събота, 30 май 2009 г.

Полъх на оптимизъм

Капитал - 33 стр.
Полъх на оптимизъм

Весислава АНТОНОВА

Инвестициите във всекидневните издания дърпат пазара надолу
Ако новините от големите и развити пазари на списания в Западна Европа и Америка са песимистични и и икономическата криза буквално всеки месец взема нова жертва, по-слабо развитият български пазар прави опити да създава оптимистични новини.
Преди няколко дни легендарният издател на едно от най-популярните мъжки списания - Playboy - Хю Хефнър обяви пред американската преса, че списанието е в криза, и той обмисля да продаде ръководената от него медийна империя, ако намери добър купувач, който да му предложи подходяща цена. Изпълнителният директор на Playboy Джеръм Керн пък е категоричен, че "предстоят радикални промени" за марката. Засега е известно, че за месеците юли и август ще бъде издаден само един брой на списанието. Освен тиражите изданието ще съкрати драстично и разходите си за реклама.
В България все още няма издатели, които да дават индикации или да признават, че някои от списанията в портфолиото им са застрашени от фалит. Ако се съди по данните на TNS/TV Plan, за началото на тази година списанията започват да бележат спад в рекламните си приходи. Въпреки че не го признават, много от изданията са намалили и рекламните си тарифи. През първите два месеца на новата година утвърдените лидери на пазара отчитат спад на рекламните приходи, който се компенсира от добро представяне (по официални тарифи) на издания като Intro, Hi Fi и други. Накратко, издателствата вече усещат ефектите от свитите рекламни бюджети на рекламодателите. Така например едни от най-активните инвеститори в реклама в списанията - автомобилните вносители, са едни от най-засегнатите индустрии от рецесията.
Напук на кризата обаче представителят на CondeNast за Източна Европа - Liberis Мedia Group, пусна на пазара женското списание Glamour. Първият брой на изданието е с впечатляващия за българския пазар тираж от 50 хил. бройки при очаквана аудитория според издателя от 250 хил. читатели. Цената на списанието ще е 2.90 лв. и 4.90 лв., когато е с подарък. Glamour е пряк конурент на Cosmopolitan.
Гръцката компания Liberis в края на миналата година регистрира съвместно дружество с бизнесмена Спас Русев, за да започне издаването някои от марките в портфолиото на най-голямата издателска група в света - CondеNast Publications. В крайна сметка обаче излиза само единият от двата и шумно рекламирани проекта - женското Glamour. Проектът за мъжкото GQ в момента е замразен в очакване на по-добри времена.
До края на годината на пазара ще са Forbes (през октомври) и Shape (до седмици). Със списание Forbes всъщност се увеличава броят на международните издателства, представени на българския пазар. Чрез него тук стъпва ForbesMedia, която освен Forbes поддържа още сайта Forbes.com, Forbes - Азия, както и списанията ForbesLife, ForbesLife Executive Woman и ForbesLife MountainTime. В България партньор на Forbes ще бъде издателство "Атика Медиа", в чието портфолио влизат водещите мъжки брандове Maxim и Playboy, женското Grazia, светското Joy и др.
Според представителите на рекламния бизнес въпреки финансовата криза появата на нови марки е логично явление, тъй като в Западна Европа е пренаситено от броя на изданията и чуждестранните издателства разчитат на източноевропейския пазар, който е сравнително неразвит в тази област. Рекламните експерти смятат, че по-голямата част от списанията, особено новите издания, пораждат интерес и със сигурност се четат поне в началото. Колко от тях ще успеят успешно да се наложат и да задържат позицията си зависи основно от качеството на съдържанието им. Защото във времена на криза хората харчат парите си само за неща, от които имат полза и научават нещо, което им е полезно във всекидневието.
По отношение на рекламните инвестиции в списанията те се определят от три основни фактора: аудиторията, политиката на рекламодателите и тенденциите на пазара. Колкото по-голяма аудитория има едно списание, толкова по-големи са и рекламните бюджети, които се заделят. От друга страна, има рекламодатели, които задължително рекламират в списанията, и те ще продължат да го правят. Особено тези, които са таргетирани към женската аудитория.

Няма коментари: