Капитал - 53 стр.
Колко много награди
Борислав КАНДОВ
Noble Graphics и Publicis MARC поизлъскаха имиджа на българската реклама
AIways two there are, a master and an apprentice*."
Вече стана традиция да очакваме с интерес резултатите от европейският рекламен фестивал EPICA. Тази година не е една, а две български агенции ни зарадваха с награди оттам, което се случва за пръв път. И отново за пръв път родна агенция печели награда от Eurobest. Още по-интересното е, че двете агенции са движени от учител и ученик. Журито на EPICA (съставено от главните редактори на 34 специализирани издания от 27 европейски държави) определи като заслужаващи бронзови отличия - Noble Graphics Creative Studio c тяхната торбичка за „Шуменско" и Publicis Marc c печатна визия за системите за пречистване на вода на Siemens. Тази година българските участници са подали по-малко заявки в сравнение с 2007 г. - 34 срещу 59. Подобна е и общата тенденция на по-слабо участие във фестивала - през 2007 г. европейските агенции са подали 5642 заявки, а през тази - 4945. Така приятната традиция, започнала през 2005 г., всяка година да има българска агенция - носител на бронзово отличие, продължава. През 2005 г. и 2006 г. това бяха Noble Graphics, които бяха наградени тогава за печатни визии за Tuborg. През 2007 г. Publicis взеха бронз за тяхна работа за марка консервирана риба тон (повече от архивите на „Капитал" - на capital.bg). Това бе и първата година, когато начело на криейтив отдела на агенцията застана Владилен Ачев. И тук става още по-любопитно - Ачев е бивш кадър на Noble Graphics. Той започва работа там през 2003 г., когато Чавдар Кенаров (сега криейтив партньор) все още е директор. През 2007 г. Ачев бе привлечен да оглави криейтив отдела в Publicis Marc. Торбичката на Noble Graphics бе номинирана и спечели в още един европейски фестивал -Eurobest, където журито им отреди сребърна награда в категорията за дизайн. За пръв път българска агенция печели награда от това състезание. По-рано тя взе две сребърни награди и една номинация от българския фестивал ФАРА и бе сред финалистите на регионалния Golden Drum, където Noble Graphics имаха още две номинации за други заявки. След тези впечатлавящи резултати спокойно можем да определим агенцията като най-добре представилата се през годината. „Торбичката беше оценена от две български и две чуждестранни журита до този момент. Това показва безспорното качество на идеята. А иначе справедливо второ място на рекламен фестивал или на световно по художествена гимнастика няма", коментира криейтив директорът на Noble Graphics Марсел Леви. Той не съжалява за пропуснатата възможност на Golden Drum: „EPICA ни носи повече радост и престиж в сравнение с пангалактическия световен мегафестивал Golden Drum. Явно българската реклама е по-близо до Западна Европа, отколкото до Централна." Големите победители Голямата награда за тв реклама на EPICA отиде при лондонския офис на DDB за клип за Volkswagen Polo. При печатните реклами отново DDB Лондон взеха Grand Prix, този път за серия визии за снаксовете на Marmite. Lowe Лондон получиха голямата награда при външните реклами за серия визии за веригата магазини John Lewis. В интерактивната категория Grand Prix отиде при шведската Great Works & Frankenstein за онлайн присъствието на Absolut, част от актуалната им кампания In an Absolut world (всички наградени - на epica-awards. com). Криза? Дайте я насам! Наградите на Noble Graphics и Publicis Marc балансират донякъде иначе скучната откъм интересни български реклами 2008 г. „Възходът на българската реклама за нас е очевиден. За това говорят и постиженията на българските агенции на международните фестивали през последните години. Излишната скромност и липсата на самочувствие в случая са вредни. Да не забравяме също, че рекламата е функция и инструмент на бизнеса. Колкото по-амбициозни цели си поставя българският бизнес, толкова българската реклама ще бъде по-напредничава", обяснява Марсел Леви. Но какво ни очаква през 2009 г.? Засега повечето прогнози са за замразяване на бюджетите, дори и намаление в сравнение с 2008 г. Но това може да бъде позитивно за развитието на рекламата. „Прословутото намаляване на бюджетите, което обещават по телевизията, може само да ни радва, защото Noble Graphics е творческо студио. Бранд мениджърите няма да могат да разчитат на сериозни медийни бюджети и няма да имат друг избор, освен да инвестират в новаторска реклама. Като цяло кризата действа положително на хората. Когато те са притиснати до стената, дават най-доброто от себе си. Обратното - благоденствието създава страх от провал или в най-добрия случай учи на мързел", заключава Леви.
* „Винаги двама им», учител и ученик" - реплика на Йода от филма Star Wars.
***
Текст под снимка
Станалата сребърна торбичка на „Шуменско"
***
Текст под снимка
„Чудесно изпиране" от Siemens
в. Капитал – стр. 53
събота, 6 декември
понеделник, 8 декември 2008 г.
Колко много награди
в понеделник, декември 08, 2008
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар