понеделник, 8 септември 2008 г.

В централните новини

сп. Мениджър - 127 стр.
В централните новини

Цветелина ПЕТРОВА

Едни и същи въпроси задаваме в тази поредица на водещи икономически журналисти. От отговорите им бизнесът може да научи как да се държи с медиите, как добрите новини, които произвежда, да влизат в информационните емисии на телевизиите, вестниците и радиата. А това според нас е доста ценно за всяка компания. Както и за обществото, на което със сигурност му омръзна да вижда едни и същи лица от политиката. Бизнесът не бива да си купува благоразположение Отговорът дори на най-трудния въпрос трябва да бъде 40-50 секунди
- Господин Дремджиев, какво трябва да направи една компания, за да влезе в новините?
- Трябва много внимателно да следи първите повеи от новите настроения на хората, на пазара... Ако няма собствен продукт, който да отговаря например на екологичната чувствителност, то поне да го "пакетира" маркетингово в този дух. Например една бутилираща компания за вода редовно да организира почистването на реки, езера или морски заливи от пластмасови бутилки или да поставя контейнери за пластмасови отпадъци.
- Как бизнесменът трябва да се готви за интервю? Какво ще му препоръчате, за да привлече вниманието на публиката?
- Преди всичко трябва да знае, че отговорът дори на най-трудния въпрос трябва да бъде 40-50 секунди. Защото в противен случай той първо става скучен и второ - дава възможност на някой друг вместо него да избира какво публиката да чуе. Колкото повече образи, примери и истории в отговорите - толкова по-добре. Но всичко това се учи и тренира.
- Откъде най-често научавате новините от бизнеса?
- От интернет.
- Има ли прессъобщения на компании, които стават за излъчване?
- Има, разбира се. Въпросът е колко време е необходимо, за да бъдат приведени в човешки, разбираем и интересен вид.
- Притесняват ли се бизнесмените да говорят конкретно и в цифри?
- Притесняват се, не знаят какво от морето от цифри в главата им е интересно на публиката и се страхуват да не би това да бъде използвано от конкуренцията... Голяма грешка!
- Добре ли е журналистите и бизнесмените да са в близки отношения и какви рискове крие това?
- В България е повече от притеснително. Колкото по на запад и по на север от нас е такова приятелство/познанство, толкова е по-малък рискът медията да бъде подведена или използвана. Но това публиката безпогрешно усеща.
- Чували ли сте репликата „Аз мога да купя всеки журналист" и как ще я коментирате?
- Не съм чувал тази реплика, но не се съмнявам, че се произнася. И се привежда в действие. Ще минат още години и ще стане ясно, че този, който произнася тази реплика, или неговите приемници ще трябва да платят огромна лихва за това, че са участвали в разрушаването на българската журналистика. И на обществената тъкан.
- Разкажете случай, в който човек от бизнеса ви изкара от релси?
- А, това беше един политик, дошъл от бизнеса. Той, милият, не беше разбрал, че да се показваш по телевизията не е като да въртиш по нея реклама. Невинаги количеството осигурява гласоподаватели. Още по-малко - верни.
- Кои са трите неща, които бизнесът не трябва да прави в контакта с медиите?
- Да мисли, че може да скрие лоша новина. Брутално да купува благоразположение.
Да гледа от височината на куп пари.
***
ВЕСЕЛИН ДРЕМДЖИЕВ е шеф на новините на ТВ7, водещ на централната новинарска емисия, както и на икономическото предаване "Парите". Завършил е журналистика в СУ "Св. Климент Охридски". Започва кариерата си като журналист международник, след това е бил зам. главен редактор на в. "Капитал". Женен е, има две деца.

неделя, 7 септември 2008 05:10:35

Няма коментари: