събота, 30 май 2009 г.

Идва социалният интернет

сп. BusinessWeek - 62 стр.
Идва социалният интернет



Когато говорим за портали, сещаме се за Google, Yahoo!, MSN на Microsoft и AOL на Time Warner. C Google начело me отчитат или посредничат за 90% от брутните суми, харчени за онлайн реклама. Четирите портала получават и огромен трафик, защото милиони потребители избират един от тях за своя стартова странииа. Все-
ки от сайтовете продължава да привлича над 100 млн. уникални посетители месечно.
Но в следващия етап на битката за влияние в нета и други играчи стават портали. Това е еволюционен напредък, който ще промени начина, по който използваме интернет и поведението на рекламодателите. Промяната се случва в социалните мрежи, където нови приложения и междусайтови партньорства превръщат Facebook, MySpace и подобните им в универсални магазини за милиони потребители - тоест в платформи за онлайн оферти. Нови инструменти ще позволяват да пренасяме идентичността ни от социалните медии, когато посещаваме други сайтове. След като се венчае за определена платформа за контакти, "социалната ни графика" - парола, профил, списък с приятели - става преносима. С други думи, докато сърфираме, все по-често ще определяме себе си чрез първичната ни социална мрежа. Това е грандиозно. То сигнализира, че уеб компаниите вече не са в надпревара да изграждат "дестилационни сайтове", привличащи огромен брой потребители. Вместо това те ще се надбягват да разширят влиянието си над целия нет, като експортират социалните си секции
към всички сайтове.
Съдържанието, комуникациите, търговията и търсенето вече не са уникално царство на Голямата четворка. Доскоро само тя предлагаше безплатен мейл. Сега и MySpace със своите 300 млн. потребители набира скорост в предлагането на електронна поща. Той представи и тулбар, който позволява на членовете да виждат "материали" от приятели - какво те виждат или купуват на други сайтове. Facebook, вече надхвърлил 200 млн. активни потребители, предлага имейл, чат, качване на снимки и обмен на видеоклипове. В някои случаи членовете могат да пазаруват, без да напускат сайта. И да споделят с приятели от своята социална мрежа за покупките, които правят.
Мислете за това като за социален вариант на новинарските секции, предлагани от Google, Yahoo u MSN. Според блога TechCrunch тъкмо такъв елемент е позволил на Facebook да добави 40 млн. нови потребители само през февруари.
Сега има 276 млн. уникални посетители месечно -два пъти повече от трафика на всеки от Голямата четворка,
включително Google.
И докато потреблението се измества към тези мрежи, един социален пласт се разпространява из целия нет. До различна степен и Facebook Connect, u MySpacelD позволяват на членовете да сърфират, използвайки паролите си от социалната мрежа и - в някои случаи - да чатят с "приятели", които откриват на несоци-ални сайтове. Порталите правят всичко по силите си да наваксат. Google има Friend Connect, a Microsoft - подобна секция в новия си пакет Windows Live за онлайн услуги. Дори кретащият AOL опитва да влезе в играта с преносим lifestreaming (noc-тинги от приятели в реално време) и чат.

Няма коментари: