сп. BussinesWeek - 20 стр.
Пада ли цената на FACEBOOK?
Спенсър АНТЕ
Вътрешни хора продават акции във фирмата срещу малка част от миналогодишната им стойност
Вътрешни хора във Facebook продават акции на гигантската социална мрежа, а цените, които получават за дяловете си, предполагат, че високата й предишна оценка може да се окаже нереалистична.
Само допреди няколко месеца Facebook беше смятана в Силико-новата долина като следващия Google. През октомври миналата година Microsoft закупи малък дял и двете компании заявиха, че сделката определя цената на цялата мрежа на $15 млрд. Акционерите
BUSINESSWEEK БЪЛГАРИЯ 11-8 СЕПТЕМВРИ 2008
й изглежда започват да се готвят за масирано първоначално публично предлагане.
Напоследък много настоящи и бивши директори обявиха част от акциите си за продан. Брокерът от Силиконовата долина Лорънс Албъкърк казва, че познава поне девет души, които са продали или опитват да продадат акции. Според него още "десетки" правят същото, финансов шеф, който иска да остане анонимен, потвърди, че вътрешни хора действително предлагат акциите си. Сред тях са и основателят и
главен изпълнителен директор Марк Зукербърг и напускащият вицепрезидент Мат Колър. И двамата отказаха коментар.
Цените на акциите при тези транзакции сочат, че стойността на компанията е далеч по-ниска от $15 млрд. Албъкърк, основател и управляващ директор на ЕВ Exchange Funds, твърди, че двама
настоящи директори и един бивш мениджър се свързали с него, за да продадат част от акциите си. Според цената, която искали, общата оценка е около $5 млрд. Той допълва, че две инвестиционни фирми са купили големи пакети акции, базирани на оценка от около $3.75 млрд. Ханс Суилдънс, основател на инвестиционната компания от Сан Франциско Industry
Ventures, заявява, че води преговори със все повече служители на Facebook. "Много хора искат да продават" - коментира той.
Продажбата на акции от компанията не означава, че главният изпълнителен директор на Microsoft Стив Балмър е сключил лоша сделка. Софтуерният гигант плати $240 млн. за дял от 1.6% , но купи акции със специални права. Например те притежават "ликвидационни преференции", което означава, че ако компанията бъде продадена, притежателите им получават парите си преди другите акционери. Microsoft също има права да публикува международни реклами във Facebook.
ВСЕОБЩО НЕДОВОЛСТВО
Продажбата на акции е нещо необичайно при новосъздадени компании в технологичния сектор. В миналото предприемачите рядко имаха шанс да вземат пари в брой, преди фирмите им да станат публични или да бъдат продадени. Такива продажби могат да предизвикат конфликт на интереси между тях и рисковите инвеститори, както и другите служители, които не са се възползвали от възможността. Ерик Хипо, управляващ съдружник в компанията за дялови инвестиции SoftBank Capital, казва, че нито една от двайсетте фирми, в които са инвестирали, нямат опции за продаване на акции от техните служители.
Продажбите създадоха напрежение в изпъстрените с графити офиси на Facebook в Пало Алто, Калифорния. След като се разбра, че Зукербърг и Колер продават акции, възниква масово недоволство сред обикновените служители. Това потвърдиха два наши вътрешни източника.
Компанията публикува изявление, в което посочва, че ще помогне на сегашните си служители да продадат част от акциите си. "За да подсигурим финансово служителите си, ще предложим еднократна програма, която да им даде възможност да реализират известна ликвидност" - пише в изявлението. Според блога VentureBeat, който първи съобщи за съществуването на този проблем, планът ще позволи на служителите да продадат само 20% от акциите си на есен при оценка от $4 млрд.
Компанията ограничава продажбите на някои служители, които я напускат, научи BusinessWeek. Тя иска от тях да подпишат споразумение, което им забранява да продават акциите при оценка, по-голяма от $3.75 млрд., заяви източник, близък go Facebook. Тази цифра има специално значение. Според едно съдебно дело, в което компанията е ответник, бордът на директорите я е оценил официално на $3.75 млрд. Това засега е официалната й цена пред данъчните власти.
Има поне две възможни причини за това ограничение. Първо, това би спряло продажбата на акции от служители, които мислят, че те струват повече. Второ, би й
помогнало да не се вдига оценката й пред данъчните. Това би довело до по-високи данъци за служителите и да затрудни намирането на способни кадри.
Има няколко причини, поради които Facebook вероятно струва по-малко от $15 млрд. - сумата, която се цитираше при обявяване на сделката с Microsoft. Публичните пазари за дялови инвестиции бяха смазани през миналата година, а изплашените инвеститори загубиха апетит за първоначални публични предлагания.
А бизнесът със социалните
мрежи не изглежда така обещаващ, какъвто беше преди 10 месеца. Ръстът на американските юзъри във Facebook, MySpace u други сайтове се забави през тази година. Социалните мрежи също се бореха да генерират печалба чрез реклама при цени, които първоначално изглеждаха много примамливи. Google, която публикува реклами на MySpace, собственост на News Corp., заяви, че да се изкарват пари от социалните мрежи се е оказало трудна работа.
01-08.09.2008
петък, 22 август 2008 03:53:22
петък, 22 август 2008 г.
Пада ли цената на FACEBOOK?
Етикети: сп. BusinessWeek
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар