събота, 23 август 2008 г.

Направи ми купона

Капитал - 54 стр.
Направи ми купона

Вера ДЕНИЗОВА

Компаниите за организиране на събития отчитат 15% ръст на бизнеса си
Фирма решава да организира коктейл за своите бизнес партньори. Хората от екипа, натоварени с изпълнението на задачата, са изпипали всичко - от цветята във вазата до температурата на водата в чашите за пиене.
Изведнъж събитието се проваля с гръм и трясък - идват само шепа гости. Причината - организаторите са забравили да прозвънят на партньорите, след като са им изпратили покани. За да се избегнат подобни гафове, все повече фирми в България предпочитат да се доверяват на агенциите, които са специализирани в организиране на събития (ивент мениджмънт). Услугата се предлага от няколко специализирани компании, почти всички PR и рекламни агенции, няколко туроператори и част от големите хотели с по-висока категоризация.
По данни на хората от бранша бизнесът им нараства с около 15% на година. Такъв е и ръстът на печалбите им. А бъдещето на фирмите, които организират събития, изглежда още по-обещаващо на фона на все по-големите бюджети, които клиентите им са склонни да отпускат за корпоративни прояви.
Корпоративният свят не спи
"Излезе ли един музикант на сцената, трябва да даде всичко от себе си, защото не може да се извини на публиката, че е свирил фалшиво и да повтори изпълнението си. Подобна е и нашата работа - нямаме право на грешки в деня на събитието", твърди Александър Цветков, директор на EventHouse. Неговата компания е специализирана в организирането на корпоративни и артистични прояви. Наблюденията му са, че развитието на икономиката на страната през последните години логично води и до повече свободен ресурс в частта забавления и инвестиция в персонала. Отделно и повечето международни компании пренасят и своите стандарти в тази област на българска почва.
За момента не съществува официална статистика по колко събития годишно се организират в страната, нито на каква стойност са те. Освен това много от играчите на пазара предлагат събитийният мениджмънт като една малка част от услугите, включени в портфолиото им. Хората от бранша обаче пресмятат, че обемът на този бизнес възлиза на десетки милиони левове. "Отчитаме ръст в последните две години от около 15% за събитийния маркетинг. Печалбите също нарастват закономерно с около 15-20% на година. Едно средно голямо събитие е с приблизителен бюджет от около 50 хил. лв.", твърди Марина Ханджиева, управляващ директор на Eventis, която е част от Publicis/MARC Group. Компанията предлага организация на всякакъв вид корпоративни събития и за около осем години е консултирала около 1000 прояви. От тях годишно 10-15 са големи - с между 200 и 2 хил. госта.
Историята на компанията "Конгрестехник", която е една от най-големите фирми, специализирани в отдаването под наем на конферентна и презентационна техника, е показателно за това какво се случва на пазара на ивент мениджмънт. "Около 75% от бизнеса ни е в София", обясняват от компанията, която по оценка на мениджмънта й държи около 35% от пазара на конферентна техника под наем. Фирмата е осигурявала технически над 7 хил. събития от 2001 г. досега. Калоян Тодоров, главен изпълнителен директор на "Конгрестехник", разказва, че бизнесът в България отделя все по-големи бюджети за организиране на корпоративни прояви. Така, ако преди около две години едно неголямо събитие е струвало около 15 хил. лв., сега сумата е двойна. "Увеличава се и броят на проявите - на година подсигуряваме технически около 2 хил. събития. Логично нашият оборот расте с около 20-30% годишно", разяснява Тодоров.
Агенции за ивент мениджмънт коментират, че са организирали събития и с бюджет от около 350 хил. лв. "Наскоро работихме за международна компания, която беше предвидила инвестиция в рамките на около 3 хил. евро на човек за едно събитие", разказва Цветков.
"Има огромен ръст на корпоративните събития. Това се вижда най-добре, ако решите да запазите зала в столицата - ако допреди няколко години резервацията можеше да бъде направена месец преди събитието, сега това трябва да стане поне половин година предварително. В активния сезон - през пролетта и есента, за една зала се борят няколко клиента", твърди Гергана Николова, мениджър събития на "Икономедиа" - издателят на "Дневник" и "Капитал".
Играчите са много
Повечето фирми в този бранш съвсем условно са се специализирали в организирането на даден вид събитие - конференции, бизнес срещи, промоции, маркетингови и развлекателни събития за корпоративни клиенти или частни лица. Други предлагат всичко, което би могло да се нарече събитие на корпоративно ниво. Затова и фирмите, които се занимават с ивент мениджмънт, са десетки. Отделно услугата се предлага дори от някои туроператори, които през последните години се занимават предимно с конферентна и семинарна дейност или я предлагат като част от портфолиото си.
Агенциите консултират клиентите си от момента, когато конкретното събитие бива замислено, през уточняването на бюджета до неговата реализация и оценка на ефективността му. "Зад кулисите на едно събитие може да се види, че работата и хората, нужни за провеждането му, съвсем не са малко. Организаторът се занимава с всичко - изработка на покани и списък с гостите, настаняването им, сценарий за събитието, осигуряване на зала, техника, кетъринг, озвучаване, програма и каквото още поиска клиентът", казва Стоян Стоянов, старши мениджър "Организация на събития" в PR агенция AMI Communications.
Обикновено срещу това агенцията получава възнаграждение за консултантска дейност, което обикновено е твърда сума. Тя зависи от вида на събитието. Цената се образува, като се вземе предвид колко човека от екипа са включени в организацията, какви са техните позиции в компанията и съответно какви са ставките им на час. Часовете труд, посветени на събитието, се умножават по ставките и така се формира комисионата за агенцията. Другият вариант е процент от стойността на цялaта проява. Част от компаниите пък печелят от отстъпки за количество - например по-ниска цена, която им предлагат хотелът за нощувки или кетъринг фирмата, която осигурява храната. Подобен подход използва Румяна Кънева, управител на "Компания за международни конгреси," която е професионален конгресен организатор. Тя обяснява, че нейната фирма е регистрирана като туроператор и това й позволява да ползва хотелски отстъпки за количество и да печели от тях, без да иска комисиона от своите клиенти.
Тънкостите на професията
Стартирането на подобен бизнес не изисква голям начален капитал. Начинаещите предприемачи трябва да имат предвид, че са нужни много контакти, опит в работа с хора и организацията на събития, категорични са специалистите в бранша. "Нито едно от събитията не се предплаща изцяло предварително", обяснява Стоянов. Обикновено се авансират около 50% от сумата на предвидените директни разходи и възнаграждение на организатора. Затова за подготовката на първото събитие са нужни около 10 хил. лв. свободен капитал. Друга тънкост на професията е, че големите конференции и изложения, които са от типа "от бизнеса за бизнеса" или т.нар. b2b, се организират изключително с помощта на спонсори, реклама и такси за участие.
***
Хонорарите
По информация на хора от бранша хонорарът на агенцията за ивент мениджмънт зависи най-вече от вида на събитието и сложността на организация. Например за пресконференция възнаграждението на организатора е между 1400 и 2 хил. лв. За b2b среща без присъствието на медии за около 30-40 души хонорарът е около 3-4 хил. лв. За коктейл с около 200 гости и с програма може да достигне и 10 хил. лв.
В този бизнес, както при всички дейности свързани с предоставянето на услуга, нормата на печалба е висока. Понякога почасовата ставка за директор на агенцията може да достигне и до 160 евро, споделят от бранша. За среден кадър ставката може да е и около 80 евро. Разходите за консумативи, наем на зали и кетъринг, техника, декорация и др. се фактурират на клиента отделно. Понякога агенциите са склонни на отстъпки в стойността на своето заплащане - за постоянни клиенти или пък за интересни събития.
събота, 23 август 2008 04:15:06

Няма коментари: