петък, 12 декември 2008 г.

Рекламата в Интернет на печалба от кризата

Икономически живот - 18 стр.
Рекламата в Интернет на печалба от кризата



Около 2,8 млн. българи в момента са потенциални потребители на интернет рекламата, тъй като толкова са българите, които ползват поне веднъж на ден световната мрежа по данни на Gemius SA -най-голямата агенция за проучвания на интернет аудиториите в Централна и Източна Европа. Обнадеждаващи са и резултатите от проучването на една от най-големите американски компании за маркетингови изследвания Synovate, която от десетина години работи и на българския пазар. Те показват, че проникването на интернет сред домакинствата е 36%, а до 3-4 години ще достигне 50%, което при сегашните демографски показатели ще представлява около 3.5 млн. души. Това на практика е най-голямата потребителска аудитория, която ще може да бъде атакувана от различни рекламодатели.
Бъдещето на маркетинговата индустрия е в web пространството, категорични са анализаторите от фирмата за маркетингови проучвания eMarketer, цитирани от британското седмично списание Economist. Тяхната прогноза е, че online рекламирането ще пострада от кризата много по-малко, в сравнение с другите видове реклама. Основание за този оптимизъм според интернет анализатор на Morgan Stanley е фактът, че глобалната мрежа претърпя истински фурор през последните няколко години. В България също се споделя подобен оптимизъм, макар и доста по-предпазлив. Аргументът на българските експерти е, че кризата няма да повлияе много върху интернет рекламата, защото бюджетите за онлайн кампания са много по-малки от тези за други електронни медии - телевизия и радио. Растежът на този пазар ще се запази и дори е възможно да засили темповете си, а българските анализатори дори смятат, че до 1-2 години делът на рекламните инвестиции у нас, предназначен за мрежата, ще достигне до 15% -колкото е в развитите страни. „За тази година очаквам ръст над 60% спрямо миналата година, а догодина може би няма да има толкова голям ръст, но приходите ще се запазят спрямо тазгодишните", прогнозира Венцислав Костов, управител на компанията за интернет маркетинг „Httpool България".
Не толкова оптимистично е настроен Иван Иванов, управител на Zed digital Cybermark, който отбелязва, че от 12 години насам през най-активните досега месеци ноември и декември приходите от реклама в интернет са най-ниски и едва ли общо за цялата го-
дина ще достигнат толкова висок ръст. „До момента не се забелязва отдръпване на бюджетите, а по-скоро известна предпазливост", уточнява Иванов. Според него традиционно силните играчи в мрежата като мобилните оператори, банките и автомобилните фирми ще запазят силните си позиции.
Стоян Георгиев, мениджър маркетинг и реклама в „Уеб Медия Груп", също споделя мнението, че световната финансова криза няма да засегне интернет пазара. Той дори прогнозира, че бюджетите за онлайн реклама ще се увеличат, а основната причина за това е възможността ясно да се профилира аудиторията, която интересува рекламодателя, а това означава, че дори и по-малки, бюджетите може да се разпределят по-ефективно. И което е най-важно за рекламодателя - обратната връзка е бърза и лесна, защото се извършва автоматично, без човешка намеса. „Когато има оптимизация на рекламните бюджети във време на криза, която настъпва в България, ще се предпочита интернет не само заради по-добрата цена, но и заради по-оптималното разпределяне на бюджета върху публиката. Рекламите по интернет намират много по-точно публиката в сравнение с телевизията и радиото", обобщава Венцислав Костов. На същото мнение е и Иван Иванов, който дори смята, че основното преимущество на интернет рекламните кампании е във възможността да се реагира по-бързо във времето - да се пускат и спират по всяко време в зависимост от бюджетите, които за всички рекламодатели във време на криза са максимално прецизирани. През следващите две години рекламодателите напълно ще осъзнаят ползите от интернет рекламата, което коренно ще промени обемите и структурата на самия пазар. До момента за интернет се отделят бюджети, равностойни на тези за радиото, но в близките 5 години може да се очаква те да достигнат парите, предназначени за печатните издания, прогнозират анализатори. Друг съществен момент в надпреварата за привличане на рекламодатели е да се преобърне тяхната нагласа, че с пренасочване на рекламата от към онлайн платформите, каквито са web сайтовете, ефектът ще е по-голям. Затова в момента медиашоповете започват разяснителна кампания. „Това е ролята на рекламните агенции, за да бъде убеден рекламодателят от ползата на интернет рекламата и мисля, че те са готови за това. А онези, които не са, ще загубят", обобщава Венцислав Костов. В крайна сметка в условията на финансова и икономическа криза маркетинговите мениджъри трябва да станат по-гъвкави и да се прицелват към идеалното сечение - със свити разходи да преследват по-голям ефект.

Няма коментари: