понеделник, 8 декември 2008 г.

Тежка тв артилерия

Капитал - 52 стр.
Тежка тв артилерия

Зорница СТОИЛОВА

News Corp. и MTG се включи активно в дебата за промените в медийния закон
За медийния бизнес текат последни важни дни от календарната година.
В парламента се обсъждат промените за изменение и допълнение на Закона за радио и телевизия (ЗИД на ЗРТ), от които зависи как ще се подреди тв пазарът при предстоящата цифровизация на сектора (преминаването от аналогово към дигитално излъчване на тв сигнала).
Текстът на закона е във фазата преди гласуване на второ четене в парламента. Преди него обаче има да се свърши много работа. Играчите на пазара и представените чрез Асоциацията на радио- и телевизионните оператори (АБРО) медии имат време да предлагат промени и да казват с какво не са съгласни. Освен със становища и предложения най-влиятелните медии участват в дебата около ЗИД на ЗРТ и с по-тежки аргументи.
Представители на висшия мениджмънт на медийните компании News Corporation (собствениците на bTV) и Modern Times Group (новите собственици на "Нова тв") идват в София заради проблеми с бъдещата цифровизация. В края на тази седмица пръв в България пристигна изпълнителният директор на News Corp. за Европа Том Мокридж. За следващата седмица е насрочена визитата на президента на MTG Ханс-Холгер Албрехт. В програмата и на двамата са предвидени срещи с президента, премиера, председателя на парламентарната медийна комисия, Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) и Съвета за електронни медии (СЕМ).
Посещенията на Мокридж и на Албрехт могат да се приемат като индикатор, че процесът на цифровизация в страната навлиза в активния период на преговорите и всеки играч лобира за стратегически позиции.
Според изпълнителния директор на АБРО Гриша Камбуров визитите на изпълнителните директори на MTG и News Corp. в България са по-скоро с опознавателен, отколкото с лобистки характер. "Като едни от най-големите външни инвеститори в страната те са заинтересувани от правилното и навременно развитие на процеса, той да не се случва на тъмно и да не се приемат ударно поправки", смята Камбуров.
В медийните среди обаче усилено се коментира, че двете компании, собственици на най-гледаните национални телевизии - "Нова тв" и bTV, предварително са съгласували позициите си по промените в медийния закон, както и темите, по които ще разговарят със законодателите.
Всъщност заявката на тв гигантите да заемат проактивна позиция в процеса на цифровизацията стана ясна още през миналата седмица, когато в парламентарната комисия по гражданско общество и медии беше разпространено официалното писмо на Том Мокридж до министър-председателя Сергей Станишев, в което той нарича сегашната нормативна рамка добра отправна точка за балансираното развитие на сектора. Но изказва притеснения, че някои поправки в текста на закона могат да бъдат приети прибързано от парламента. "Тези поправки значително изменят настоящата законова уредба и заплашват позицията на основните телевизионни оператори", отбелязва Мокридж и настоява за прозрачност при вземането на решения в този процес, без да дава конкретен пример за подобни законови текстове. Такива вероятно са обсъждани в разговори на четири очи на високо ниво. Два независими един от друг източника на "Капитал", участвали в срещата, потвърдиха, че една от дискутираните теми е била възможността компанията да може да изгради собствен мултиплекс* и как това може да бъде регламентирано през промените в медийния закон. Това изглежда логично, защото в проекта на ЗИД на ЗРТ в момента се предвижда в първата фаза на цифровизацията и трите мултиплекса да са собственост на една и съща компания, което кара медиите да се страхуват, че това е предпоставка за нов монопол по подобие на БТК. Зад сценария един собственик за трите мултиплекса стои премиера Сергей Станишев, като вярва, че това ще улесни процеса и няма да се налагат дълги и безкрайни конкурси. Дали той е склонен на отстъпки пред големите играчи News Corp. и MTG предстои да разберем. Логично е големите компании да настояват да са едновременно в правото да разпространяват програмата и да я създават, защото притежават повече от един канал и собствеността върху мултиплекса ще им гарантира качване на всички програми. Според ЗИД на ЗРТ съвместяването на двете е невъзможно.
Така например в отвореното писмо, в което АБРО изразяват становището си по измененията в ЗРТ пред парламентарната комисия, те отбелязват, че проектозаконът не отразява реалната пазарна ситуация и създава предпоставки за изкривена конкуренция. Те настояват в новия текст задължително да се въведе фигурата на мултиплексния* оператор (този, който изгражда инфраструктурата, необходима за излъчване на цифров сигнал), както и ясно да се разграничат функциите на оператора по пренос от тези на оператора по съдържание. Търговските медии не са съгласни и с това КРС и мултиплекс операторът да имат повече правомощия за сметка на СЕМ и радио. и тв операторите.
Цифровизацията е изключително важен процес, който ще доведе до преструктуриране на телевизионния пазар. Тя на практика ще отмени ограничението на честотния ресурс и в цифровия спектър ще могат да се излъчват много повече тв програми, което означава и сериозна конкуренция между тях. Логично е малките медии да имат стимул да предложат конкурентни програми, за да си подсигурят достъп до цифровата платформа, а големите играчи със затвърдени позиции като "Нова" и bTV да искат да запазят лидерството си на предпочитани канали. Освен по-добро качество на излъчвания сигнал цифровизацията либерализира пазара и създава предпоставка за саморегулация на сектора и по-гъвкаво използване на рекламата. От ключово значение е, че висшите ръководства и на MTG, и на News Corp. се включват активно в дискусиите на тези проблеми в България, защото цифровизацията е процес, който оказва реално влияние върху икономическите процеси в сектора и може да доведе до сериозни размествания на пазара. Медийните компании ще започнат все по-агресивно да се борят за позиции, аудитория и рекламодатели. И да търсят политическа подкрепа. Естествено обаче няма гаранция, че днешните политици ще са тези, които ще вземат решенията утре.
*Мултиплекс операторите са радио- или телевизионни оператори, които създават и/или управляват пакет от радио- и/или телевизионни програми в един мултиплекс и го предоставят за разпространение чрез наземно цифрово радиоразпръскване, по кабелен, спътников или друг технически начин, в кодиран или некодиран вид за непосредствено приемане от неограничен брой лица.
***
Текст под снимка
Том Мокридж (вдясно) отиде при Сергей Станишев, за да обсъдят цифровизацията
в. Капитал – стр. 52
събота, 6 декември

Няма коментари: