събота, 13 септември 2008 г.

Добрия стар фестивал, но не съвсем

Капитал - 44 стр.
Добрия стар фестивал, но не съвсем

Борислав КАНДОВ

Ogilvy и Студио "Ентусиазъм" са големите печеливши след деветото издание на ФАРА
Радост и облекчение, яд и наранени его, "Как е възможно!?" и "Браво!". Мда, след всяко издание на ФАРА е забавно
Колкото рекламисти, толкова мнения за наградените и ненаградените. Има няколко неща, около които мнозинството се обедини след края на деветото издание на ФАРА (фестивала на асоциацията на рекламните агенции) - заслужената награда за агенция на годината на Ogilvy & Mather и впечатляващото представяне на Студио "Ентусиазъм" (студиото работи по проекти за "Икономедиа" АД, издатели на "Капитал" и "Дневник"). С осем номинации, всичките от които спечелиха награди (две златни и шест бронзови), Ogilvy заеха първото място по брой спечелени точки, а за клиент на годината бе обявена неправителствената организация WWF. За тях агенцията създаде кампанията "Аномална България", която им донесе основния брой номинации и награди.
На второ място с доста малка разлика след тях донякъде изненадващо се нареди Студио "Ентусиазъм". Малката агенция успя да се пребори с конкурентите благодарение на две свои заявки. Кампанията им за Британския съвет "Първо сме хора, после сме различни", създадена заедно със студиото за анимация Finfilm, клиповете от кампанията спечелиха злато за социална тв реклама, а самата кампания взе среброто в своята категория. Другата номинация, която им донесе две златни награди, бе събитието "Големите числа", създадено за в. "Дневник". Материалите за него бяха наградени в "Дизайн", а самото събитие в съответната категория си подели първото място с "Бестселър" на Noble Graphics за Audi.
Трети останаха миналогодишните победители от New Moment New Ideas. Но пък те спечелиха най-престижната категория - "Рекламна кампания", с активността, създадена за кастинга за Big Brother 4. Част от нея бяха несъгласувани с водещите включвания в най-гледаните предавания по "Нова тв" на гласа на "Големия брат", както и на публични места - молове, Централна гара, супермаркети и т.н. Гласът призовава водещите или конкретни личности, наблюдавани от екипа, да се явят на кастинг или в "изповедалнята".
Останалите в сянка
Две категории останаха без номинации - "Автореклама" и "Корпоративна идентичност". "Липсата на номинации в "Корпоративна идентичност" не ме изненадва. Нямаше нищо, което да те впечатли и да си кажеш: брей, как пък аз не се сетих да го направя това", коментира управителят и криейтив директор на Студио "Ентусиазъм" Велина Мавродинова, която бе и член на журито тази година. "Въпреки това може би на първи кръг ситото трябва да е малко по-рехаво и след това да се отсяват нещата, заслужаващи награда. Но традиционно в някои категории участието е слабо", допълни тя.
Както Мавродинова, така и Радослав Бимбалов, криейтив директор на The Smarts, смятат, че е имало заявки, които незаслужено са останали извън номинациите. И конкретно една принт визия на Noble Graphics за Audi. "Като цяло фестивалът е добре познатият стар фестивал. Ако не бяха новите идеи от неочаквани места - "Ентусиазъм", Ogilvy, както и това, че очакваните победители не победиха, всичко щеше да изглежда като повторение на минали години. Euro RSCG също бяха приятна изненада, показаха добро развитие напред", смята Бимбалов, според когото "съвсем заслужено Ogilvy станаха агенция на годината. Тази година независимо от нуждата от разширяване на агенцията заради новите клиенти (от май агенцията работи за Globul и Germanos - бел. ред.), те успяха да се представят впечатляващо".
Необходимите промени
Както обикновено след края на фестивала най-много критики отнася журито. Според Бимбалов то си остава "трън в очите на всички. Не би било коректно да ги критикувам, тъй като тази година не съм част от него, но проблемите са си старите - нелогични номинации и награди. Не мога да приема, че кампанията на Ogilvy не взе заслужена награда, както и че клип като "Ангел и дявол" (на New Moment - бел. ред.) може да вземе златото... Няма да спра да повтарям - крайно време е в журито да влезе външен човек, който да не е свързан с тези 10-15 агенции, които се борят за наградите". Според него един такъв човек ще внесе известен баланс в журито, което така или иначе се състои от хора, борещи се за наградите. Срещу тази стара идея винаги се е изправял един довод - чужденците няма да разберат българските реклами. На това Бимбалов отговаря така: "Нали след това част от същите тези реклами ги изпращаме на Golden Drum - там да не би да ги оценяват българи?"
Друго традиционно нещо след всеки рекламен фестивал са идеите за промяна в регламента и начина на журиране. Тази година идеите основно са две. Първата е въвеждане на публично гласуване и за печатните категории, както това се прави за радио- и тв рекламите, събитията и рекламните кампании или поне журито да се събира в зала и да гласува за печатните реклами по този начин. "Когато гласуваме нещата на екран, в зала сме доста по-съсредоточени. В принт и външната реклама се получиха някои грешки", признава Иван Киров-Тоби, криейтив директор на McCann Erickson Sofia.
Втората идея е категориите за прес- и външна реклама, както и "Рекламна кампания" да бъдат разделени отново по подобие на телевизионните - на "Стоки", "Услуги" и "Социална, медийна и политическа". И според тримата криейтив директори, с които разговаряхме, е крайно време това да се случи.
Иван Киров има едно още по-радикално предложение - фестивалът да бъде преместен. "След като проверя логистично дали е възможно, ще го предложа на управителния съвет на АРА (Асоциацията на рекламните агенции, организатор на ФАРА - бел. ред.) - фестивалът да се премести в Созопол. Това ще промени цялата атмосфера на мероприятието. Има нещо омерзително в Албена", казва Киров.
Дали някое от тези предложения ще бъде прието ще покажат следващите месеци. Но след няколко дни, в началото на октомври, започва борбата за наградите на регионалния фестивал Golden Drum. "Струва ми се, че тази година отново ще има награди за български агенции. И много ще се радвам, ако те дойдат отново от неочаквано място. Не за пръв път ще се случи на нашия фестивал да пренебрегнем нещо, което после се награждава навън", казва Радослав Бимбалов.
***
Победителите
Тв реклама и кинореклама - стоки
Няма
Тв реклама и кинореклама - услуги
"Ангел и дявол", рекламодател: ОББ, агенция: New Moment New Ideas Company
Тв реклама и кинореклама - социална, политическа, медийна реклама
"Първо сме хора, после сме различни", рекламодател: Британски съвет, агенция: Студио "Ентусиазъм"
"Из дневника на една 50-левка", рекламодател: ОББ, агенция: New Moment New Ideas Company
Пресреклама
"Един боклук мръсно не прави...", рекламодател: WWF, агенция: Ogilvy & Mather Sofia
Out of home
"Един боклук мръсно не прави...", рекламодател: WWF, агенция: Ogilvy & Mather Sofia
Дизайн
"Големите числа", рекламодател: в. "Дневник", агенция: Студио "Ентусиазъм"
Корпоративна идентичност
Няма
Опаковки и етикети
Няма
Интернет реклама
Няма
Автореклама
Няма
Събития
"Бестселър", рекламодател: Porsche BG, агенция: Noble Graphics Creative Studio
Рекламна кампания
Кастинг кампания Big Brother 4, рекламодател: Нова тв, агенция: New Moment New Ideas Company
***
Текст под снимка
Велина Мавродинова (вляво) и Студио „Ентусиазъм“ бяха сред приятните изненади на фестивала
събота, 13 септември 2008 04:06:08

Няма коментари: