Няма хора, няма проблем
в. Капитал
Какво може да накара високоплатен служител с електронна поща, завършваща на @google.com, да потърси нова работа? Липсата на предизвикателства? Изчерпване откъм свежи идеи? Изтичането на мозъци от Google се усеща особено силно през последните 12 месеца и в момента продължава на пълни обороти. Сред бегълците си заслужава да споменем Гокул Раджарам, наричан още Кръстника на AdSense - рекламната програма, от чиито алгоритми се роди бизнес моделът на младия интернет колос. Скоро след напускането си Раджарам основа компанията Chai Labs, чиито перспективи засега са неясни.
Сайтът за социални контакти Facebook също прибра двама висши Google мениджъри - Шерил Сандберг и Итън Биърд, отговарящи съответно за онлайн продажбите и социалните медии. Тимът на друга мрежа за запознанства в интернет - FriendFeed, пък е почти изцяло съставен от бивши служители на най-голямата онлайн търсачка. Сред екипите на видеоплатформата Ooyala, микробележника Twitter, електронната поща Xobni и виртуалната общност Topicle също ще откриете някогашни дизайнери, инженери или мениджъри от Google. Последното освободено работно място е това на изпълнителния IT директор Дъглас Мерил, който от няколко дни вече оглавява дигиталния бизнес на музикалния лейбъл EMI. В миналото той е играл ключова роля при листването на Google на борсата през 2004 г. и е надзиравал пускането на услугата Google Checkout.
Реакциите на HR специалистите за случващото се в най-голямата търсачка са разнородни. "Ловецът" на качествени служители (т.нар. headhunter) Ерик Джакуит анализира отлива пред списание Wired и твърди, че всяка компания, която иска да постигне успеха на Google, желае да открадне персонал именно оттам. Статия в онлайн бюлетина Mashable пък отрича да има "изтичане на мозъци" и определя последните размествания като "естествено развитие в бизнес цикъла на технологичната индустрия". По този начин гигантът реформира своите многобройни отдели и проекти, а раздялата с някои VIP фигури ще обнови като цяло интернет икономиката. В същото време вливането на свежи физиономии в дотком чудото ще даде нов тласък за развитие. От Mashable също отбелязват, че далеч по-тревожното би било да няма промяна в личния състав.
Паралелно с реките от напускащи таланти, които се леят от централата в Маунтин Вю, Калифорния, се наблюдава още една тревожна тенденция: акциите на интернет гиганта вървят надолу
От най-високата си точка през ноември миналата година ($747.24) тяхната траектория напоследък е все низходяща и в момента се задържа около $450. В същото време броят на посетителите, ползващи рекламните линкове, доставяни от Google в полето за търсене (т.нар. рекламен модел pay per click - PPC), е спаднал със 7% между декември и януари, сочи проучване на comScore. Именно този тип реклама изгради планините от долари, върху които е стъпил Google днес. В блогосферата набързо се появиха мнения, че търсачката забавя темпо и влиза в криза.
Дали обаче проблемите се дължат изцяло на финансовите сътресения, обхванали световната икономика? Вероятно те не са единствената причина. Дни след публикуването на статистиката изследователите на comScore отбелязаха, че апокалиптичните прогнози най-вероятно са пресилени. Те обясняват, че регистрираният спад най-вероятно се дължи на предприетите инициативи от рекламния голиат с цел да предлага по-таргетирани реклами. Тази логика сочи, че ако посетителите намират по-лесно това, което търсят, общият брой кликове ще намалее поради липсата на необходимост от допълнително търсене. С новите, по-уместни спонсорирани линкове от Google тяхната парична себестойност дори се увеличава, така че още е рано да се прогнозира, че търсачка номер едно е в криза. Авторите на блога VentureBeat пък смятат, че хората, които натискат върху рекламните линкове, така или иначе не плащат нищо за този клик и икономическата рецесия не е правдиво обяснение. Особено когато останалите играчи в интернет рекламата регистрират ръст в своите PPC приходи, очевидно за сметка на Google.
Маркетинговата агенция Hitwise също не вижда причини за тревога покрай оредяващия мениджърски екип на интернет компанията. Нейните данни сочат, че всъщност трафикът от Google към сайтовете за търговия на дребно (основен двигател на pay per click модела) се е увеличил. Последното проучване на comScore показва годишен ръст от 3.1% в приходите от рекламни линкове на търсачката за февруари. Числата за Yahoo! сочат увеличение от 5.3%, а за "Майкрософт" - загуба от 13.1 процента.
Така че засега възходът на Google в онлайн маркетинга продължава и доткомът ще остане доминиращата сила в тази сфера. Все пак компания, чийто алгоритъм извършва 10 търсения на всеки 250 милисекунди, не запада просто ей така, защото е загубила част от своя ръководен екип.
стр. 64
събота, 12 април 2008 г.
Няма хора, няма проблем
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар