събота, 12 април 2008 г.

35 млн. лв. е оборотът от PR за 2007 година

35 млн. лв. е оборотът от PR за 2007 година
в. Класа

Доротея МЛАДЕНОВА, Християн НЕМСКИ
30% ръст очакват специалистите по комуникации за настоящата година
35 млн. лева е оборотът от PR услуги за 2007 година. Това сочи експертна оценка на гилдията, съобщи пред "Класа" Деница Сачева, директор на PR и рекламна агенция Intel Day Solutions. Оценката е съставена на базата на търговете за обществени поръчки, реализирани през годината, сборът на счетоводните оценки на компаниите и вътрешната информация на професионалните организации. Спрямо предишната година браншът бележи ръст от 25-30%, когато оборотът е възлизал на 27 млн. лева. Очакванията на индустрията за настоящата година са ръстът от 30% да се запази, прогнозират експерти.
През последните години у нас има силна конкуренция между агенциите, специализирани в комуникациите. Според неофициална статистика те са над 120. Конкуренцията и увеличаването на чуждите инвестиции са сред основните причини за ускореното развитие на този бранш. Сравнително младата професия у нас обаче е изправена и пред немалко проблеми. Един от най-наболелите е липсата на подготвени кадри, които да отговарят на съвременните PR изисквания. "Все още има твърде малко специалисти в областта, въпреки че сме рекордьори по броя на PR агенциите", коментира Сачева. Тя е и член на журито на Golden World Awards (Световните златни награди), раздавани от Международната PR асоциация (IPRA).
PR браншът в България е изправен и пред липсата на ясно разбиране какво е това PR и професионалният подход към него, категорични са специалисти по връзки с обществеността. Ниските бюджети, с които се работи у нас, също са предпоставка за недоволство в бранша. "През последните 10 години PR-ът у нас се развива много динамично, което е благоприятен фактор за конкуренцията. Все още обаче медиите нямат голямо доверие на PR агенциите, защото повечето от тях работят непрофесионално и некоректно", заяви Мария Гергова, съдружничка в United Parters. Агенцията е член на БАПРА (Българска асоциация на PR агенциите) заедно с МЗ Communications Group, Янев&Янев, All Channels, APRA Porter Novelli, Marc Communications.u AMI Communications чийто приходи за миналата година са около 10 млн. лева.
Друг основен проблем са нереалистичните очаквания на клиентите, поради което PR организациите трябва редовно да провеждат семинари и конференции, с които да запознават партньорите си със своите функции и възможности. Според Гергова най-голямото предизвикателство е масовото преминаване на PR-ът от тактическо в стратегическо ниво. "Това означава, че освен разпространяването на информация агенциите трябва да започнат да изготвят дългосрочни стратегически планове, чрез които да се повиши ефективността на PR мениджмънта", допълни Гергова. Тя е първата българка, която през 2009 година ще оглави Международната PR асоциация.
стр. 11

Няма коментари: