понеделник, 8 декември 2008 г.

Пиарът и блондинките

сп. Мениджър - 102 стр.
Пиарът и блондинките



Еднакво трудно им е да доказват, че са умни и могат много неща
ВЕРОЯТНО ПОСТЪПВАМ като истински журналист, какъвто не съм, защото избирам интересно заглавие, което ще привлече вниманието. Но то не представя прецизно същността на онова, което искам да споделя. Вероятно си мислите, че ще пиша за блондинките в пиара. Изобщо нямам намерение да правя това. Ако го направя, ще бъде обратното на цялата идея за този текст.
Нека започнем така. Колко вица за блондинки знаете? Можете ли с ръка на сърцето да признаете дали те оказват влияние на начина, по който си формирате мнение за блондинките? И ако се окаже, че не знаете нито един виц и не преценявате блондинките според това, че са блондинки, значи този текст не е за вас.
Повечето хора обаче знаят много такива вицове или поне са чували много. И от време на време, без дори да се усетят, преценяват хората според цвета на косата им. Мислите ли, че е правилно? Или може би думата не е правилно, а уместно.
И сега идва ред на пиара. Знаете ли какво е пиар? Какво си мислите за поредния ваш познат, който се е потопил в тази сфера? Истината е, че най-честото възклицание на "Занимавам се с пиар" е "И ти ли?". И
така установих, че връзката между блондинките и пиара е в
погрешното отношение към тях въз основа на неправилни разбирания.
И ако блондинките могат да боядисат косата си и проблемът да изчезне, пиар специалистите няма какво да боядисат, за да избегнат проблемите, свързани с криворазбраната същност на тяхната професия. Може би все пак има какво да променят - казват, че са консултанти, че се занимават с комуникации или просто използват други думи, за да опишат с какво си изкарват хляба. И така стигнах до основната идея на този текст. Колко много кривини има по пътя към изясняването на същността на пиар професията и как всеки сам се стреми да ги изправи.
Основната кривина е схващането, че всеки става за пиар. Тези, които се занимават с него от години, знаят отлично, че това не е най-лесната професия на света. Въпреки че отстрани изглежда изключително забавна. Партита, известни личности, светлина на прожектори, купони... Малцина обаче се замислят, че пиарите
не са част от купона, а от екипа, който организира нечий друг купон. Тоест вечерта те не отиват на парти, а на работа. Не могат да си тръгнат, когато им стане шумно или им омръзне музиката, а когато си тръгне и последният гост.
И ето че и аз тръгнах по кривината на пиара. Защото очевидно не е купон. А както виждате, първо за купона ви разказах. А най-важното за пиара е да бъде консултант на своя клиент и да му помага по-ефективно да комуникира. И тук е редно да обърнем внимание на ролята на консултанта. Можеш ли да бъдеш консултант, когато този, когото ще консултираш, смята, че ти трябва просто да му организираш партито. Трудно е, но според фактите, за да може консултантът да изпълни своята работа, трябва да спечели доверието на своя клиент. И тук е връзката между пиара и блондинките. Ако кажете, че сте адвокат, не ви се налага да доказвате, че
сте наистина адвокат, въпреки че и адвокатите имат известни затруднения с репутацията си, но много по-малки. Ако кажете, че сте лекар, не е нужно да го доказвате. Но ако кажете, че сте пиар, ви се налага да положите изключително повече усилия, за да докажете, че сте такъв. Така и блондинките трябва да доказват, че могат много неща въпреки естествения цвят на косата си. Ако успеете да преодолеете това изключително предизвикателство, ви се налага да изправяте още много други погрешни представи. Като например: след като сте от "истинските" пиари, защо не можете
да гарантирате какви ще са резултатите от вашата работа. Нерядко, свикнали да работят с всякакви "специалисти" по връзки с обществеността, клиентите очакват и от вас да им обещаете, че ще се случи това или онова. А тъжната истина е, че няма как да обещаете какво ще се случи. Пиарът може да обещае какво ще направи, за да се случат след това нещата, които клиентът очаква. Но власт върху случващото се няма как да има. Какво имам предвид? Пиарът работи в полето на публичните комуникации, намесва се в процесите на общественото мнение - иначе казано, общува с хора, споделя или не техните мнения, мисли и представи. А когато става въпрос за хората, няма как да се дадат гаранции. Така че, ако мога да се върна към аналогията с блондинките, единственото сигурно е, че гаранции няма как да се дадат, защото винаги може нещо да се случи, което да обърка и най-прецизните планове на най-добрия пиар. Разликата е, че добрият ще знае
как да реагира в новата ситуация и как да помогне на своя клиент да постигне целите си. Но никой не може да обещае, че пътят ще е лесен и гладък. Въпреки че мнозина си мислят, че на блондинките им е лесен животът. Както и че пиар професията е един безкраен празник. Вероятно така изглеждат нещата отвън. Но както се казваше в един филм -"Совите не са това, което са".
И понеже пиарът все пак има какво да учи от блондинките, ще кажем, че в света все повече специалисти по връзки с обществеността преминават към използването на други наименования на професията си, за да се разграничат от негативната представа. Най-често избират специалисти по корпоративни комуникации, публични дела и т.н.
Както се казва, това е временна мярка, защото рано или късно всички ще го направят и тогава ще се наложи търсенето на нови словосъчетания.
А истината е проста - информацията става все по-важен елемент от бизнеса. А с нея и правилното й разпространение и управление, което е свързано с комуникациите. Независимо дали го наричаме пиар, управление на комуникациите или по някакъв друг начин, тази дейност ще става
все по-ценна за успеха на компаниите. И ще има нужда от професионалисти, които да я свършат както трябва.
Въпросът е как да се намерят професионалистите, без да се използва правилото "опит - грешка", защото грешката може да струва много пари.
Ако не искате вашите усилия да получат етикета "пиар акция", "пиар ход", "пиар трик", ще трябва да се доверите на своя добър пиар консултант.
А такива има, както има и професионалисти във всяка една друга област. Просто пиар днес е модерна професия, към която много хора се причисляват без необходимата подготовка и умения за предоставяне на качествени услуги на клиентите. Както е модерно и да си блондинка. Някой ден това ще се промени и на всички ще ни бъде с една идея по-лесно. Тази аналогия е художествена измислица, всякаква прилика с реални лица и събития е напълно случайна. Авторката е благодарна на съдбата, че не е едновременно и блондинка, и пиар. Може би тогава нямаше да съумее да се справи с двете предизвикателства. Сега й се налага да се бори само с едното.
неделя, 7 декември 2008

Няма коментари: