Европеецо, мисли
в. Капитал
L'Europeo ще се бори за по-софистицираната и четяща аудитория на пазара
През последните две години се превърна в практика буквално всеки месец на пазара на списания да се поява поне една местна или лицензна марка. След силното насищане на сегмента от женски и lifestyle издания в сектора се появява ново списание, което е ориентирано към по-взискателна аудитория, формираща т.нар. интелектуална общност.
Компанията QM, която работи с италианското издателство Rizolli Corriere della Sera Media Group, реши да развие един от рисковите и сложни сегменти на пазара с новото си издание L'Europeo. Списанието е ориентирано към по-интелектуална и софистицирана аудитория. "Откри се ниша за такъв тип списание. То е с много ясен читателски профил. Мисля, че ще е един от най-устойчивите ни проекти. Разбира се, ако списанието е добро. Но в това отношение ние винаги сме внимателни. L'Europeo ще излиза веднъж на два месеца. Пазарът на "нишови стоки" (в най-широк смисъл) се развива прогресивно. Може да се каже, че той е отчетлива световна тенденция", коментира издателят Кристиана Великова. Целта на списание като LEuropeo ще e да предлага на аудиторията си една интересна тема за четене вкъщи, при това разработена през перспективата на две-три различни поколения. Според издателката списанието "таргетира ексклузивна публика, която вече съществува у нас. Аргументите за това намираме както в досегашния ни издателски опит - Bravacasa, MAX, Amica, така и във факта, че L'Europeo е сред най-авторитетните италиански медии, има твърда и лоялна аудитория, формира обществени нагласи. Списанието ще публикува специализирани материали и репортажи, от които българският читател на периодични издания има нужда", категорична е Великова (виж интервюто с гл. ред. на L'europeo). Според нея списанието е скъпо начинание "поради факта, че работи с много архивни материали, снимки и интервюта с права. Голямата част от тях са в архивите на Rizolli, но и те струват пари. От друга страна, има ограничени позиции за реклама, защото списанието по природа не е комерсиално, то има друг дух. Но заради отношението към останалите наши списания L'Europeo тръгна с доверие от страна на рекламодателите и двайсетте предложени страници за реклама се запълниха веднага", обясни Великова. Издателката определя L'Europeo като "списание brainteaser" - медиа, която предлагат идеи за размисъл и коментар и според световните издателски тенденции става все по-популярна. "Поради ограниченото пространство за реклама списанието разчита и на висока редакционна независимост. То е между тематичното и лайфстайл списание. Тематично, защото всеки брой е посветен на определена тема, лайфстайл, защото погледът върху тези теми е популярен (задълбочен, но не и сложен). Ще струва 8 лева и ще е в тираж 10 хил. броя", коментира Кристияна Великова. От медиа агенциите гледат положително на новия продукт. "Аз лично като читател проявявам интерес към подобно списание, защото смятам, че за съжаление няма какво да се чете в повечето от наличните списания/модни каталози на пазара в момента. Колкото до това дали би представлявало интерес за рекламодателите - мисля, че то не би било високо тиражно (т.е. масово), но все пак ще е насочено към високия сегмент аудитория, която така или иначе е търсена от голяма част от рекламодателите. Най-вероятно ще бъде подходящо за premium продукти/марки. Комбинираните отстъпки са винаги добре дошли. Така или иначе и останалите издания на QM са позиционирани високо и биха могли да бъдат използвани общо в определени кампании", коментира управителят на медийната агенция MindShare Sofia Лили Георгиева.Новото предизвикателство за QM ще е "Dove" - списанието за пътешествия и начин на живот. "Задържаме този проект, защото пазарът у нас не е узрял за подобно списание. То ще бъде пуснато може би догодина. За сметка на това тази година ще инвестираме в собствена модерна печатница", обясниха от издателството.
А оттук накъде...
Интензивното развитие на пазара на месечни издания оформи физиономията на шест големи издателства, които заложиха на развитието на списанията като бизнес (виж карето).
Акцентът логично е върху женските издания, тъй като тези издания привличат най-голям дял от рекламните бюджети. За да се убедите в това, е достатъчно да погледнете данните на TNS/ TV Plan за спечелените от женските марки списания рекламни приходи. В класацията за миналата година води българското издание "Ева" с 4.148 млн. лв., след него се нареждат Elle и Cosmopolitan съответно с по 3. 925 и 3. 433 млн. лв. Ако пък съберем рекламните приходи на първите осем издания в класацията, общите приходи за 2007 г. възлизат на 20.420 млн. лв. (всичките суми са пресметнати без агентски комисиони и количествени отстъпки, така че реалната стойност на рекламните приходи е по-малка).
Интересното е, че в конфигурацията на големите издателства е на път да се формира нова издателска група със собственици "Антена - България". През седмицата Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) одобри сделката между "Антена - България" (собствениците на "Нова тв") и "Агенция Ева" (собствениците на сп. "Ева"). Списанието е лидер на пазара по рекламни приходи през последните четири години. "С придобиването на 80% от списание "Ева" амбициите на "Антена" да се развива в сектора на списанията съвсем не прекъсват. Имаме интерес да инвестираме и в развитието на още лицензни издания. Скоро ще започнем преговори в тази посока, но все още не сме решили да създадем ново подразделение за управление на списанията, защото имаме само една марка. Държа да подчертая, че инвестициите в "Ева" и в другите списания ще са български, на "Антена България", коментира пред "Капитал" председателят на борда на директорите на "Нова тв" Силва Зурлева. Не е невъзможно в бъдеще "Антена България" (дъщерно дружество на "Антена - Гърция") да се окаже сред основните претенденти да издават знакови марки като Vogue и GQ, чиито права за региона се държат от гръцката компания Antonios Liberis Publications. С нови проекти в сектора стъпва "Санома", която от есента се готви да развива модното списание Harper's Bazaar, а преди две седмици обяви появата на National Geographic Kids на български, както и местната марка "Здравен журнал".
стр. 46 - 47
събота, 12 април 2008 г.
Европеецо, мисли
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар