Капитал - 46 стр.
Просто бизнес*
Калина КАЛЧЕВА
Торент сайтовете се налагат като евтина и ефективна рекламна платформа
Напук на правоохранителните органи и защитниците на авторските права торент сайтовете за обмяна на файлове между потребители продължават да съществуват в българското интернет пространство, въпреки че голяма част от тяхното съдържание е незаконно. Всичко това са общоизвестни факти, които са точно толкова истина, колкото и обстоятелството, че подобни уебстраници в най-голяма степен привличат вниманието на онлайн потребителите. Бизнесът обаче винаги гледа прагматично на подобни явления. И в случая явно той е отсъдил, че след като торент тракерите така или иначе съществуват в българския интернет, е по-добре да бъдат използвани без значение доколко са морална е дейността им.
През последните няколко месеца все повече и все по-сериозни рекламодатели започват да купуват рекламна площ в платформи за обмяната на файлове като zamunda.net, arenabg.com и т.н., за да достигнат до огромната им аудитория.
Рекламна отчетност
Продажбите на реклама в торент тракерите се осъществява чрез рекламни мрежи, предлагащи pay-per-click услуги (PPC/CPC реклама), т.е. цената се определя от броя потребители, които са натиснали интерактивен банер към друг рекламен сайт. Сред използваните системи са международните BlackLabelAds, Adbrite и Etology, както и българската EasyTrader Ad Network.
Въпреки огромната си аудитория, която е сбъднатата мечта на почти всеки рекламен специалист, торент сайтовете традиционно привличат по-малки рекламодатели като сайтове за продажба на хардуер, за запознанства и т.н. По данни на arenabg.com - един от големите български торент тракери, месечно над 1 150 000 души използват сайта. Друг голям торент тракер zamunda.net не предостави информация за броя посетители и различните показатели за ефективността на рекламните панели в рамките му.
Доскоро големите компании не са били склонни да рискуват имиджа си, като се обвържат с партньор със съмнителна законност. Напоследък обаче тенденцията се променя. В момента на първа страница на сайта arenabg.com например има рекламен банер на Банка ДСК. Генерираните кликове върху рекламните банери в arenabg.com са между 0.05% и 3% от всички посещения, твърдят собствениците на тракера, и при средни нива на уникалните посещения от 350 хиляди души на ден финансовата институция може да се надява на над 10 хиляди потенциални клиенти.
Трафикът е пари
Освен от банерно присъствие, торентите печелят и покрай поставянето на каретата с новини от други информационни сайтове. Става въпрос за обновяващи се бюлетин с кратък акцент, снимка и линк към сайта, предоставящ съдържанието. Интернет сайтове като Lifestyle.bg, Actualno.com, Rozali.com, Vestnik24.com, News24.bg използват този метод за генериране на допълнителен трафик от потребители към информационните си портали. Минимум 20% от влезлите в arenabg.com или 140 000 души седмично отварят подобни новини. Според представител на тракера потребителите на сайта са свикнали да го отварят дори само за да разгледат информациите на първа страница.
Милан Коев, управляващ съдружник на Business Network Group, в чието портфолио влиза News24.bg (новинарски портал, дебютирал през май), коментира, че благодарение на торент тракерите сайтът получава между 2500 и 5000 клика всеки ден. При цена за клик от 0.03 цента, или 0.05 стотинки, дневната цена за този трафик не е висока.
Рекламата в торент тракерите е само един начин за генериране на трафик в уебпространството. Друг често използван трик е Exit Page (страница, която се зарежда автоматично при излизането от друг сайт). Потребителите на онлайн пощата abv.bg са пренасочвани към портала gbg.bg или от сайта за запознанства aha.bg към информационната страница investor.bg. За разлика от линковете на торент сайтовете този метод печели значително по-малко реални импресии на сайтовете.
Морал или морализаторстване
Ако разглеждаме само достигнатата аудитория и ефективността на рекламата в торент сайтовете, ситуацията би била е чудесна. Същественият въпрос е доколко е морално реклама да се появява в интернет портал, разследван, че е пиратски, и доколко даването на пари на такъв сайт подкрепя един съмнителен бизнес модел. Дори след акциите през 2007 г. на ГДБОП срещу торент сайтовете и временното им закриване нещата продължават си вървят постарому. В международен план също няма успешна практика за неутрализиране на пиратското разменяне на файлове. Самите торент тракери не пазят на сървърите си незаконно съдържание, а вероятността обикновен потребител да бъде хванат по време на "точене" на пиратско съдържание е много малка.
Нели Огнянова, експерт по медийно право, отбеляза, че няма общоприет отговор за етичността на разполагането на реклама върху торент сайтове. Според нея зависи какви са особеностите и функциите на дадената интернет страница. "Рекламата върху сайт с незаконно съдържание, върху незаконен билборд, върху незаконна сграда или в незаконна телевизия демонстрират пренебрежение към правилата", добави тя.
За рекламодателите обаче торент порталите са удобен и сравнително евтин начин за комуникация с широка аудитория, а моралните и законовите аспекти остават на заден план. Милан Коев от Business Network Group коментира за "Капитал", че когато държавата е готова да се справи със защитата на авторските права, рекламодателите недвусмислено ще отрекат подобен канал. Това обаче очевидно не се случва, а в условията на безнаказаност популярността на торент сайтовете не спира да расте. Всеки месец броят на потребителите на arenabg.com се увеличава с 6.5%, твърдят от портала.
"Статутът на уебсайта не е проблем на рекламодателя, нито на потребителя, нито на рекламния посредник. Това е проблем на компетентните органи", коментира пък Иван Иванчев, съдружник в рекламната мрежа EasyTrade.
*Мото на риалити програмата "Стажантът" на мултимилиардера Доналд Тръмп.
събота, 23 август 2008 04:11:45
събота, 23 август 2008 г.
Просто бизнес*
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
1 коментар:
Не съм сигурен до колко рекламата в тези сайтове е добре за имиджа на една компания, котио примамени от масовата и евтина реклама забравят за това. Освен това, лично според мен този трафик, който се генерира през торент сайтовете в голямата си част непотребен за рекламодателите, тъй като голяма част от хората кликват на банерите за да видят за какво става въпрос и едва ли са потенциални клиенти.
------------------------------------
имоти
Публикуване на коментар