понеделник, 7 април 2008 г.

Тотална забрана за рекламата на тютюни в Русия

Тотална забрана за рекламата на тютюни в Русия
в. Класа

Държавната Дума на Руската федерация възнамерява напълно да забрани рекламата на тютюневи изделия в страната. Депутатите направиха първата крачка, като приеха миналата седмица на първо четене законопроект за забрана на рекламата на тютюн и алкохол по всички видове транспортни средства. А преди дни в Думата бе внесен проект за закон, тотално забраняващ от 1 юли 2009 г. всякаква реклама на цигари - съобщава "Время Новостей". Приетите поправки в сега действащия закон добавят само един нов момент: освен на транспортни средства, "порочната реклама" не може да стои и на обекти от транспортната инфраструктура, в станциите и тунелите на метрото, помещенията на гарите и летищата. Всичко останало е без изменение. Тютюневата индустрия може да рекламира изделията си в печатни издания с изключение на издания, предназначени за непълнолетни, както и на първата и последната страница на списания и вестници. Външната реклама е забранена, но рекламирането вътре в помещенията е свободно. Изключения правят детски, образователни, медицински, спортни, военни учреждения, театри, циркове, музеи, изложбени зали и библиотеки. Проектът на закона за пълна забрана на рекламата на тютюневите изделия още не е разглеждан от Думата. В перспектива той може да закрие останалите засега легални възможности за реклама в печатните медии и търговски центрове. Разрешени за сега в Русия остават пропорционалните акции с безплатно раздаване на продукция в точките на продажба, но само ако персоналът се обръща непосредствено към пушачите. Още не е ясно как авторите на законопроекта, настояващи за тотална забрана на рекламата на тютюневи изделия, ще се противопоставят на други рекламни механизми като електронна и директна поща, интернет реклама и реклама по мобилните телефони. Депутатите предвиждат да оставят възможност за реклама на тютюневи изделия само в търговските точки, както е според изискванията на рамковата конвенция на Световната организация по здравеопазване, настояваща за пълна забрана на рекламата, стимулирането на продажбите и спонсорството на тютюневи изделия. Още през този месец руската Държавна Дума ще разгледа законопроект за присъединяване на Русия към конвенцията. Това обяснява и бързането на депутатите. Но ограничаването на рекламата в интернет пространството може да остане само на хартия. Все пак дори за страни, отдавна подписали конвенцията, предписанията й са останали недостижими. Само Канада, Тайланд и Австралия са се доближили до нещо подобно на "пълна забрана" на рекламата на тютюневи изделия, напомня представител от маркетинга на "(1)илип Морис". *** У нас Парламентът ни ограничи рекламата на цигари в медиите и в общественото пространство преди две години. Според промените в Закона за тютюна и тютюневите изделия, направени тогава, компаниите в сектора не могат да спонсорират и събития или дейности, които се организират в държавите - членове на Европейския съюз. В печатните ни издания реклама се допуска само в публикации, предназначени за професионалисти, или за лица, чийто основен предмет на дейност е производството или търговията с тютюн и тютюневи изделия. Допуска се реклама на цигари само на територията на предприятия, където се произвеждат те, и на обектите, в които се извършва търговия с тях. В рекламите може да се използват само пълнолетни лица. Производителите се задължават тя да не е предназначена или насочена предимно към непълнолетни лица. Реклама на тютюн или тютюневи изделия ще може да има и на места или мероприятия, на които достъпът на лица под 18 години е забранен. стр. 11

Няма коментари: