събота, 23 август 2008 г.

Колко задължителна е истината?

Поглед - 17 стр.
Колко задължителна е истината?



Много специалисти твърдят, че PR-ът не е PR, ako не лъже, и че лъжата е основата на тази професия. Добър PR ли е този, който не скрива нелицеприятната истина за компанията, в която работи? И как би трябвало да постъпи истинският професионалист, ако работодателят му нареди на популяризира откровена лъжа? Според най-разпространеното мнение PR специалистът е нещо като публичен адвокат на клиента (работодателя) си. Смята се, че в определени случаи това може да го превърне в адвокат на тъмната страна. И като такъВ той ще трябва да прави много по-страшни неща от това да излъже. Едва ли не, ако не иска да го прави, трябва да си смени професията или да подбира само определен вид работодатели. Би ли могъл един PR на цигарена компания да признае всеизвестната истина, че цигарите са вредни и причиняват кошмарни болести. Или говорител на мобилен оператор да заяви, че GSM-me облъчват мозъка с вредна радиация. За неспециалистите (а често дори и за дългогодишни професионалисти), за да си абсолютно честен PR, трябва да си такъв на някаква супербезусловна кауза. Всъщност в основата на професионалния PR стои ИСТИНАТА. И това е казано още в зараждането на професията от един от пионерите - Айви Лий. Ако не казваш истината, няма как PR да бъде ефективен в дългосрочен план. Истинският PR е комуникация, основана на доверието и взаимното уважение. Ако ги няма, за какъв PR говорим? Проблемът е, че у нас всяка публично изречена лъжа бива определяна като PR. Добрият PR е невидим и няма как да му се лепне етикет PR. Другият проблем ?, че както всеки има право на адвокат, така и Всеки може да използва техниките на PR за своите цели. Никой не надава вик, когато PR се използва за намаляване на тютюнопушенето например. Факт е обаче, че няма как да имаш добър PR, ако вършиш лоши дела. За съжаление на мнозина истината винаги излиза на бял свят. Въпросът е кой се интересува от истината и как я търси. Днес информацията е достъпна за всеки, който иска да я намери. Не само тези, които я търсят активно. И до тях достига само онова, което някой се е постарал да достигне. Това в никакъв случай не означава, че има изкривяване на истината. Просто всеки има право да представи своята гледна точка, а гражданите, събирайки различни парчета информация, трябва да изградят своето мнение и да заемат позиция. В съвременното гражданско общество именно общественото мнение е това, което позВолява на компании и политици да работят. Дори и в нашата най-нова история има безброй доказателства за това, че публичните лъжи не могат да доведат до успех нито политици, нито компании. Помислете си само колко политици се появиха с гръмки обещания и днес вече не са на политическата сцена... Спомнете си колко много компании обещаваха страхотни продукти и услуги, а днес никой не помни имената им. Останаха тези, които успяха да спазят обещанията си и да направят това, за което са се борили. А от теоретична гледна точка именно това е основна част от PR - управлението на репутацията, която се гради въз основа на спазени обещания.
***
Д-р Десислава Бошнакова е сред най-популярните личности в областта на PR-a у нас. Преподавател в НБУ, Журналист, издател, активен член на БДВО, шеф и собственик на PR агенция ROI Communinafion Добрият PR е невидим и няма как да му се лепне етикет PR
13-29.08.2005
събота, 23 август 2008 03:13:49

1 коментар:

bgblog каза...

Рискът една лъжа да окаже лошо действие върху имиджа е много голям. Ако хората разберат, за лъжата имиджа неминуемо се срива. Този риск е неоправдан а целта на ПР освен всичко друго трябва да е намаляване на риска за вбъдеще. Така че споре мен може да се лъже, но ако няма риск, което е трудно да се предвиди и в повечето случай е невъзможно :)

П.П. Страхотен блог!

--------------------------------
имоти