събота, 30 май 2009 г.

Интерактивният „зъб” на рекламата

Money.bg - Медии и реклама
Интерактивният „зъб” на рекламата

Спас Стамболски,

Неотдавна масовата реклама у нас намери нова форма на разпространение - чрез Bluetooth технологията (син зъб - от англ. език), която позволява да се обменя съдържание както между мобилни устройства,така и със сървъри, които са инсталирани на някоя „гореща точка". В такива точки се превърнаха десет от спирките на градския транспорт в София, разположени предимно в централната градска част.
Особеността на този вид реклама е, че чакащите на спирките или хората, които се намират на разстояние 20-30 метра от тях, могат освен да видят билборда на известна букмейкърска къща например, но и на предлаганите от нея коефициенти за различни спортни състезания - футбол, тенис, автомобилизъм и др. Това става възможно, когато се включи Bluetooth канала на мобилен апарат, преносим компютър или друго устройство и бъде одобрено приемането на предложен от рекламодателя файл.
Пионер в тази нова платформа за реклама е българската компания JT International. Обработените данни от началото на кампанията показват, че средно около 5000-6000 всеки ден се съгласяват да приемат дадено съобщение. По думите на съдружниците в иновативната фирма Борис Колев и Виолетка Минкова този канал на комуникация може да бъде използван за изпращане на всякакъв вид търговски послания под формата на забавни и информативни видеоклипове, картинки, текст, игри, мелодии и др. и по този начин приемащите съобщението да не получат поредната реклама, но и добавена стойност към нея. Платформата може да бъде използвана и за разпространение на безплатни съобщения и да се водят чат разговори.
Провеждането на първата за България Bluetooth рекламна кампания е плод на двегодишен труд и проучвания на младите собственици от JT International. Те са преминали различни етапи в разработване на услугата
„Първото тестово устройство, което инсталирахме, беше през 2007 година", припомни Минкова. Тогава са реализирани и две проучвания. Едното е било съвместно със Столична община и рекламната фирма „Метромедия". Чрез експеримента са били преброени първоначално хората, които са с включен Bluetooth в метрото. Оказало се, че на всеки 1000 около 42-ма са отворили този канал за електронна комуникация на мобилните си устройства. „Tрябва все пак да отчетем, че немалък процент от тях едва ли са подозирали за нашия експеримент. На следващия ден поставихме на рекламните пространства в метростанциите призив, които подканяха чакащите да включат bluetooth, а в отговор ще получат поздравително съобщение от общината. Регистрирахме сериозен ръст. Броят на хората, които бяха включили устройствата си, се повиши до над 480 на 1000. При това, без да имаме жив контакт чрез промоутъри", уточнява Минкова. След това веригата магазини Germanos оповестява резултатите от направен анализ, според които 80% от продадените апарати след 2004 г. имат bluetooth свързаност.
Първата комерсиална употреба
на технологията у нас се е състояла в един столичен клуб. Тогава посетителите са били приканени да получат графичен файл, който представлява логото на заведението. Тези, които са го направили, са получили възможност през следващата седмица да посетят клуба, без да заплащат вход. „В онази вечер посетителите бяха близо 110 човека. От тях около 80 се съгласиха да получат логото. Интересното бе, че до края на следващата седмица се оказа, че над 600 човека са посетили куба, показвайки логото му на мобилния си апарат", разясни подробности от първата кампания Минкова. В последствие подобни кампании е имало и в различни клубове, пиано барове и др. заведения. Така от bluetooth акцията навлезе и в територията на
„вирусния" маркетинг
който разчита основно на предаване на рекламно съобщение от „уста на уста". За съжаление обаче този вид разпространение на информацията не се поддава на точни анализи и е трудно да се изчисли колко точно човека са получили рекламното съобщение.
„Това, което можем да кажем със сигурност, е колко точно потребителите са свалили дадено съдържание от нашите точки, които са разположени в метростанции, молове, спирки и др. места в столицата, но последващото разпространение е трудно да бъде отчетено", уточни Борис Колев.
Съдружниците в иновативната фирма JT International Борис Колев и Виолетка Минкова стартират бизнеса си като ученическа фирма, но после получават помощ от организацията „Джуниър ачийвмънт", като първоначално тя е PR в компанията пордкрепяща младежкото предприемачество
В момента от JT International работят и по
два нови проекта
за да разширят обхвата на услугите, които предлага Bluetooth. Единият от тях е разпространение на безплатни вестници. Услугата най-вероятно ще стартира от есента. Bluetooth точки ще бъдат разположени в метростанциите и моловете в София, каза още управителят Борис Колев. Принципът ще е същият както при рекламата, и всеки, който иска, ще може да приеме съдържанието на вестника. Пакетът от информация, в който ще се съдържа изданието, ще е със средна големина от 100 килобайта, което ще позволи трансферът на данните да се осъществи за по-малко от 3 секунди.
Начало на услугата ще бъде дадено през септември, когато започва и активният рекламен сезон. На този етап се водят преговори с Economedia, която има намерение да възобнови издаването на безплатния „Градски вестник".
По думите на Минкова съдържанието на електронните вестници ще бъде обновявано веднъж сутринта и след това вечерта, когато хората отиват и се прибират от работа. Тя прогнозира, че това ще е бъдещето на безплатните издания. Едно от предимствата на Bluetooth разпространението е, че издателите ще намаляват разходите си за печат върху традиционния хартиен носител. Независимо от този иновативен начин за достигане до читателите рекламните полета в безплатните вестници ще имат място и в Bluetooth изданията, увериха от JT International.
Друга инициатива е разработването на платформа за чат на принципа на потребител към потребител, който да позволява двама души да се свързват, ако са в обсега на дадена гореща точка (заведение, плаж, спирка и др.), без да преминават през мрежата на мобилните оператори, т. е „разговорът" се извършва напълно безплатно.
Инвестицията
направена от компанията за развитието на bluetooth маркетинга, е около 100 хил. лв. Тези средства са вложени през последните две години, но са акумулирани от други дейности на компанията", каза Колев. На практика почти всички приходи, които получава компанията, се реинвестират в иновативната услуга. „Ние преценихме, че през следващите две години този тип реклама ще има голямо бъдеще в страната", прогнозира управителят на JТ Intrenational.
Колев отбеляза, че фирмата е била създадена преди около 2 години, а първоначалният капитал е натрупан от отдела за IT услуги, който и досега разработва уеб страници, различни платформи и е сред основните двигатели на дружеството. Преди да бъде създадена, компанията е съществувала като ученическа фирма в една от известните гимназии в София и впоследствие подкрепена от организацията „Джуниър ачийвмънт", която насърчава предприемачеството сред младите хора.
Интересно е да се отбележи, че екипът на JТ Intrenational, който се състои от 7 души, е съставен изключително от млади хора под 24 години. По думите на Колев това е и сериозна пречка, когато сме търсили подкрепа за нашите инициативи от банки или грантови схеми. За това на този етап компанията е реализирала всичките си начинания и инвестиции със собствени средства.
„Друг проблем е, че доскоро и рекламодателите в България не ни възприемаха насериозно, но вече имаме сключени договори с няколко агенции, като усилията ни са насочени да изтъкваме предимствата на услугата, която предлагаме", каза още Колев. То допълни, че в момента търсят инвестиции, за да подсигурят нови сървъри, които ще им помогнат да разширят дейността си не само в София, но и в други градове. На този етап са постигнати договорености за поставане на Bluetooth станции в моловете във Варна, Пловдив и Стара Загора.
Какво е Bluetooth маркетниг
Началото на този вид услуга е поставено през 2006 г. Един от първопроходците в бранша е английската компания Hypertag, която вече разполага с над 80 горещи точки в Лондон. Първият й проект е представяне на сингъла на групата Gorillaz - DARE. Тя се осъществява чрез 40 секунден рингтон, който преминаващите покрай устройствата са имали възможност да чуят. Впоследствие световни гиганти като Coca Cola и Pepsi си представят продуктите по този начин, а звезди от ранга на Мадона изпращат до присъстващите на концертите им полезна информация за изпълненията и програмата на шоуто.
Като цяло този тип маркетинг е част от рекламирането, което е базирано на някаква локация. Към него спадат още рекламата от мобилните оператори, изпращащите съобщения до техните клиенти, които се намират в определена зона. Това се определя от инсталираните клетки, които са определили местоположението на потребителя. Доставчиците, които предлагат Wi-Fi и WiMax услуги, също имат възможност да реализират подобен вид таргетиране по локация.

Няма коментари: