събота, 23 август 2008 г.

Истинската олимпиада: „Адидас" срещу „Найк"

Банкер - 46 стр.
Истинската олимпиада: „Адидас" срещу „Найк"



Гигантите в спортния бранш водят ожесточена война за милиардния китайски пазар
Контузията на Лю Ксяи, предварителния фаворит в олимпийското бягане на 110 метра с препятствия, може и да разплака няколкостотии милиона китайци, но със сигурност е предизвикала въздишка на облекчение у няколкото души, отговарящи за екипировката на отбора. Защото, ако бе пресякъл пръв финала, Лю щеше да го стори със запетайката на Nike върху обувките си, а после на подиума трябваше да покаже на света трите лентички на Adidas върху ръкава си. Изобщо забравете за леката атлетика. Истинската битка в ПекИн е не за първото място в класирането по медали, а между двата свръхгиганта в спортния бизнес -битка за милиарди долари, водена за покоряването на най-бързо растящия пазар на екипировка в света. Неслучайно и Adidas, и Nike инвестираха безпрецедентни суми, за да спечелят симпатията на китайския зрител Германската компания според някои изчисления е пръснала 190 млн. щ. долара за реклама и спонсорство; при Nike числото клони към 150 млн. долара. Разликата идва най-вече от факта, че Adidas е пряк спонсор на самите игри и. на Китайския олимпийски комитет. факлоносците, официалните лица и доброволците са облечени в нейни дрехи, също както и китайските олимпийски шампиони. „Всеки китайски спортист, който спечели медал, ще носи „Адидас" на почетната стълбичка", увери Пол Пи, вицепрезидент по маркетинга на „Адидас Чайна". Американците от „Найк" обаче отвърнаха на удара, като спонсорираха китайските отбори в 22 от 28-те олимпийски спорта. Лю Ксян не успя да изведе фирмената запетая до злато, но почти три дузини други атлети го сториха. На пръв поглед подобно ожесточение в борбата между двата конкурента е странно, защото китайският пазар си остава съвсем скромен на фона на американския, да речем. Само че той нараства с 30 процента годишно. „Ако се стремиш към глобално лидерство, трябва да си лидер в Китай", подчертава Пол Пи. От „Найк" уверяват, че са прехвърлили мечтаната граница от 1 млрд. долара в продажбите още тази пролет, година по-рано от графика. В същото време „Адидас" твърди, че е надскочил конкурента си и към началото на игрите е имал най-голям пазарен дял в Китай, с 60 на сто ръст в продажбите през първото полугодие. Плановете на германците са да достигнат 1.5 млрд. долара годишни продажби до 2010-а. „Двете компании са абсолютно равни, рамо до рамо", твърди Тери Ро-удс от шанхайската аналитична компания „Дзоу Маркетинг". Според него Китай ще изпревари САЩ като най-големия световен пазар на спортни стоки най-късно до 2025 година. „На практика „Адидас" нямаше друг избор, освен да стане спонсор на игрите - добавя Грег Поул, съосновател на консултантската фирма R3. -Иначе те рискуваха да изостанат много покрай договорите на „Найк" с индивидуални китайски атлети. Нашите собствени очаквания бяха, че олимпиадата няма да е кой знае какъв маркетингов инструмент Но се излъгахме. Тук пазарът е все още недоразвит, що се отнася до грамотността на купувачите, и факторът със знаменитостите е все още най-важен. Ако успееш да привлечеш фигура като Лю Ксян или Яо Мън, това е голям удар." Има и една друга надпревара, която остава извън обхвата на телевизионните камери. „Адидас", който отваря средно по два нови магазина дневно в Китай, до края на годината ще притежава общо над пет хиляди в страната. Миналия месец компанията откри центъра си в Санлътън, само на няколко километра от Олимпийския стадион. Това е най-големият магазин на германците в целия свят - на четири етажа и с 3170 квадратни метра разгърната площ. На покрива има баскетболен корт, а вътре - гимнастически уреди и професионални треньориконсултанти. В специална галерия са изложени всички специални обувки, създадени от компанията за игрите - зад стъклен параван и със снимки на спортистите, за които са предназначени. „Найк" има относително по-малко магазини, а най-големият им е със „скромната" площ от 1208 квадратни метра - но пък за сметка на това е разположен в най-престижната търговска зона на Пекин. Същевременно обаче двата западни гиганта са изправени и пред неочакван съперник - в лицето на бившия спортист и сегашен преуспяващ бизнесмен Ли Нин. Трикратният олимпийски шампион показа, че още не е загубил форма, като „изтича" във въздуха една обиколка на Птичето гнездо, преди да запали олимпийския огън. Едва ли го е зарадвал особено фактът, че трябваше да го стори, облечен в екип на „Адидас". Но това е дреболия, неспособна да засенчи факта, че Li Ning, неговата собствена компания за спортни облекла, отчете продажби на стойност 750 млн. долара миналата година. А след появата му в церемонията по откриването акциите на фирмата скочиха с 3.5 на сто на хонконгска-та борса.
***
ВОЙНАТА НА МАРКИТЕ
"Найк" Централа: Вийвъртън, щата Орегон, САЩ.
Основана през 1964 от Филип Найт и бившия му треньор по лека атлетика Бил Боуърман. Първоначално се наричала „Блу Рибьн Спортс", през 1971 г. Найт решил да използва името на гръцката богиня на победата. Служители: Над 30 000. Приходи: 13.1 млрд. евро за фискалната година до 31 май 2008-а. Олимпийско участие: Спонсор на 22 от 28-те отбора на Китай в отделните спортове, а също и на Олимпийския комитет на САЩ.
***
"Адидас" Централа: Херцогенауpax, Германия.
Основана през 1949-а от Адолф Даслер, производител на обувки още от Първата световна война и снабдител на спортистите за олимпиадата през 1928. След остра семейна вражда брат му Рудолф основава конкурента „Пума". Служители: 31 000. Приходи: 10.5 млрд, евро за 2007 г. (включвайки марките „Рийбок" и „ТейлърМейд"). Олимпийско участие: Официален спонсор на Олимпийските игри облича 100-те хиляди официални лица и доброволци. Освен това е спонсор на Китайския олимпийски комитет.
събота, 23 август 2008 05:13:41

Няма коментари: