сп. Мениджър - 54 стр.
МАРИЯ ГЕРГОВА: УСМИВКАТА ЩЕ НИ СПАСИ
Искам президентството ми в IPRA да бъде трамплин за най-добрите в българската пиар индустрия, казва управляващият собственик на United Partners
- Какво е усещането да ти предстои да оглавиш толкова престижна световна асоциация като IPRA?
- Горда съм, че българският пиар ще може да излезе на световната сцена. Това е изключителен шанс за нашия регион да се постави на световната пиар карта. Отваря ни много врати. Предвидили сме доста мероприятия, които ще допринесат за усъвършенстването и развитието на пиар специалистите в България. Надявам се да помогнем и за утвърждаване като цяло на добрия имидж на страната ни по света. В началото на 2009 г. в София ще се проведе за първи път международна среща на борда на директорите на IPRA, както и на съвета на консулите на асоциацията. Ще се съберат над 40 водещи експерти в световната пиар индустрия. Това е чудесна възможност за създаване на контакти и обмяна на опит между специалистите от България, региона и света. Ще можем да усетим
къде сме, дали сме достатъчно добри, дали сме достатъчно етични, дали работим по световните стандарти, какво трябва да променим. Ние сме навлезли в сферата на пиара много по-късно от други народи, но успяхме да наваксаме пропуснатите години и да ги настигнем.
- Има ли нещо, в което сме по-добри от тях?
- Ентусиазмът. Аз съм изключително щастлива, че живея точно в това време,
в тази страна и че започнах кариерата си точно след промените у нас. Чувството да си свободен и да можеш да реализираш идеите си е страхотно. Западните пазари са изключително регулирани и дори да си невероятно креати-вен, там се налага да се съобразяваш с многото ограничения. А тук ние се развиваме с развитието на пазара и всичко е много по-интересно. Можем да експериментираме, да надскочим себе си. Интернет ни дава възможност да правим проекти далеч извън границите на страната ни, да се чувстваме граждани на света.
- Какви качества са нужни, за да станеш наистина добър в сферата на пиара?
- Преди всичко богата обща култура. Да имаш желание непрекъснато да четеш и да се учиш. Клиентите са много различни и е необходимо всеки път да попълваш знанията си за съответната индустрия и продукт. Образованието в нашия бизнес не приключва със завършване на университета.
Ленивите мозъци в пиар индустрията постепенно сами отпадат. Други необходими качества са креативността и ентусиазмът. Трябва да работиш със сърце и усмивка, без това не може.
Вярвам, че в живота нещата винаги се случват, мечтите се сбъдват по един или друг начин. В училище бях културномасовик. Сега, като се връщам назад, си мисля, че всъщност още тогава съм имала афинитет към пиара -културномасовата дейност е част от нещата, които правя и днес. От дете обичах литературата, но учителката ми каза, че съм имала твърде свободно мислене за тогавашното време и това ще ми попречи да разработя правилно изпитните теми. Не кандидатствах литература, но и днес тя ми помага в много от проектите, които правим. После исках да се занимавам с модна индустрия, затова учих текстилно инженерство. Наученото там пак ми е от полза в избраната от живота посока на реализация.
- Колко често ви се случва да кажете за някоя кампания на друга агенция „Бих искала да е наша"?
- Случва се понякога. Ние следим пазара, кой как създава и управлява проектите. Винаги има какво да научиш от конкурентите.
- На какво United Partners дължи успеха си? Какво я прави различна от другите в бранша?
- В агенцията сме създали доста непринудена атмосфера. В нашия бизнес трябва да се дава възможност на хората
да се чувстват щастливи. Една хубава идея се ражда от екип, който е със свободен дух. Както казах, в пиара не може да се създават добри неща, без да влагаш сърцето и емоциите си. За да направиш успешна концепция, трябва да заобичаш и клиента си, и кампанията. Дори да не ти са по сърце, трябва да намериш 10 причини защо обичаш този клиент и този проект. След като ги заобичаш, влагайки сърцето и емоциите си, създаваш и добър продукт. Когато има конкурс, в
нашата агенция се борим
с нокти и зъби да покажем, че сме по-добрите. И толкова много заобичваме всичко, за което работим, че когато сме вложили цялата си енергия и емоции в разработването на една кампания, но не спечелим конкурса (винаги има субективни причини, които не зависят от теб), страшно ни боли. Което означава, че наистина работим със сърцето си. За мен и неуспехите са предизвикателство, шанс да научиш нещо ново, да откриеш нова посока.
- Крадат ли се кадрите в пиар индустрията у нас?
- По-скоро крадат нашите кадри. Ние предпочитаме да наемаме хора от университетите, отколкото обучени от конкуренцията. Отглеждаме си ги, ако си отидат после, пак сме доволни, че сме създали нещо добро.
- Коя кампания сте запомнили като най-голямо предизвикателство ?
- Много се гордеем с всяка наша кампания и с всеки клиент. За последните 10 години имаме над 500 кампании за над 100 различни продукта и услуги. Една от кампаниите ни е
особено мила, работихме по нея миналата година около Коледа. Беше по идея на Меглена Кунева, която алармира ЕС за рисковете от некачествени китайски детски играчки. Щастливи сме, че помогнахме за една добра кауза. Имаме и свои собствени кампании. Нашата любов към музиката например роди проектите SeeMe - South East European Music Event. Проектът обхваща 30 държави от цял свят. SeeMe вече има три издания. Това е тридневно събитие, включва конференция и фестивал - събираме музикалната индустрия от Югоизточна Европа, за да се създадат условия за сътрудничество между творците, а и радваме феновете си с прекрасни концерти. Създаването на собствена марка е невероятно преживяване.
- SeeMe ли е любимото ви „дете"?
- Аз съм идеалист, оптимист и позитивист. Вярвам, че ако се фокусираш върху парите, ефектът от труда ти няма да е толкова добър. А ако се стремиш да направиш страхотна кампания и фокусът ти е върху емоциите, резултатът е невероятен.
Някои хора ме критикуват, че нося непрекъснато розови очила. На мен така ми е по-добре.
Ако си оптимист, създаваш комфорт и на хората около себе си. И обратно - когато си негативно настроен, пречиш и на близките си, облъчваш всички с лоша енергия. Ако искаш да успееш, усмивката не трябва да слиза от лицето ти.
- Има ли случаи, в които очакванията и претенциите на клиента се сблъскват с усещането ви за професионализъм?
- Преди 7-8 години нещата бяха по-зле. Имахме обаждания с въпроси колко струва една статия на първа страница. Това е против етичните и професионалните стандарти на пиара. Ние не продаваме парчета от медиите, а разпространяваме информация по най-добрия за клиента и хората начин. Днес клиентите вече са образовани и разбират, че пиарът е с
дългосрочна възвращаемост, не се изчерпва с еднократни акции. Все още у нас не сме инвестирали в измерване на ефекта от пиара. За да разберем как сме повлияли на хората, как сме променили нагласите им. Това струва пари. Но е важно за всички, защото само така можеш да видиш къде точно си сгрешил и какво трябва да промениш, за да станеш по-добър и полезен на обществото.
- Не ви ли се струва, че в обществото вече има умора от рекламите и пиара?
- Наистина има тенденция хората да не вярват толкова на рекламата, тъй като знаят, че рекламните послания са контролирани от рекламодателя и прикриват недостатъците на продукта. Потребителят има по-голямо доверие на дейностите, които са резултат на пиар кампании. На мен ми е мъчно, че имиджът на пиара в България не е достатъчно добър. Възприема се като манипулация. Има
доста непрофесионалисти в нашия бранш и те влияят лошо на имиджа ни. Пиарът понякога е и индустрия на слуховете - една мълва, че не си вършиш добре работата, може да ти коства оттегляне на клиенти. Затова сега на дневен ред е уточняването на стандартите и етичните норми в пиар индустрията.
- Кога ще изтече времето на непрофесионалистите и на слухоплетството у нас?
- Вярвам, че конкуренцията по някакъв начин ще изчисти нещата. Затова е много важно да гарантираме добро качество в работата си. Голямата пиар тема на 2009 г. ще бъде за ефекта на дигиталната ера върху пиар индустрията. Интернет става все по-силна медия. Големи световни корпорации вече имат вътрешни екипи, които разработват стратегии за използване на виртуалното пространство.
Слуховете са едни от най-трудно контролируемите кампании. Те са като епидемия. Трябва да инвестираме много в
превенцията на слухоплетството. Моята теза е, че хората, които бездействат, които нямат какво друго да правят, произвеждат слухове. И вярвам, че когато всеки си е на мястото, мълвата няма да заема толкова централно място в живота ни.
- И тук опираме до въпроса не са ли много пиар агенциите в България? Предстои ли окрупняване в бранша?
- Много са и стават все повече. Може би има тенденция към окрупняване, но по-скоро се забелязват усилия към предлагане на повече услуги, с по-добро качество, за да се изчистят нещата. Но винаги ще има място и за по-малки агенции, които ще обслужват не толкова големи компании, нуждаещи се от пълно отдаване.
- Как ще гарантирате на колегите си от другите агенции, че и те ще усетят ползата от вашето президентство на IPRA? И че няма да използвате положението и
контактите си, за да превърнете United Partners в своеобразен монополист на пазара?
- По-скоро се страхувам да не ощетя нашата агенция, защото ще трябва да посветя почти половината от времето си на IPRA. Когато си на такава позиция, искаш всички максимално да усетят ползата. Това да бъде трамплин за най-добрите в пиар индустрията. В IPRA-България членуват 35 пиар специалисти. Те са водещите в нашата пиар индустрия. Виждаме се редовно, между нас няма напрежение. Искам да инвестирам цялата си енергия
за доброто на тези колеги, защото знам, че аз нямаше да съм президент на IPRA, ако те не бяха с мен.
Заедно създадохме и Българската асоциация на пиар агенциите. Тя е с по-професионална насока - развитието на пиар специалистите у нас.
- Политическият пиар не ви ли изкушава?
- Засега все още ми харесва корпоративният пиар. Докато следях президентските избори в САЩ, си мислех, че са направени перфектно, но аудиторията там е различна.
Съмнявам се например, че кампанията на Обама би работила добре у нас. Българинът няма такова отношение към своите политици, с други очаквания е, не е толкова доверчив и открит.
- Как световната финансова криза ще се отрази на пиар индустрията?
- Много сме коментирали това с колегите. Общото мнение е, че корпоративният пиар ще бъде още по-нужен
- за да информира хората какво точно се случва с компаниите.
- В какво се целите оттук нататък?
- Планираме срещата в София през февруари 2009 г. на най-големите в пиара. Преговаряме с лектори, които да направят интересни презентации. На тази среща искам да приемем и етичен кодекс за пиар специалистите в дигиталната ера. Смятам, че е дошло времето за това.
Искам да се оттегля малко от оперативните задачи в агенцията, за
да ми остане време за по-стратегическите дела. Искам да развиваме бизнеса вече на регионално ниво. Да работим по общи проекти с чужди агенции. Имаме перфектно функционираща мрежа от партньорски агенции по света, което е добра предпоставка за успешни международни проекти.
- Дъщеря ви помага ли ви в проектите?
- Тя е на 17 години. Учи в стопанската гимназия в София, владее английски и немски, много чете. Мечтая да се занимава с комуникации, за да й предам каквото съм научила. Тя ми повлия много в организирането на музикалното събитие SeeMe. Идеите, които ми даде, бяха доста добри и използвах част от тях. И тя е изключителен оптимист. Винаги съм се опитвала да я науча, че каквото и да й се случва, усмивката ще я спаси. Щастлива съм, че има пламъчета в очите, които ще й помогнат да се реализира в бъдеще.
***
МАРИЯ ГЕРГОВА е завършила математическата гимназия в Благоевград, а след това специалност текстилно инженерство във ВМИ (Техническия университет), финансов мениджмънт в YHCC и пиар в СУ "Св. Климент Охридски". Започва кариерата си на пиар специалист през 1993 г. В началото на 1997 г. заедно с Гергана Василева създава агенция United Partners. Мария Гергова има множество специализации по пиар и комуникации. Четири години е в съвета на IPRA - международната пиар асоциация, още четири - в борда на директорите, а през 2009 г. ще заеме поста президент на IPRA. Тя е най-младият президент в историята на международната асоциация и единственият от Централна и Източна Европа. През последните години United Partners е била 3 пъти на първо място в класацията на пиар агенциите в България. Има редица международни и национални награди. Сред основните й клиенти са "Проктър и Гембъл", ING, Western Union, телевизия MAD, Philips, ОББ, UNICEF, Autodesk, БТК, "Лаваца", "Ромпетрол" и др. Голямата й гордост е кампанията "БГ Тийн" (разработена и реализирана за "Проктър и Гембъл"), избрана за най-добра социално отговорна кампания в света през 2002 г. От няколко години United Partners има франчайз на London School of PR u предлага специализирани практически курсове по пиар.
неделя, 7 декември
понеделник, 8 декември 2008 г.
МАРИЯ ГЕРГОВА: УСМИВКАТА ЩЕ НИ СПАСИ
в понеделник, декември 08, 2008
Етикети: сп. Мениджър
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар