понеделник, 8 декември 2008 г.

В централните новини

сп. Мениджър - 132 стр.
В централните новини

Превръщайте цифрите в истории

Това е един от начините бизнесът да привлече вниманието на публиката, смята Даниела Казанджиева, зам. главен редактор на в. „Стандарт"
ДАНИЕЛА КАЗАНДЖИЕВА е зам. главен редактор на в. "Стандарт". През 1998 г. започва работа като репортер в регионалното издание на "Стандарт" за Пловдив. През 2001 г. е изтеглена в софийската редакция като завеждаш отдел "Икономика". Зам. главен редактор е от 2007 г.
***
Знаете ли как работят медиите? Как определят кое е важно и кое не в целия информационен поток? Какво разбират те под етика? Имат ли любимци? А врагове? Защо не пуснаха точно вашето прессъобщение? Някои от отговорите на тези въпроси знаете. За други вероятно се досещате, трети са ви съвсем непознати. Точно затова водим тази рубрика. В нея известни икономически журналисти разказват неща от кухнята. Обясняват как трябва и как не трябва да се държат хората от бизнеса, за да влязат в централните новини, и то с хубавите неща, които правят. Убедени сме, че колкото повече медиите и мениджърите знаят един за друг, толкова по-добре ще се разбират.
***
- Какво трябва да направи една компания, за да влезе в новините?
- Естествено, да създаде новина. Да обяви инвестиция, нови работни места, нов продукт, бонуси за клиентите, да направи нещо значимо за града или региона, където е базирана. Или пък да попадне в топ 10 на данъкоплатците. Разбира се, може да влезе в новините и със скандал - далавери, скрити данъци, нечисти сделки, приватизация под масата, връзки със съмнителни бизнесмени. Сексскандалите, които са сред най-често използваните компромати в западните медии, у нас все още не са много популярни.
- Как бизнесменът трябва да се готви за интервю? Какво ще му
препоръчате, за да привлече вниманието на публиката?
- Да говори цветно, или както вестникарите казват - в заглавия. Да облича цифрите в истории. Да коментира обществено значими проблеми, политическата и икономическата ситуация, както и слабостите в държавата и законите. Да дава препоръки за решаването им. Да не се страхува да споделя опита, философията си и дори моменти от личния си живот. Да не отклонява провокативните въпроси, а да се опитва да им отговаря. И да разкаже история за първия си милион. Родният бизнес трябва най-сетне да разбере, че това не е страшно и въпросът "Откъде е първият ви милион?" ще виси като гилотина над главата му, докато не се изговори. И вместо да мънка гузно, когато някой журналист се осмели да му зададе този въпрос, да вземе пример от Рокфелер. Неговата наивна история с ябълките се дава за пример и на децата.
- Откъде най-често научавате новините от бизнеса?
- От вестници, от списания, от разговорите с различни хора, от интернет, от информационните агенции. По-рядко от телевизията.
- Има ли прессъобщения на компании, които стават за публикуване?
- Има и такива. Има много добри пиари, които наистина правят чудеса за компанията и за имиджа на шефа си. Но има и друг тип пиари, които са вредни за фирмите си. Понякога дори се чудим как доскорошни журналисти, станали пресаташета, правят такива глупости, все едно че никога не са били от другата страна. Най-лошото е, когато започнат да се изживяват като цензори и редактори. Дори шефът им да е казал нещо интересно и цветно, те искат то непременно да отпадне от интервюто. Като че ли ако човекът е интересен, той не може да е добър бизнесмен. Или пък може би непременно държат да се месят, за да оправдаят пред шефа си заплатата, която получават. Това обаче много дразни журналистите и те дори предпочитат да не пуснат информацията, вместо да позволят така грубо да им се месят в работата.
- Притесняват ли се бизнесмените да говорят конкретно и в цифри?
- Някои - да. Но това показва, че искат да скрият нещо. Когато един бизнесмен цитира цифри, това дава убедителност на интервюто му.
- Добре ли е журналистите и бизнесмените да са в близки отношения и какви рискове крие това?
- Да работят заедно - да, но да са в много близки отношения не е добре. Както хирурзите не искат да оперират близък човек, така и журналистите не биха писали за много близък бизнесмен. Колкото по-приятелски стават отношенията, толкова повече
се притъпява перото. Но колкото по-дълго са работили заедно, толкова по-голямо е доверието, че журналистът разбира какво му говори бизнесменът. Ако следиш развитието и кариерата на един предприемач, можеш да обясниш много връзки и тенденции.
- Чували ли сте репликата „Аз мога да купя всеки журналист " и как ще я коментирате?
- Надежда Михайлова влезе в учебниците с репликата "Нахранете журналистите". Бизнесмените също го правят. Много от тях си осигуряват медиен комфорт по този начин.
- Разкажете случай, в който човек от бизнеса ви изкара от релси.
- Дразнещо е, когато някой бизнесмен иска да каже нещо, но не смее. Тогава говори заучени фрази и бяга от въпросите. Това си личи, хората го разбират. Сещам се за случай с един шеф на стъкларски завод, който дойде в редакцията, защото беше недоволен от една публикация. Всъщност беше се уплашил какво щял да каже за изнесените факти собственикът на предприятието, който живее в чужбина. Около два часа повтаряше, че нито дума в публикацията не е вярна, без да даде и едно доказателство в подкрепа на твърдението си. Само сипеше хули срещу журналистите, които нищо не разбирали и били много продажни. Предложихме му право на отговор, но той не пожела да се възползва. Така и не разбрах защо всъщност ми изгуби времето.
- Кои са 3-те неща, които бизнесът не трябва да прави в контакта с медиите?
- Да се държи високомерно и нагло. Да се крие под полата на пиарите си. Да дава интервюта едновременно на няколко конкурентни медии.
сп. Мениджър – стр. 132-133
неделя, 7 декември

Няма коментари: