вторник, 19 август 2008 г.

"Фейсбук" - империя за 15 млрд. долара

Труд - 22 стр.
"Фейсбук" - империя за 15 млрд. долара



Четири години след създаването на социалната мрежа „фейсбук" сайтът се радва на близо 80 млн. активни клиенти. За този кратък период от време компанията е натрупала солидни активи и се е превърнала в една от най-желаните за придобиване от големите корпорации.
Историята
През февруари 2004 г. второкурсникът от университета в Харвард Марк Цу-керберг, заедно с трима свои приятели, създава сайт. В него той иска да събере всичките си състуден-ти и да ги накара да общуват, да споделят снимки и дори когато завършат да не прекъсват връзката помежду си. Само за един месец половината студенти от университета се записват в мрежата на Цукерберг.
Идеята му е приета толкова добре отпотребителите на сайта, че скоро той се разраства и към възпитаниците на Харвард се присъединяват университети от т. нар. Бръшлянова лига (това са смятаните за най-стари и авторитетни висши училища - Браун, Дартмут, Колумбия, Харвард, Прин-стън, Пенсилвания, Корнел и Йейл). След тях към мрежата се включват университети от САЩ и Канада. От 26 септември 2006 г. „Фейсбук" става отворен за всички потребители по света с едно условие - да имат валиден адрес на електронната си поща.
Идеята
„Фейсбук" е сайт, в който всеки може да създаде свой личен профил. В него може да се качват снимки, да се добавят приятели. С познатите си потребителят може да разменя лични съобщения, а отскоро има възможност за онлайн разговори подобно на ICQ и Skype. Мрежата предлага различни групи по интереси, към които всеки, който желае, може да се включи.
Създадени са и фен страници на известни личности, актьори, певци. Регистрираните във „Фейсбук" могат да се присъединят към някоя кауза, да играят игри или да решават тестове. Сайтът има и рекламна платформа. От нея се възползват много световни корпорации за популяризиране на продуктите си.
Напоследък „Фейсбук" е особено популярен сред световните политици в бит-
ката за печелене на избиратели. Например, кандидатът за президент на САЩ Барак Обама има над 1,3 млн. поддръжници само във фейсбук. Други известни политици, които поддържат профили в мрежата, са доскорошният опонент на Обама - Хилари Клинтън, и настоящият му съперник за президентския пост Джон Маккейн, бившият британски премиер Тони Блеър и др.
Машина за пари
За кратко време социалната мрежа се превръща в едно от най-посещаваните места в интернет пространството от този тип, отстъпващо единствено на мрежата „Майспейс". Повече от 150 хил. души ежедневно стават потребители в сайта.
През месец май 2008 г. във „фейсбук" са регистрирани 124 млн. посещения от всички краища на планетата. Подобен печеливш проект обяснимо привлича вниманието на сериозни инвеститори. Надушили големия успех на американ-
ската компания, кандидатите се състезават, предлагайки все по-големи суми за закупуването й.
Първи инвеститор във „фейсбук" е Питър Тиел, съосновател на сайта за интернет разплащания „Пей-Пал" (PayPal.com). Той инвестира 500 хил. долара в проекта на Цукерберг само няколко месеца след официалното му стартиране.
Година по-късно фондът „Аксел партнърс" влага 12,7 млн. долара в мрежата, после идва инвестиция
от $ 27,5 млн. от още един фонд - „Грейлок партнърс". През януари т. г. британският в. „Гардиън" в журналистическо разследване разкрива, че един от основните партньори във фонда -„Грейлок партнърс", е Хауард Кокс. Той е и в борда на фонд, наречен „Ин Кю Тел", който се смята за инвестиционното крило на ЦРУ. Появяват се съмнения, че чрез него разузнавателната агенция се опитва да получи информация за най-новите технологии, развивани в частния сектор на глобалната икономика.
Апетити
Само две години след създаването си през 2006 г. компанията вече е под прицел за придобиване. Неизвестна компания предлага $ 750 млн., но офертата е отказана. Говори се, че исканата цена е около $ 2 млрд. През септември същата година се водят преговори с компанията „Яху" (Yahoo.com), която предлага около $ 1 млрд. Тиел, който по това време вече е член на борда на директорите на „фейсбук", съобщава, че вътрешната оценка е около $ 8 млрд., най-вече заради прогнозите за достигане на $ 1 млрд. годишни приходи през 2015 г.
Въпреки интереса и на други водещи компании, сред които и интернет ги-
ганта „Гугъл", основателят и управител на съвета на директорите Цукерберг заявява, че не възнамерява да продава компанията, тъй като иска да запази социалната мрежа независима.
В края на 2007 г. инвеститорите в проекта „фейсбук" стават още по-сериозни. Софтуерният гигант „Май-крософт" закупува 1,6% дял от капитала на компанията. Сумата на сделката е $ 246 млн., което означава, че компанията е оценена на стойност от $15 млрд.
Създателят, американецът Марк Цукерберг, е най-младият милиардер в света според излязлата класация на списание „форбс" през март тази година. Само на 23 години той разполага с богатство от 1,5 млрд. долара. Цукерберг притежава 30% от акциите на създадената от него компания.
В България „Фейсбук" бързо спечели популярност след младите. Потребители са създали групи по интереси. Едни от тях популяризират красотата на българската природа, други подканят потребителите да пишат на кирилица и настояват за превеждането на „Фейсбук" на български. Все още не е ясно кога ще се появи българска версия на мрежата, но в петицията, настояваща това да стане скоро, са се включили почти 7 хил. човека.

вторник, 19 август 2008 03:26:11

Няма коментари: