понеделник, 8 декември 2008 г.

За 16,80 лева 800 000 души виждат твоята реклама

Труд - 18 стр.
За 16,80 лева 800 000 души виждат твоята реклама

Соня СПАСОВА, Иво АНГЕЛОВ

Може ли да се печели в интернет въпреки кризата? Да, макар и трудно, твърдят рекламни специалисти. Според Мартин Попов от агенция „Огилви" през 2009 г. приходите от рекламата в сайтовете ще бъдат поне с 50% до 60% по-високи. Очаква се през тази година те да бъдат поне 18 млн. евро, твърди Попов. През 2007 г. пазарът на интернет реклама у нас е бил близо 10 млн. евро. „Освен това криейтивът на рекламата в интернет е изключително евтин", каза още Попов. Според изчисления през м. г. са били харчени средно около 7 лв., за да достигне интернет реклама до един потребител, докато за тв реклама са били вложени 80 лв. Въпреки това, по наблюденията на Попов, минават поне 2-3 години, след като се създаде даден сайт, за да може собствениците му да излязат „на нула" и да започнат да печелят. Най-изгодни за инвестиция били т. нар. нишови портали -например само за коли или за дадена услуга. „Банерите рекламират доказани продукти и компании и не целят да продават, а по-скоро да повишат имиджа на стока или услуга", допълва Александър Тодоров - мениджър продажби във фирмата за изготвяне на сайтове и банери „Креативити дизайн студио". Има два начина за плащане на интернет рекламата. Единият е за 1000 показвания (импресия). За най-големите сайтове тарифите се движат около 8-20 лв. Например на един от най-големите портали - dir.bg - е 16,80 лв.. Като тази реклама на ден се вижда по 800 хил. пъти (но не задължително от толкова на брой хора). Реклама в imoti.net струва 6 лв. на ден, като има 250 000 показвания дневно. Вторият начин още не се ползва масово у нас -плащане на клик. Напоследък става възможно рекламите да се „пускат" само за жителите на определен регион, което също е важен стимул за рекламодателите да предпочетат мрежата. Общо 13% от българите на възраст от 16 до 74 години четат онлайн новини, вестници или списания,показват последните данни Евростат. У нас делът на домакинствата с достъп до интернет обаче остава най-нисък в ЕС - 25%.
***
криейтив - създаване, измисляне на нещо
банер - анимирано рекламно „каре" в интернет. Може и да се мести изстраницата.
импресия - показване/зареждане на сайта
клик - влизане с мишката в дадено рекламно поле
в. Труд – стр. 18
събота, 6 декември

Няма коментари: