четвъртък, 10 април 2008 г.

MySpace атакува c онлайн музикален магазин

MySpace атакува c онлайн музикален магазин
в. Дневник
Мариана АСЕНОВА

Тази седмица най-голямата социална мрежа MySpace обяви официално намерението си да се намеси на доминирания от iTunes пазар на онлайн музиката. Новата услуга се нарича MySpace Music и ще бъде интегрирана с популярния MySpace.com. Точната дата на старта засега не е обявена, това, което е известно, е, че услугата ще бъде достъпна най-скоро. И въпреки че все още няма дата, на която музикалната услуга ще стартира, анализатори вече коментират, че това ще е първият реален конкурент на онлайн музикалния магазин на Apple -iTunes. Социалната мрежа, създадена през 2003 г. и закупена от медийния магнат Рупърт Мърдок две години по-късно за близо 600 млн. долара, и днес привлича милиони потребители именно с музикалната тема. В рам- ките на петте си години съществуване от страниците на MySpace са лансирани десетки млади изпълнители. Доста- тъчно е да споменем имената на Кейт Неш и Лили Алън. Стотици повече и по-малко познати музиканти рекламират новите си парчета и албуми именно от страниците си в MySpace. Статистиката отчита, че към момента около но млн. потребители месечно посещават социалната мрежа. От тях 30 млн. редовно използват музикалните опции. От маркетингова гледна точка една платформа, която предлага такъв брой потенциални потребители, няма как да не буди интерес и очаквания за равностоен сблъсък с монополиста до този момент iTunes. Очакванията са, че голяма част от милионите потребители ще използва и услугата MySpace Music. Новината за новия дигитален магазин идва на фона на нарастващото през последните месеци недоволство към монополната позиция на iTunes. В различни чуждестранни издания се прокрадват мнения на представители на музикалната индустрия, които протестират срещу нарастващото влияние на Apple. В Съединените щати през музикалния онлайн магазин iTunes преминават 70 на сто от продажбите. Според някои източници от старта си през 2001 г. до днес през магазина на Apple са продадени над 4 млрд. парчета. Подобен дял на дигиталния музикален пазар и липсата на конкуренция са фактори, които не без основание притесняват музикалните компании. Всичко това дава основание на някои наблюдатели да говорят за радост и задоволство в музикалните среди след официалния анонс за новата услуга на MySpace. Основание за подобни определения дава и фактът, че собствениците на мрежата News Corp. сключиха сделка с три от четирите най-големи компании за звукозапис и разпространение на музика. Sony BMG, Vivendi Universal и Warner Music са първите три компании, които официално се включват в дигиталния музикален магазин на MySpace. От т.нар. големи в този бранш само от музикалния издател EMI, който за момента продава в iTunes, засега няма информация дали ще участва в новото начинание. При всички случаи за милионите потребители на услугата това означава достъп до албуми и сингли на хиляди музиканти. Съоснователят и директор на социалната мрежа Крие ДеУлф обяснява пред някои онлайн медии, че услугата MySpace Music е разработена върху „бизнес модел, който е толкова фантастичен, че ще компенсира загубите на музикалните компании, причинени от прогресивно намаляващите легални продажби на албуми". Преди около месец агенция „Блумбърг" разпространи проучване, което доказва тенденцията към спад в продажбите на CD. Особено показателни са данните за най-верните музикални фенове - децата и младежите. Цитираното проучване, направено сред 5 хил. американци, показва трайна тенденция към спад в продажбите на традиционните дискове. През изминалата година повече от половината (над 50%) от младежите под 21 години не са си купили нито един музикален диск. Обратна е тенденцията за дигиталната музика особено когато става дума за незаконно свалена от интернет. Онлайн магазините обаче както iTunes, така и заявеният MySpace Music са алтернативата за музикалната индустрия. Очакванията и надеждите за излизане от спиралата на намаляване на продажбите и загубите са именно в нарастването на онлайн продажбите. Независимо от безпокойството около монопола на Apple, чието господство вече е поставено под въпрос, добрата новина е, че през iTunes потребителите купуват и съответно плащат дигиталната музика. Съгласно споразумението между собствениците на социалната мрежа и музикалните издатели потребителите на новата услуга ще имат възможност да слушат безплатно цели каталози. Свалянето на музика обаче ще е платено. Обмисля се и вариант на абонаментен модел. Засега няма огласени ценови схеми. Въпреки това от MySpace Music обещават цените да са конкурентни. Още един въпрос, който със сигурност живо интересува бъдещите потребители на услугата, засега няма категоричен отговор. Дали предлаганата музика ще включва спорната според специалистите и определено недолюбвана от феновете DRM (Digital rights management) защита, на която издатели и притежатели на авторски права разчитаха за контрол на достъпа и ограничаване на пиратските презаписи. На практика големите музикални компании една по една обявиха, че се отказват от DRM защитата поне на части от своите каталози. В същото време в каталога на iTunes като цяло музиката е с DRM. Все още не е напълно ясно каква ще е политиката на MySpace Music по този въпрос. Според някои публикации новият дигитален магазин ще предоставя голям обем песни за сваляне без DRM защита. Други обаче цитират Крис Де Улф, който заявява, че според него това е посоката на развитие на индустрията, но предупреждава, че „все още не всички музикални компании са прегърнали идеята за отказ от DRM". Като концепция MySpace Music има претенциите да излиза извън рамката на традиционен музикален канал, а да се превърне в място, където феновете да намират всичко, което търсят. На първо място е музиката естествено. Потребителите ще могат също да получават информация за предстоящи концерти на любимите музиканти, както и да купуват билети за тях. Онлайн магазинът ще предлага и други странични артикули като тонове за мобилни телефони, видео, тениски. Както се казва, за всекиго по нещо. стр. VІІІ

Няма коментари: