събота, 23 август 2008 г.

Още повече списания

Капитал - 31 стр.
Още повече списания

Весислава АНТОНОВА

Пазарът чака Esquire и Marie Claire
През последните няколко години секторът на списанията, освен че се обогатява с нови и нови марки, се формира и като най-конкурентния в пазара на печатни издания - списанията вече са водещи при генерирането на големи рекламни приходи.
Тази тенденция стана видима още през 2007 г. Тогава месечните списания станаха основният двигател на растеж на пазара. А през първата половина на 2008 г. почти изравняват пазарния дял на всекидневниците - съответно 37% за списанията срещу 38% за новинарските издания, ако се съди по данните на TNS/TV Plan за приходите на печатните издания от реклама за първите шест месеца на годината. Секторът ще продължи да е силно конкурентен, като се има предвид, че само до края на тази година на сергията ще се появят още няколко сериозни нови марки. "Санома - Блясък България" ще дадат старт на модното списание Harpers Bazaar през октомври. "С Hаrpеrs Bazaar целта ни е да увеличим по-скоро пазара, а не да се конкурираме с конкретно издание или да изместваме определена марка. Искаме да позиционираме списанието като модната библия, каквото то е", коментира изпълнителният директор на "Санома-България" Димитър Друмев.
Друга голяма издателска група - QM, залагат на едно от световните списания за архитектура и дизайн, Abitare, което се позиционира в нишата на b2b (business to business) изданията. Tо също ще е на пазара през октомври. Конкурентите им от Attica Media залагат на списанието за обзавеждане и архитектура Casaviva и очевидно то ще е в пряка конкуренция с издаваното от QM - Bravacasa. "Пазарът на списанията се развива бързо и конкуренцията нараства, затова нашето издателство се стреми към максимално качество и актуалност на списанията. Главната посока на развитие на списанията е електронният вариант на изданията. Web версия имат вече Playboy и Grazia", каза маркетинг мениджърът на "Атика медиа" Силвия Чапарова.
През следващата година е възможно "Санома" да започнат да издават и български вариант на Esquire. "В момента проектът няма движение, защото подобна марка е рисков проект и скъпа инвестиция. Но по принцип догодина сме решили да развием мъжко издание. Възможно е да е Esquire, възможно е и да е друга марка", коментира Друмев. За издателите на "Ева" ("Агенция Ева" - доскоро 80% собственост на "Антена България") все по-усилено се коментира, че са се договорили с френските издатели до март догодина да издадат едно от силните женски издания - Marie Claire. Тази информация обаче няма официално потвърждение. С издателите на френското списание досега безрезултатно са водили преговори поне три български компании.
Издателските групи "МС Тийм" и "Медиа 555" (виж таблицата), в които дялово участие има Мартин Захариев (в първата с Красимир Гергов, а във втората със Спас Русев), също готвят нови проекти. "МС Тийм" тази есен ще пусне на пазара луксозното специализирано издание за часовници Prime Time и ще обогати портфолиото си от издания на ВВС с месечното издание за приложна наука Knowledge. "Медиа 555" пък искат да издадат Men's Health но от догодина. "Смятам, че българският пазар вече е узрял за това издание. Има много хора, които спортуват и отделят сериозно внимание на физиката си", коментира Захариев. През следващата година QM планират да издадат италианското луксозно списание за пътувания Dove. Нишата на този тип издания все още не е пренаселена с марки и конкуренцията би се отразила здравословно на издания като Travel magazine и "Одисей".
Колкото повече, толкова повече
Издателите нямат спирачки и попълват портфолиото си с нови и нови издания. Наблюдателите на пазара са почти единодушни, че общите рекламни приходи ще продължат да растат, но в много по-голяма степен за сметка на увеличените рекламни обеми, отколкото за сметка на увеличаване продажбите на списанията. "Активността на издателите изпреварва ръста на реклама, който може да се очаква. За издателите е ясно, че ръстът на рекламата ще продължи, но дали той ще е достатъчно голям, за да удовлетвори пренаситения пазар на списания? Според мен задаващата се силна конкуренция сред тв каналите ще се отрази на преразпределянето на рекламния пазар и ще рефлектира върху списанията като рекламен канал", коментира Димитър Друмев. Според издателя Мартин Захариев "списанията, които са добре таргетирани и качествено направени, единствени няма да бъдат засегнати от кризата на пазара на печатни издания. Сериозен потенциал за развитие имат b2b изданията и безплатните гайдове. На пазара има незаета сериозна ниша - няма качествен тв гайд", коментира той. Коментарите са показателни, че в сектора на списанията могат да се очакват още новости. "Навлизането на новите издания няма да се отрази директно в преразпределяне на бюджетите, защото те излизат почти в края на годината. Големите рекламодатели, предимно козметичните марки, правят годишни бюджети, тоест планират ги още в началото на годината", коментира медиа директорката на Graffiti/BBDO Боряна Несторова. Тя не очаква рязко преразпределение на бюджетите, но смята, че новите лицензни издания със сигурност ще доведат до преразпределение на бюджетите за 2008 г. " Именно през есента започват брифовете и планиранията за следващата година", допълни тя. Според управителката на медиа агенцията Universal McCann Юлита Станишева пък "повече списания на пазара вероятно ще породят по-голям интерес у хората да четат списания. Засега българите в сравнение с други европейски страни са много по-назад. А бюджетите следват аудиторията. Така че, ако новите заглавия постигнат голяма аудитория и я задържат, ще привлекат и по-големи рекламни инвестиции", каза Станишева.
Най-динамичен продължава да е сегмента на женските списания, рекламодателите обаче предупреждават ,че той се пресища от марки. "Със сигурност женската аудитория е тази, която повече чете списания и това се отразява на пазара", коментира Боряна Несторова. Но тя е на мнение още, че този сегмент "вече е претрупан с издания". Рекламният бизнес обаче вижда още незаети и неразвити пазарни ниши. "Жените винаги са били най-предпочитаните от рекламодателите. Те харчат много повече от мъжете, много по-често и много по-спонтанно вземат решения. Най-неразвитият сегмент са списанията, свързани с хобита и особени занимания. Като например PaperCraft, Scrapbook и много други", коментира Юлита Станишева
Различната формула
Според Асен Асенов, издател на списание "Едно" (част от което се притежава от "Икономедиа" АД - издател и на "Капитал"), обаче "пазарът в България е пренаситен от издания. Тук на ограничен брой хора, които четат списания, се предлагат много продукти. Според мен в бъдеще много марки ще си отидат от пазара. Ще останат само най-професионалните играчи", категоричен е той. Като цяло стратегията на "Едно" е по-различна. "Едно" не е просто книжно списание, ние гледаме на него като на лейбъл. За нас е важно да се разбере, че тази марка произвежда много неща. Ние сме и частни продуценти на големи международни изложби и събития", казва Асенов.
Изпълнителният директор на "Санома -България" Димитър Димитров е по-предпазлив. "Не мога да бъда толкова краен и да твърдя, че ще се закриват списания. Прогнозата ми е, че през следващата година на пазара на списания едва ли ще има сериозни сделки. Мисля, че в сектора на издателския бизнес със списания трудно ще се появи нов играч, защото при така формирания пазар ще му е трудно да създаде добро и силно портфолио от марки", коментира Друмев.
***
Ново на пазара следващите шест месеца
Attica Media - България - септември Casaviva
Издава: Playboy, Maxim, Grazia, Joy and OK!,
"Санома - Блясък България" - октомври Harpers Bazaar
- предстои (2009) - Esquire
Издава: ELLE, Cosmopolitan, National Geographic, Story, както и българските издания "Блясък" и "Журнал за жената", "Кулинарен журнал", "Максимум", "Моето дете" и "Тя".
QM - октомври Abitare
- предстои (2009) - Dove
Издава: Bravacasa, Max, Amica, L'Europeo, QM (специализирано списание за дограми), "Детайли"
***
Текст под снимка
Въпреки че пазарът на списания в България е претоварен от марки, на него все още има незаети ниши
***
Текст под снимка
...няма ги Marie Claire, Vogue u OQ
събота, 23 август 2008 04:02:38

3 коментара:

bgblog каза...

А какво мислите за твърденията, че до няколко години списанията ще бъдат изместени от техните интернет издания? Може ли да се твърди това и за България?

------------------------------------
имоти

Biser каза...

Това е едно много далечно и несигурно бъдеще, каквото и да твърдят заинтересованите. :)

trendoffice каза...

Мога да кажа със сигурност, че интернет изданията ще доминират все повече, дори и в България. Особено ако продължава запълването на списанията с реклами за сметка на оригинално съдържание.