неделя, 17 август 2008 г.

Coca-Cola u Adidas са шампионите в Пекин

Стандарт - 41 стр.
Coca-Cola u Adidas са шампионите в Пекин

Радослава ГРИГОРОВА

Според IEG, компания, занимаваща се с изследвания в областта на спонсорството, домакините в Пекин са осигурили 740 млн. долара приходи от спонсорски договори. Това е 56 млн. долара повече от общите приходи на домакините от Атина през 2004 г. и на Солт Лейк Сити за Зимната олимпиада през 2002 г. Сумата, получена от Организационния комитет на Олимпиадата (BOCOG), е впечатляваща, защото те предоставят на чуждите компании правата за използване на олимпийското име, когато представят своите продукти в Китай.
И това е само част от парите на големите спонсори като Adidas, който е платил 80 млн. долара според IEG. Anheuser-Busch пък са дали между 20 и 30 млн. долара. Добавете към тях още десетки милиони за маркетинг телевизионна реклама, пътуване, настаняване на екипите и други сметки и ще получите реалната представа за инвестициите.
Тези, които ги направиха обаче, вярват, че парите ще им се върнат многократно. Според цитирани от сп. Forbes резултати от проучване на най-голямата компания за маркетингови изследвания в Китай, повече от две трети от респондентите смятат "спонсорството на Олимпиадата за етикет за одобрение на качеството на продуктите на компанията". Около половината от запитаните са заявили, че ще си купят продукти на спонсорите на Олимпиадата. А около 2000 човека признават, че за тях Coca-Cola е марката, която най-често асоциират с игрите.
Американският производител на безалкохолни напитки е корпоративен партньор на Олимпиадата от 1928 г. Настоящият й договор с Международния олимпийски комитет, който възлиза на 65-75 млн. долара за всеки четиригодишен цикъл, е със срок до 2020 г. Кевин Треслър, директор маркетинг в компанията, казва, че игрите помагат много да се увеличи пазарният дял. "Китай е един от нашите ключови пазари", твърди Треслър. "Възможностите тук са огромни и сега смятаме да разширим още повече своето влияние."
Никога преди Олимпиадата не е била свързана с толкова голям пазар, който в същото време е и топ' кова "девствен". Въпреки че капитализмът е факт от години в Китай, нито един бранд не е успял да "плени" страната така, както, да речем, Уолмарт е направил това с американския пазар за продажби на дребно. Което означава, че спонсорите на Олимпиадата имат възможност, която се явява веднъж в живота, да впечатлят и спечелят за свой клиент задълго китайския потребител. Ако го направят, както трябва, и печалбите няма да закъснеят.
***
Повече от 17 млн. души живеят в Пекин, града домакин на Олимпиадата, към който са насочени погледите на всички тези дни. Това е повече от популацията на предишните градове домакини - Атина, Сидни, Атланта и Барселона, взети заедно. А на езика на бизнеса това означава много.
неделя, 17 август 2008 01:31:55

Няма коментари: