност в способността на Microsoft да се справи и без Yahoo. В поредица от интервюта на 1 и 2 май, дните в които стана ясно оттеглянето на офертата, той каза че "просто е нобходимо повече време", за да може компанията да достигне желания от нея резултат.
"Харесваме стратегията си, не харесваме позициите си. Лично аз бих желал да сме в по-добра позиция спрямо хората (Google), които продават най-много реклама", каза Балмър.
Странно непоколебимо изглежда становището на Балмър, предвид нарастващото значение на потребителските технологии и услуги в Интернет, като движеща сила на иновациите. А това становище може да изиграе лоша шега на Microsoft и в един прекрасен ден да се отрази негативно на вечната доминация на компанията в сектора на бизнес софтуера. И като се добави успехът на конкуренцията, в лицето на Google и Apple например, предизвикателството е очевидно.
Балмър твърди, че неговата задача за следващите няколко години е да балансира между централизираното ръководене на компанията и трудностите, които едно подобно централизиране създава за гъвкавостта на всяка една компания по света. Каквото и да стане обаче, казва той, "ние трябва да напредваме в нови области и да постигаме още по-висок ръст".
Когато Гейтс се отдръпне от върха в Microsoft, за да се отдаде изцяло на филантропските си занимания, Балмър най-вероятно ще подмени голяма част от ръководния екип на компанията, за да вкара свежа плът в редиците на мениджърите. То се и налага, предвид жестоката конкуренция в сектора на технологиите, където свежото мислене е ресурс, подлежащ на непрекъснато зареждане.
Но засега компанията доста бавно реагира на глобалните тенденции и вече има признаци, че трудно комуникира новите си идеи с големия бизнес. Балмър от своя страна призна, че именно той е "убил" първоначалните усилия на Microsoft да завладее пазарен дял в онлайн търсачките, разбирай рекламните приходи, и то много преди Google да превърне този бизнес в златна мина.
Изоставяйки идеята за завладяване на Yahoo, макар и не окончателно, както някои твърдят, е сигнал, че Балмър е решил да се съсредоточи повече върху разрешаването на редица други жизненоважни за Microsoft проблеми. Сред тях е все по-нарастващата съпротива на компютърния бизнес, вече изразена най-сериозно от производителя Dell, срещу новата операционна система Windows Vista. Истината обаче е, че там нещата не са така тревожни. През първото тримесечие на тази година, продажбите на софтуер на Microsoft за корпоративни сървъри са нараснали с 18% до 3,26 млрд. долара, което е донесло над 1 млрд. долара печалба.
Тревогата остава в потребителския сектор и провалът на сделката с Yahoo бе най-крещящата демонстрация. Офертата, на стойност 47,5 млрд долара (по последни изчисления, тъй като първоначалният й размер на 31 януари бе под 45 млрд. долара), дойде след като Microsoft бяха инвестирали неясно колко милиарди в оказали се непечеливши онлайн дейности. През това време Google и други по-малки играчи се позлатиха от онлайн реклама.
Покупката на Yahoo трябваше да помогне на Microsoft да спечели за нула време много потребители и много пари от реклама, но това не стана, засега. И ето че Балмър е отново на стартовата позиция - налива пари в онлайн услуги, без да е ясно дали тези инвестиции ще донесат добри приходи и печалба. Точно затова все повече анализатори се съмняват в бъдещето му като шеф на компанията.
Възникват редица въпроси относно неговите бъдещи стъпки, които ще решат и съдбата му на ръководния пост. И повечето от тях са свързани с това дали Microsoft ще устои на засилващата се конкуренция в цяла поредица от потребителски сектори. Apple, която от поне десетилетие вече е в сянката на Microsoft, сега успя да се възроди като предложи лавина от иновативни Macintosh продукти, независимо че с тях остана доминираща само в една по-малка ниша от пазара.
Но пък Apple удари Microsoft с пускането на изключително успешна електроника, най-вече технологията iPod, която остави Zune (конкурентният продукт на Microsoft) далеч назад на второто място. За по-малко от година, iPhone на Apple се превърна във втория в САЩ най-продаван смартфон, след BlackBerry на Research In Motion Ltd., като буквално помете устройствата, базирани на мобилната версия на Windows.
В бизнеса с видеоигри, Microsoft е сред най-важните играчи, но неговите най-големи конкуренти там, Nintendo и Sony бързо го настигат. Въпреки че Microsoft пусна конзолата си Xbox 360 година преди подобните продукти на конкурентите си, Wii на Nintendo изпревари общите продажби на Xbox 360 в световен мащаб миналата година, а Sony пък се оказа по-силен напоследък с новата конзола PlayStation 3.
Но все пак сега очите на света са обърнати към сделката с Yahoo и решението на Microsoft да се откаже официално от нея извади на показ две характеристики от бизнес стила на Балмър, които бяха определени от медиите в САЩ като "високо-октанова конкурентна агресивност и аналитичен прагматизъм".
Той първо стовари офертата за покупка на Yahoo, която шашна света с размера си, въпреки че беше оценена като недостатъчна от собствениците на Интернет търсачката, а после дори заплаши последните с враждебно изкупуване. Оказа се обаче, че ходът му не бе никак добър, защото той накара акционерите на Yahoo да се консолидират около ръководството на портала и да искат по-висока цена.
Балмър сведе глава и се оттегли от сделката. Хора, близки до преговорите казаха, че той е бил принуден да се откаже от враждебното изкупуване, поради страх, че Джери Янг, съоснователят и шеф на Yahoo, и неговите директори биха провалили отрочето си вместо да се поддадат на натиска.
Никой не трябва да се заблуждава обаче и да приема, че Балмър просто така се е отказал. Напротив, той по-скоро е проявил "аналитична дисциплина", смятат запознати.
През по-голямата част от кариерата си Балмър е в сянката на Гейтс. Двамата са приятели още от студентските си години в Харвард, а силата на партньорството им се показа още от момента, в който Балмър се присъедини към Microsoft.
Въпреки че зае поста на главен изпълнителен директор през 2000 г., той винаги е бил маркетинг динамото зад успеха на компанията през всичките му години в нея. Неуморен, хиперактивен и със завидни ораторски способности, Балмър е майстор на стратегията и финансите. Това пък е аргумент в полза на онези, които твърдят, че той ще остане на върха в Microsoft, въпреки моментното препъване.
А за това той получи поредна подкрепа от състудента си Бил Гейтс, който на 6 май нееднозначно заяви, че решенията в Microsoft ще се вземат от Стив Балмър. Сега всичко остава в ръцете на акционерите на софтуерния гигант и в ума и действията на самия Балмър, който сам ще начертае бъдещето си в Microsoft.

Няма коментари: