събота, 30 май 2009 г.

Само 4 000 рекламодатели останаха в Русия

Поглед - 15 стр.
Само 4 000 рекламодатели останаха в Русия

Уляна ПЕТРОВА

Телевизиите прехвърлиха плащанията си за след юли
В Русия останаха четири хиляди рекламодатели, съобщи анализаторската компания „Ти Ен Ес медия интелиджънс" (TNS Media Intelligence). Малко или много са те за необятната страна?
Руската федерация има територия от близо 18 милиона квадратни километра, а населението й е над 182 милиона души. Няма точна цифра за всичките фирми, които действат на това поле - малки и големи. Но от тях като рекламодатели след първите три месеца на тази година са останали едва четири хиляди. Което са тези мащаби не е много.
„Ти Ен Ес медия интелиджънс" оценява спада на рекламодателите на руския пазар на 11 на сто в сравнение със същия период на миналата година. До март 2008-а пари в медиите са давали за реклами 40132 местни компании. Сега техният брой е незначителен за огромния медиен пазар.
Най-големият спад се регистрира в сегмента на печатните издания - там цифрата е плапющите 34 на сто. В телевизиите рекламите са по-малко със 7 процента, в радиоканалите положението е по-добро - само 4 на сто надолу, а при външната реклама почти няма проблем. Там намалението за сега е едва 2 процента.
Но това, за което алармират анализаторите, е, че на руския рекламен пазар няма нито един сегмент, в който да има нарастване на приходите. Едно от обясненията е световната криза. Другото е намаляването на ръста на икономиката в страната. И както предричат наблюдателите в Русия такова ще е положението и пред следващите три месеца.
Според Асоциацията на комуникационните агенции (АКАР) ситуацията на руския рекламен пазар се е оказала по-лоша, отколкото са били даже и най-песимистичните прогнози преди това. Според АКАР за първите три месеца на тази година рекламните разходи в Русия са с 29 на сто по-малко в сравнение със същия период на 2008-а. Като при това е близо 42 милиарда рубли - а през миналата година те са били над 59 милиарда. Тук си казва думата и девалвацията на местната валута -която носи намаление над два и половина пъти на валутните приходи.
Руският рекламен пазар може да се окаже един от най-пострадалите от световната криза, твърди вестник „Коммерсант". Подкрепя го компанията „ГруупМ" (GroupM), според която през тази година разходите за реклама в Русия ще намалеят с 22 на сто. Анализаторите от „Карат" (Carat) са по-големи оптимисти. Те вярват в едни 8,6 процента спад. Не е така с „ЗенитОптимедия" (ZenithOptiMedia) - за които рекламният пазар ще се съкрати с повече от 24 на сто.
Но дори и да имат различие в прогнозите, руските анализатори са единни в мнението си, че в началото на тази година рекламният пазар в страната е преживял истински спад. И те не могат в момента да кажат как точно ще се излезе от него.
Дали руските медии са стигнали дъното на спада на рекламните приходи? Никой не се наема да отговори на този въпрос. Анализаторите от Москва твърдят, че тези, които са паднали „най-дълбоко", ще започнат да се възстановяват първи.
Никой обаче не се наема да каже името на вестник или списание, което първо ще се оттласне нагоре.

Няма коментари: