вторник, 8 април 2008 г.

Интернет преобръща пазара на списанията

Интернет преобръща пазара на списанията
e-vestnik.bg

Все повече читатели предпочитат пикселите пред хартията Изморен от работата си като инженер, американецът Слоун Шанг винаги е искал да се занимава с писане. Без да знае точно как да осъществи мечтата си, той продава семейната къща и заедно с приятелката си потегля на пътешествие из Азия, Европа и Америка. Днес, само две години по-късно, 32-годишният Шанг е известен с пътеписите си и изкарва добри пари като журналист на свободна практика. „Получи се наистина добре. Не смятам да се връщам към работата си като инженер“, казва той. Преди десетина години, драстичната промяна в живота на Шанг би била доста по-трудно осъществима. Но днес Интернет дава невъобразими възможности на младите автори да бъдат публикувани. Шанг благодари за пробива си в този бизнес на “8020 Publishing”, издателска къща от Сан Франциско, която има уникален подход към работата: запълва страниците си изцяло със съдържание, което читателите са изпратили по мрежата. Това е поредният пример как Интернет дава безброй възможности за непрофесионални журналисти, художници и Уикипедия „воини“ да се себеизразят. Интернет също така промени сериозно пазара на списанията, които в последно време отчитат по-малки тиражи и по-малко приходи от реклама. Причината е, че все повече читатели предпочитат пикселите пред хартията. “8020 Publishing” обаче са намерили начин да се възползват от онлайн бума. Компанията, която е финансирана от основателя на CNET.com Холси Майнър, вижда бъдещето си в продаването на печатен продукт, който черпи съдържание от Интернет. „Списанията умеят да вдъхновяват хората, докато мрежата е пълна с информация. Но не трябва изкуствено да се противопоставя Интернет на традиционните печатни издания, казва Пол Клотие, изпълнителен директор на “8020″. Ние смятатаме, че те могат да се съчетаят, за да се произведе един изцяло подобрен продукт.“ В момент, в който списанията постепенно изчезват от пазара, а големи марки като House & Garden, Teen People и Elle Girl претърпяха фалити, “8020″ поддържат две издания и планират през следващите няколко години да пуснат още. В момента по будките се продава „JPG“, двумесечно списание за фотография. То е изпълнено с дигитални снимки, които потребителите предоставят всеки месец. В края на миналата година се появи и второто списание на “8020″, туристическото „Everywhere“. Там читатели споделят чудновати истории за различни места по света. Вторият брой на списанието например, търси „душата на Лос Анджелис“ и „изследва кръстопътищата на древна Турция“. Всеки може да предоставя съдържание – снимки и текстове – било то дописки или дълги пътеписи - за което и да било място по света. Съдържанието се качва на сайтовете на списанията, след което потребителите гласуват за най-добрите материали. В крайна сметка редакторите решават кои от най-високо оценените текстове и снимки да попаднат в печатното издание. Потребителите, чиито текстове бъдат публикувани, получават хонорар от 100 долара и безплатен годишен абонамент за списанието. „Нашите редактори в случая са по-скоро куратори, отколкото журналисти, казва Пол Клотие. Списанието е връхната точка на нашите усилия и всеки работи за неговото подобряване.“ Само 14 души общо работят постоянно за двете списания, което доста олекотява бюджета в сравнение с традиционните издания. Освен това, съдържанието идва в общи линии безплатно, така че бизнес моделът се оказва изключително успешен. Компанията все още не е много печеливша, казва Клотие, но се радва, че списанията му са пробили на пазара. Цената им е шест долара, като тиражът на „JPG“ e 23 000, a сайтът има над 500 000 уникални посещения на месец. За всеки брой „JPG“ може да избира сред приблизително 20 000 предложения на потребители. Редакторите очакват в скоро време и „Everywhere“ да достигне подобни цифри. Почти половината от трафика на двата сайта идва от това, че публикувалите вътре карат близки, познати и приятели да гласуват за техните снимки или истории. В същото време рекламодателите спонсорират някои секции на списанието. Производителят на фотоапарати Pentax спонсорира рубриката „В движения: Снимки на активни хора“. По този начин рекламодателите комуникират директно с аудиторията, вместо просто да й предлагат даден продукт. „При рекламите на Google става въпрос за ефективност, а ние искаме да ги направим по-атрактивни, нещо с което и самите рекламодатели са съгласни“, казва Клотие. Според него има много други заглавия, които могат да възприемат подобен модел, включително тези, които са за мода или даден спорт. Разбира се, не е сигурно доколко едно списание, което разчита единствено на непостоянните Интернет потребители, може да издържи на пазара. Много подобни уеб сайтове постепенно губят инерция, тъй като потребителите им се преместват на следващия горещ нов Интернет хит. Много е трудно и да се поддържа добро качество, казва Сренат Сренивасан, преподавател по журналистика в Колумбийския университет. Той обаче добавя, че след като традиционните медии са „под обсада“, всичко, което използва добре технологиите и прави нещата по-евтино и по-бързо, си заслужава да бъде внимателно анализирано. „Всички дават максимума от себе си“, казва Сренивасан. Дори ветераните в бизнеса одобряват подхода на “8020″. Матю Мейхън, професионален фотограф от Тексас, казва, че днес фотографията до голяма степен е изгубила чара си и проекти като „JPG“ могат да го възвърнат. Мейхън не печели почти нищо, когато го публикуват в „JPG“, но редовно праща снимки на сайта на списанието. Според него „JPG“ e фотографско списание, което търси истински качествени снимки, а не само комерсиален успех. „Винаги се чувствам много поласкан, когато публикуват нещо мое.“ Ентусиазмът на Слоун Шанг е още по-голям. Наскоро „Everywhere“ публикува няколко негови пътеписа, включително за това как си е направил традиционна местна прическа в Индия. „Чувството наистина е различно – когато видиш нещо напечатано, държиш го в ръцете си и знаеш, че е било оценено достатъчно високо, за да излезе“, казва той. „Родителите ми веднага искаха да си го купят.“ Това са точно реакциите, които от “8020″ искат да чуват. 07.04.2008


Над 300 хил. интернет адреса са регистрирани през 2007 г. в домейна „.eu“
Insurance.bg
По държави продължава да води Германия с дял от 31,4% Какво е общото между Милка, Бриджстоун и Версаче? Всички те са избрали да регистрират своите уебсайтове в новосъздадения домейн от първо ниво „.eu“, съобщават от Европейската комисия. През последните две години предприятия, неправителствени организации и лица с постоянно пребиваване в Европейския съюз регистрираха над 2,8 млн. интернет адреса в този домейн, така че „.eu“ отбеляза в края на миналата седмица своя втори рожден ден като четвърти по популярност домейн от първо ниво в Европа и девети — в световен мащаб. Чрез насърчаване на подчертано европейска самоличност в света на интернет домейнът „.eu“ помага на гражданите и предприятията да се възползват изцяло от предимствата на единния пазар и на предоставяните от него свободи. „Създаването на заслужаваща доверие среда с ясно изразена европейска самоличност е на преден план в моето виждане за всеобхватно европейско информационно общество. Тези, които отрано се регистрираха в домейна „.eu“, оцениха неговите предимства и се възползваха от възможността да подпомогнат своята собствена паневропейска перспектива. Сега той следва да се превърне в естествен избор за всички в Европа. Колкото по-силен е ръстът на европейския единен пазар за далекосъобщения, толкова повече сме длъжни да осигурим превръщането на „.eu“ в по-забележим, сигурен и достъпен за ползване“, заяви еврокомисарят по въпросите на информационното общество и медиите Вивиан Рединг. На втората годишнина от своето въвеждане „.eu“ има утвърдена позиция сред десетте най-големи домейни от първо ниво в света, като се конкурира с отдавна установени домейни като например com, .net или .org. След първата успешна година регистрациите в домейна „.eu“ непрекъснато нарастват. Освен това, абонаментите за 80% от интернет адресите в този домейн са подновени за втора година, което е вот на доверие в него. По общ брой на регистрациите в домейна „.eu“ по държави продължава да води Германия с дял от 31,4%, следвана от Нидерландия (13,4%), Обединеното кралство (13,3%), Франция (7,3%) и Италия (5,1%). По отношение на ръста обаче картината е по-различна. Докато средният ръст на броя на регистрациите в домейна „.eu“ през 2007 г. е 11%, то ръстът за Полша е 48,6%, следвана от Литва (48,4%) и Финландия (39,9%). Действителното използване и видимостта на домейна „.eu“ продължават да са на високо ниво, като почти 80% от регистрираните в него адреси насочват към функциониращ уебсайт и/или сървър за електронна поща. Освен това, не само големи и добре познати организации, но и малки и средни предприятия, неправителствени организации и частни лица се възползват все по-активно от придобитите от тях адреси в домейна „.eu“. Както показват най-нови мнения от клиенти, списъкът на доволни потребители на „.eu“ включва Бриджстоун, Иновижън, Туринг Карс и Европейската асоциация за осигуряване на качеството във висшето образование. Домейнът „.eu“ е открит на 7 декември 2005 г. — първоначално за притежателите на предходни права. От началото на април 2006 г. в него свободно могат да се регистрират всички лица с постоянно пребиваване в ЕС и организации със седалище в ЕС. Администрирането на регистъра на „.eu“ (т.е. на базата от данни, съдържаща всички регистрации в „.eu“) е поверено на EURid — независима организация с идеална цел. 07.04.2008

Няма коментари: