понеделник, 8 декември 2008 г.

БНТ1 с най-голям ръст на аудиторията

сп. Мениджър - 122 стр.
БНТ1 с най-голям ръст на аудиторията

bTV и Нова ТВ в битка за всеки „риалити

НАСТЪПВАНЕТО на есенно-зимния сезон на телевизионния екран е белязано със старта на нови програмни схеми и предавания в българския ефир. И тук веднага си задаваме въпроса: коя медия най-точно е успяла да предусети нагласите на аудиторията и в най-голяма степен да отговори на нейните предпочитания?
В началото на октомври агенция "Маркет ЛИНКС" проведе национално представително проучване на медийната аудитория, което
регистрира промените в най-гледаните тв канали в сравнение с предишния наблюдаван период -юни 2008 г. Традиционно ефектът на сезонното гледане е най-силно изразен през месеците юли и август, когато общите стойности на гледаемостта спадат. През октомври почти всички тв канали отчитат значително нарастване на обема на своите зрители на седмична база в сравнение с началото на лятото.
Размествания в топ 10 няма. bTV продължава да държи лидерската позиция пред Нова ТВ. Тук е важно да се отбележи големият ръст, който е регистриран при БНТ1. Въпреки общоизвестна та истина, че именно националната телевизия е основният губещ от промените в медийната сфера през последните години, нарастването на аудиторията от 30,4% през юни на 46,9% през октомври отразява високия зрителски интерес към амбициозната програма на медията на старта на новия сезон.
Единствената телевизия, която излиза от общата тенденция, е "Диема+". В национален мащаб аудиторията на канала е намаляла с близо 10% (от 21,3% през юни до 11,5% през октомври), а в София със 7,6% (от 18,8% през юни до 11,2% през октомври). Тези
изменения в обратна посока се дължат на факта, че през юни "Диема+" излъчваше европейското първенство по футбол, което в пъти увеличи гледаемостта на телевизията.
От данните изглежда, че на тв пазара в национален мащаб сякаш няма други съществени размествания. Въпреки това картината в София е много динамична. Тук впечатление правят значително по-високите стойности на GTV, която с нарастване от 14% (от 7,9% през юни до 22,0% през октомври) в обема на аудиторията си е успяла да се нареди непосредствено след bTV, Нова ТВ и БНТ1.
Но да се върнем отново към двата лидера. В края на септември и bTV, и Нова ТВ - вече традиционно - залагат на най-популярния формат през последните години - риалити предаванията. Въпреки опитите на други тв канали в тази посока не е трудно да се предвиди, че двете най-големи частни телевизии ще привлекат най-много зрители пред екраните, а също така и най-големите дялове от рекламните постъпления. Резултатите от проучването показват, че в първите дни на октомври най-предпочитано от зрителите е шоуто Survivor по bTV, което е гледано от 47,5% от всички хора над 15 години. Второ е Big Brother 4 по Нова ТВ с 41,4% и с много близка по обем аудитория (в рамките на статистическата грешка) е Dancing stars, отново по bTV, c 39,1 на сто. Опитахме се в нашето изследва не да проучим и какъв е
зрителският модел на гледане на този вид предавания. Близо 60% отговориха, че следят различните предавания, излъчвани по телевизионните канали, докато останалите 40% имат свой фаворит и рядко се спират на друго риалити шоу. Анализът на тези резултати ни даде възможност да оценим "твърдата аудитория" на трите риалити предавания по bTV и Нова ТВ. Big Brother 4 е предаването с най-голям обем твърда аудитория - почти 12% (национална база 15+ години), Survivor е с 10,2%, a Dancing stars c 8,8%. Типичният зрител на Survivor е
добре образован мъж със средна възраст около 46 години, с най-високите доходи в сравнение с типичните зрители на другите две предавания, живеещ в големите градове и София. Big Brother 4 успява да привлече най-младата аудитория от трите предавания. Тя е с малко по-ниска степен на образование и с относително по-ниски доходи от гледащите Survivor. Твърдите зрители на шоуто по Нова ТВ са относително поравно мъже и жени и са представители основно на градското население. Dancing stars пък е предаването, което успя
да спечели българските жени. Те са по-възрастни от зрителите на другите две шоута, но са високообразовани.
Концепциите на трите предавания ясно показват, че са насочени
към определена целева група. Това се потвърждава от резултатите от проучването, като важно е да се има предвид, че те ни дават моментна снимка на ситуацията, която е много вероятно да претърпи развитие.
Радиоаудиторията през октомври Данните за аудиторията на радиостанциите през октомври също показват
сериозна динамика, изразяваща се в значително увеличение на обема на слушателите. И при радиостанциите, както и при телевизионните канали сезонният фактор играе сериозна роля. През октомври слушателите на радиостанции като "Хоризонт" и "Веселина" са се увеличили с 10-12%, докато на други, като "БГ Радио" и FM+, едва с 1 на сто. В национален мащаб статуквото сред лидерите се запазва. Първо място заема "Хоризонт" с 19%, следват "Веселина" (13,8%), "Да-рик" (10,1%) и "Радио 1" (7,4%), което измества заемащото четвърта позиция през юни "Вероника" (4,5%).
Съществената промяна в разпределението на радиоаудиторията е на софийска сцена, където "Витоша" (17,3%), макар и със съвсем незначителен дял,
успява да изпревари "Хоризонт" (17%). При значително по-бързо променящата се картина на пазара на радиостанции в столицата можем да очакваме при следващо подобно проучване "Хоризонт" отново да заеме първа позиция с най-голям обем аудитория. Тази теза може да бъде силно подкрепена от факта, че в следващите месеци предстои кампания за парламентарните избори през 2009 г., а това води до завишен интерес към информационните радиостанции за сметка на музикалните. ***
Данните са от национално представително изследване на медий-ната аудитория, проведено от агенция „Медия ЛИНКС" през месеците юни и октомври 2008 г. сред 2395 респонденти.
сп. Мениджър - стр. 122 - 124, 126
неделя, 7 декември

Няма коментари: