понеделник, 8 септември 2008 г.

Модерната реклама

Hicomm - 60 стр.
Модерната реклама



Шоколадов билборд и плакат с аромат на сладкиш привличат клиенти
Рекламата вече не е това, което беше - скучни хвалебствия, най-често в двуизмерен вид, без вкус и без мирис. Днес тя е нещо повече от атракция. Тя е страст, красив авангарден свят, футуристично преживяване. Много често съвременната реклама дръзко се намесва в личния живот, предлагайки ни ароматни преживявания и сладки мигове.
Рекламни пана измерват уличния шум
Една от авангардните форми на реклама е на AEG-Electrolux, Световноизвестният производител на битова техника предприе кампания за по-спокоен начин на живот, като тази пролет инсталира в няколко европейски градове огромни черни билбордове. Необичайното е, че на всеки от тях се изписва нивото на околния шум. Необикновените рекламни пана са снабдени с датчици, отчитащи силата на шума, и с огромни индикатори, изчисляващи текущите децибели. Билбордовете функционират в няколко европейски мегаполиса -Лондон, Берлин, Брюксел, Милано и Мадрид. Навсякъде те са поставени на централните улици, където в час пик шумът е оглушителен. Непрекъснатите звуци от транспортните средства, от производството и от човешкия поток създава т.нар. „шумово замърсяване", което не е просто ежедневно неудобство, а глобален проблем, пряко свързан със здравето на хората. Ето защо на „антишумовия" си сайт Noise Awareness от компанията споделят: „Организацията на хората с увреден слух спонсорира Международния ден за борба с шума - 26 април, и затова ние инсталирахме в пет големи града устройства за измерване на шума." Интересно е, че на съшия сайт може да включите on line измерване на шума и да се убедите в ефир какво е нивото на децибелите в тези градове. Оказва се например, че в понеделник сутрин в британската и в германската столица този показател достига до 95 децибела! Все пак трябва да отбележим, че необичайните рекламни пана изпълняват и друга важна функция. Всъщност те не са разположени на тези стратегически места само от грижа за здравето на хората. Техните светодиодни индикатори рекламират новата линия безшумна битова техника на AEG-Electrolux - предимно хладилници, миялни машини и перални. Които, разбира се, са така пригодени, че да ни радват с тихото си присъствие.
Билборд от шоколад
Ако паната на AEG-Electrolux не ви Впечатляват, ето ви нещо още по-необичайно - билбордове от шоколад. Авангардната идея е на британската компания Thorntons, произвеждаща шоколадови изделия и основана още през 1911 г. от Джоузеф Уилям Торнтьн. Нейният проект беше осъществен миналата година по време на Великденските празници. Невиждан дотогава билборд, направен от шоколад, с тегло 390 килограма и с размери 4.4x2.9 метра беше поставен в магазина на фирмата, намиращ се на площада пред Ковънт Гардън в Лондон. Приготвянето на Вкусното пано отнело три месеца за подготовката и около 300 часа за изработването му, за което били необходими 10 човека. Билбордът съдържал 10 шоколадови джуджета, 72 гигантски великденски яйца и 128 други фигури - всяка от по 2 килограма шоколад. Изненадващо за рекламодателите, които се страхували от слънчево или дъждовно време, надявайки се рекламата да оцелее поне седмица, билбордът бил изяден за рекордните 3 часа, както от малки, така и от пораснали лакомници. Ето на това се казва реклама мечта!
С аромат на сладкиш...
Миналата година пък w Сан Франсиско се появиха необичайни надписи в рамките на кампания за рекламиране на краве мляко. На пръв поглед - обикновен плакат, на който е написан само един-единствен въпрос: „Взе ли си млякото?" Той беше поставен на автобусни спирки в пет района на Сан Франсиско, характеризиращи се със засилен трафик. При приближаване до паното обаче ще усетите нещо странно и апетитно. От него се разнася аромат на току-що изпечен шоколадов сладкиш, чиято абсолютно задължителна добавка според създателите на рекламния трик - Калифорнийската организация на млекопроизводителите, е прясното мляко. Ароматът се получава с помощта на специални устройства, прикрепени към стъкленото покритие на билборда и разположени в близост до пейките на спирката. За съжаление преминаващите не получават нито мляко, нито сладкиш, а само засилено слюноотделяне...
Кампания по телефона
Британската компания Filter UK беше първата в света, която пусна w средата на 2005 г. w няколко лондонски железопътни станции тестови изпитания на новата рекламна система Blue Casting. Тя препраща рекламни материали от разположените наблизо билбордове към мобилните телефони на минаващите хора. В рекламните пана е разположено устройство, което сканира околността в радиус от 250 метра и открива мобилни телефони с включена функция Bluetooth. Когато притежателят на подобен апарат попадне w тази „гореща" зона, получава съобщение: „Желаете ли да приемете реклама?" При съгласие билбордът предава на телефона различни видеоматериали, анимация или музика. През двете седмици на експеримента били предложени и промоционални видеоклипове от последния албум на английската алтернативна рок банда Coldplay. От преминалите около 87 000 собственици на GSM-u около 17% са се поддали на рекламната атака, което беше отчетено като голям успех за рекламната кампания.
Беседа с автомобил
Преди около година автомобилната фирма Mini USA стартира в четири американски града - Ню Йорк, Маями, Чикаго и Сан Франсиско, експериментална рекламна кампания, наречена Motorby и разработена от агенцията BSSP. Странното е, че тя не приканва към покупката на автомобил Mini Cooper, а е адресирана към собствениците на тази марка коли. В САЩ има около 150 000 притежатели на Mini-ma, от които на 4500 било предложено участие в експеримента. Водачите попълнили анкета, в която посочили името си, професията си, рождената си дата, прякора, стила на шофиране, данни за автомобила (оказва се, че всяка трета кола Mini има собствено име) и др. След това по-голямата част от анкетираните били снабдени с устройство с вграден RFID микрочип. То е проектирано така, че да осъществява комуникация с разположени край пътното платно рекламни пана с интегриран в тях скенер, покриваш радиус от 150 метра. Така след идентификация на автомобила по чипа на екрана на билборда започват да се изписват поименни съобще-ния към шофьора и към возилото. Кратката „беседа" е с максимална продължителност 10 секунди. За това време рекламното пано може закачливо да констатира „Мери днес се движи със скоростта на правосъдието", ако преминаващата Мери е адвокат, или „Главният специалитет на Майк за днес е съобразената скорост", ако покрай рекламата
преминава готвачът Майк. Възпитаните билбордове поздравяват шофьорите и за рождените им дни. Те отправят още и подмятания като: „Хей, Скутер, днес заслужи нов спойлер!" Освен Скутер в употреба влизат и други популярни имена на колите Mini Cooper като Куп, Спайк и Спарки. Главната цел на кампанията на Mini Cooper e да се създаде особена връзка между собствениците на култовите автомобили, както и да се стимулира желанието им да се поддържа марката. Оказва се, че притежателите на симпатичната кола наистина имат чувство за уникалност и принадлежност към особена група. За година компанията продава по над 40 000 броя само в САЩ, въпреки че американците не са фенове на малките машини. Всъщност оказва се, че те дори са готови да платят сума от $18 000 до 26 000. Заслужава да отбележим, че такава „взаимна размяна на рекламни любезности" среща доста сериозна съпротива. Противниците на подобни кампании имат главно два аргумента против тях. Първият е, че технологията RFID позволява непрекъснато проследяване на „маркирания" човек - иначе казано, особена форма на риалитито Big Brother. Експертите по безопасност пък са категорични, че такава интерактивна реклама отвлича вниманието на водача и може да доведе до неприятни последствия.
ФАКТИ
• В древногръцкия град Ефес е може би първата реклама в света - на централния площад срещу огромната библиотека на Целз се намирал прословут публичен дом, който бил рекламиран дискретно вместо с думи, с кодови изображения: женски образ, ляво стъпало, сърце и... отвор.
• Децибел (dB) е мерна единица за определяне силата на звука, като мерната скала се определя от чувствителността и особеностите на човешкото ухо. По логаритмичната децибелна скала най-слабият възможен звук е почти пълната тишина - 0 dB. Звук, 10 пъти по-силен от почти пълна тишина, е 10 dB. Звук, който е 100 пъти по-силен от почти пълна тишина, е 20 dB, докато звук, 1000 пъти по-силен от почти пълна тишина, е 30 dB. Силата на звуците, измерена в децибели, изглежда така: шепот - 15 dB, разговор - 60 dB, косачка за трева - 90 dB, автомобилен клаксон - 110 dB, рок концерт - 130 dB, фойерверк или изстрел от пушка - 140 dB.
• При излагане на звуково въздействие със сила 90 d В за 8 часа слухът може сериозно да бъде увреден. Звук със сила над 140 dB предизвиква болка и моментално увреждане на слуха.
• Абревиатурата RFID е съкращение на Radio Frequency Identification - радиочестотна идентификация. С помощта на излъчващи радиовълни миниатюрни чипове, които могат да се имплантират в продукти или дори в живи организми, става възможно автоматично да се приемат и разпознават различни данни. Чиповете биват пасивни, когато не се нуждаят от допълнително захранване, и активни, които задължително се захранват и излъчват доста по-силен сигнал. Активните RFID са предпочитани за обекти, съдържащи метал и течности (автомобили и контейнери). Обхватът им на действие достига до стотици метри, а батерията им издържа до 10 години.
• В момента на много места се използват базирани на RFID карти за достъп или безконтактно плащане - в метрото в Ню Йорк и Москва, някои ски курорти във Френските Алпи и др.
• В случая на услуга от типа на Home Again Pet Recovery микрочип с размер около 1 сантиметър се имплантира с уникален идентификационен код в домашния любимец. Всичките данни се съхраняват в национална база, която е активна целогодишно и така може съвсем лесно да бъде открит и питомецът, и неговият собственик.

неделя, 7 септември 2008 05:12:53

Няма коментари: