събота, 12 април 2008 г.

Океан от реклами

Океан от реклами
в. Капитал

Системата за управление на банери AdOcean започва работа и с български сайтове
Откакто интернет рекламата в България престана да бъде нещо повече от джобни пари, всякакви сайтове и онлайн-медии трескаво търсят оригинални начини да увеличат своята печалба. Стъпка в тази посока направи българската група WebGround, която тази седмица сключи споразумение с рекламната мрежа AdOcean. Това е полска компания, чиято дейност е фокусирана върху онлайн маркетинга. Нейната софтуерна платформа позволява на рекламодателите да доставят по-ефективно своите послания на растящата интернет аудитория. AdOcean работи с клиенти най-вече в Централна и Източна Европа плюс Дания.
Онлайн групата WebGround, с която AdOcean подписа първия си договор в България, е сред петте най-доходоносни интернет медии у нас. Според собствени оценки на нейния изпълнителен директор Евгени Блажев нейните приходи от реклами през 2007 г. е достигнала 600 хил. лв. За настоящата година от WebGround прогнозират да преминат границата от 1 млн. лв. Сайтът флагман на WebGround се нарича actualno.com, като в групата попадат още и expert.bg, yellow.bg, club.bg и т.н. Изборът на българската фирма е паднал върху AdOcean заради опита на рекламната мрежа в условия, близки на българските. Според Светослав Димов, бранд мениджър на медийната група, прозрачността на данните от проведените онлайн кампании е гарантиран, защото "цялата система ще се управлява от сървър, до който WebGround няма достъп". Другата новина около медийната група е, че от тази седмица нейните сайтове вече се измерват от Nielsen Online.
Като функционалност
избраната полска рекламна мрежа е близка до тази на световни конкуренти като DoubleClick, BlueLithium и AdBrite. Чрез свръхточно таргетиране този тип компании служат като посредници между рекламодателите и издателите на онлайн съдържание. Последните изпълняват ролята на "рекламни площадки", привлекли чрез сайтовете си вниманието на хиляди очи. За да накарат интернет потребителите да станат от компютъра и да закупят рекламираната стока, фирми като AdOcean залагат на интерактивни медийни формати. Техните рекламни ленти заемат всякакви нестандартни места с цел да привлекат вашето внимание, а оттам и повече кликвания.
За да достигнат до своите целеви аудитории, рекламните мрежи организират кампании по най-разнообразни показатели. Това може да бъде географско планиране, така че само жители на определени региони да бъдат облъчени. Доставянето на банери може да се осигури и само за избрани посетители, които най-лесно ще бъдат идентифицирани по техния IP адрес. Друга възможност на AdOcean е таргетиране по резолюцията на компютърния монитор, от който сърфирате, операционната система или браузъра, който ползвате.
AdOcean е свързана с измервателя на онлайн аудиторията Gemius. И двете фирми са полски и имат общ собственик. Въпреки че посетителите на сайтовете на WebGround се проучват от Gemius, пийпълметрията (социологическо проучване на потребителски навици) няма да захранва AdOcean със статистически данни, твърди управителят на онлайн измервателя Вeселин Ангелов.
Според управляващия директор на AdOcean Анджей Пурчла полската фирма залага на гъвкавост, така че рекламодателите да могат да взимат моментални решения в течение на самата кампания. Друго предимство, по неговите думи, е поддръжката на богато разнообразие от медийни формати като Java и HTML код, видео, RSS и т.н. От AdOcean оценяват българския пазар на интернет реклама като бързорастящ. Една от предпоставките за това ще е все по-голямото навлизане на глобалната мрежа сред населението. В момента този показател за България е около 35-40%, което е сравнимо с Полша, където близо 42% от хората ползват активно интернет.
***
Състезание за реклами
В глобалния интернет маркетинг се открояват няколко компании, които се борят за лъвския пай от рекламните пари. През 2007 г. се случиха едни от най-големите придобивания в този сектор и това накара някои анализатори да говорят за предстояща тотална консолидация. В центъра на най-голямата сделка беше системата за насочена реклама DoubleClick, за която Google плати 3.1 млрд. долара. Двете компании обединиха сили напук на протестите от страна на конкуренти като Yahoo и Microsoft. В крайна сметка техните претенции и обвинения за евентуално доминиращо положение на пазара доведоха до нулев резултат. Действията на Google активизираха интернет пионера Yahoo, който се отчете с две рекламни покупки. Доткомът прибави към своето портфолио BlueLithium (за 300 млн. долара) и Right Media (за 680 млн. долара). За да навакса загубеното, Microsoft хвърли 6 млрд. долара, купувайки гиганта aQuantive. По същото време групата WPP придоби поредната рекламна мрежа - 24/7 Real Media, този път за 649 млн. долара.
стр. 59

Няма коментари: