сряда, 10 декември 2008 г.

НА РАБОТНА ДИСКУСИЯ ВЧЕРА ЕКСПЕРТИ РЕШИХА, ЧЕ КОРЕГУЛАЦИЯТА НА РЕКЛАМАТА ЩЕ БЪДЕ НАЙ-ЕФЕКТИВНА У НАС

Класа - 11 стр.
НА РАБОТНА ДИСКУСИЯ ВЧЕРА ЕКСПЕРТИ РЕШИХА, ЧЕ КОРЕГУЛАЦИЯТА НА РЕКЛАМАТА ЩЕ БЪДЕ НАЙ-ЕФЕКТИВНА У НАС



Браншът е готов да се самоконтролира, смята Жанет Захариева, главен юрисконсулт на bTV
Методът на корегулацията в рекламата би бил най-ефективен в България. Около това разбиране се обединиха вчера експерти на работна дискусия, организирана от Асоциацията на българските радио- и тв оператори (АБРО) и институт "Отворено общество" (ИОО). Корегулация се осъществява, когато ако действащият саморе-гулативен орган не си върши работата добре, регулаторът може да му отнеме функциите и да ги изпълнява вместо него, уточни медийният експерт доц. Нели Огнянова.
Законът е добър за определяне на общите принципи на регулацията на търговските послания. Всяка индустрия трябва да си създаде етични правила, които да правят рекламите й не само законни, но и морални и неподвеждащи. Това заяви Ели Герганова, председател на Обществения съвет за саморегулация
(ОСС). Тя каза още, че България е една от малкото страни в Европа (заедно с Литва и Кипър), в която саморегулацията все още не действа. Герганова предложи Холандия като подходящ образец за саморегулация от страните - членки на ЕС, който България може да следва. Медийният закон в скандинавската страна изисква от всеки оператор (независимо частен или обществен) да стане член на действащия орган за саморегулация и да приеме етичния му кодекс, ако иска да рекламира.
Общественият съвет за саморегулация е предложил до края на май в България да бъде приет етичен кодекс за рекламата и да се създаде комисия, която да следи за спазването му. Преди това обаче трябва да е ясна дефиницията на саморегулацията и отношението между нейните органи и регулаторите. Експертите смятат, че саморегулацията трябва да е формулирана така, че законът да има последната дума и медиите да бъдат включени в процеса на национална саморегулация.
Рекламният бизнес у нас вече е на ниво, в което може да достигне до саморегулация, заяви Жанет Захариева, главен юрисконсулт на bTV Тя посочи за пример рекламите на спиртни напитки и тълкуването на закона за здравето в тях.
Успешният преход към цифрова телевизия чрез регулаторна рамка, отговаряща на Директивата за аудио-визуални медийни услуги (ДАМУ) на Европейската комисия, е сред основните приоритети за следващата година на СЕМ. Това каза председателят на съвета доц. Маргарита Пешева. Тя допълни, че сред акцентите на надзорниците е запазване на водещата роля на СЕМ при лицензирането на програмите, обвързаното лицензиране на новите програми и мултиплекси и избор от СЕМ на вид и профил на програмите, които ще бъдат разпространявани чрез цифровите платформи.
Модератори на срещата бяха Гриша Камбуров, изпълнителен директор на АБЮ, и Ася Кавръкова от ИОО. Дискусията бе последната от петте, по повод въвеждането на Директивата за аудио-визуални медийни услуги в националното ни законодателство. Срокът за адаптирането на текста е до декември 2009 г.

Няма коментари: