петък, 12 декември 2008 г.

Рекламирай по време на криза

сп. BusinessWeek - 18 стр.
Рекламирай по време на криза

Камелия ИВАНОВА

JT International, призьор на BusinessWeek за най-млади европейски предприемачи, инвестира в нов тип реклами в България
Work hard, party hard е мотото на компанията JT International u това не е изненада, след като средната възраст на екипа е 21 години. Една година след като фирмата спечели конкурса на BusinessWeek за най-млади европейски предприемачи, се оказва, че младостта, ентусиазмът и оптимизмът са гаранция за успех дори в България. "Обичаме да се забавляваме - казва главният изпълнителен директор Борис Колев, завърнал се току-що от купон във Враца по повод 8 декември. - Но когато работим, сме професионалисти докрай, друг е въпросът, че хората не-винаги го възприемат."
Въпреки че неговата компания за маркетинг и PR услуги вече си е извоювала място на българския и международния пазар, много от родните мениджъри, с които Колев разговаря за бизнес, са склонни да не го приемат достатъчно сериозно заради факта, че е на 20 години. Когато работи с компании извън България, Колев се радва на уважение, защото малиина на тази възраст имат работещо бизнес начинание. Балканският манталитет, уви, е нещо различно. Бизнесът на JT International върви напред, макар че преди няколко месеца се оттегля основният партньор на Борис - Биляна Христова. Тя решава да се дипломира в специалност икономика в Софийския университет и да основе своя компания, насочена към организиране на събития. "Имахме различен поглед върху това как да се развива JT International и пътищата ни се разделиха", споделя Борис. Друг професионалист заема нейното място - Виолетка Минкова, бивш маркетинг и PR на фондация Junior Achievement. "Тя е сред най-сериозните практици в бранша", признава Борис.
ХАПЧЕ СРЕЩУ БЕЗИЗХОДИЦА
Настъпват трудни времена, но за младата компания това е възможност да се наложат и иновативни стратегии и технологии. "Все още мисля, че кризата не е чак толкова реална, колкото е 6 главите на хората", коментира Борис. Някои от клиентите на JT International вече свиват бюджетите си за реклама средно с 20-30%. "И грешат: в момент на криза рекламата става по-евтина", категоричен е студентът предприемач. Според него, когато конкурентите отказват да рекламират, това е чудесна възможност именно вашата реклама да бъде забелязана.
От около година JT International инвестира над 100 хил. лв. в стратегия за blue tooth marketing. Това са устройства, които разпращат рекламни съобщения на хората, минаващи покрай тях. Идеята ще се реализира с финландската компания Bluegiga Technologies, която предоставя хардуера за специалните билбордове, а част от софтуера е разработка на JT International. Начинанието е представено на различни компании и рекламни агенции у нас, но първата мащабна кампания предстои. Големите фирми все още се колебаят, може би защото мисленето на мениджърите в България не е достатъчно разчупено, за да пробват нови технологии, а и финансовата криза е добро извинение. Тази реклама е и по-евтина от билбордовете с около 15%. Според проучване в софийското метро от 1000 човека само 40 имат включена blue tooth функция на своя телефон. Но когато се постави надпис, приканващ минувачите да активират тази функция, за да получат например поздравителна картичка, 40 на всеки 100 го правят доброволно. Потенциалът за подобен директен маркетинг е добър, особено след като всеки човек може да избере и да не приеме рекламното съобщение. Така посланието достига до онези, които искат да му обърнат внимание, дори от любопитство. Компаниите лесно биха измерили ефекта от рекламната си кампания, преценявайки доколко хората са заинтересувани от продукта им.
"На олимпиадата в Пекин Coca-Cola използва този похват, като разпраща брандирана информация за всички събития в спортната столица. Това дава тласък на мобилната реклама и тя набира инерция по света, доказвайки, че е в пъти по-ефективна от останалите", твърди Борис. За първи път той вижда подобна реклама в центъра на Лондон и се впечатлява. След което се среща с британската рекламна агенция, която я предлага, и започва работа по проекта.
ОЩЕ ИДЕИ
Заедно с Jobs Tiger компанията разработва приложение за телефон, което ще позволява на потребителя всеки ден да получава най-актуалните обяви за работа, прогноза за времето и друга полезна информация. Тя ще бъде разпространявана в метрото и се очаква да има голям успех сред младите хора. Друга цел на JT International е да въведе в България и аромамаркетинга. Близо 70% от възприятията идват от слуха и обонянието на човек и това се оказва по-въздействащ начин за привличане на интереса от визуалните рекламни послания. Правени са експерименти в Япония, където в киносалони заедно с рекламата на даден парфюм се разпръсква и ароматът му. Ефектът е значителен.
Най-силното звено на JT International остава IT отделът, който разработва уеб програми и корпоративен софтуер, като редовните клиенти са 15 български компании. "Най-сериозните приходи идват именно от тази дейност", отбелязва Борис.
Текст под снимка
Не се страхувам да рискувам, споделя Борис Колев.

Няма коментари: