Капитал - 45 стр.
Няма хъс, няма образование
Борислав КАНДОВ
Спечелиха сребърно отличие на регионалния фестивал Golden Drum, две златни награди от първото издание на българските награди за рекламна ефективност Effie и привлякоха още нови клиенти, между които Globul, Germanos и Praktiker. А сега станаха и едва четвъртата агенция, печелила приза "Агенция на годината" на ФАРА.
И няма как да не са доволни от всичко това. "Винаги съм твърдяла, че за нас основният смисъл на рекламата е да продава и в този смисъл много се зарадвахме на наградите за ефективност. Но това, че по някакъв начин успяваме да направим неща, които, освен че постигат резултати, се харесват и на журито и аудиторията, е нещо, което ни радва", казва управляващият директор на агенцията Екатерина Тупарева. Въпреки че агенцията трябва да се справя с работа по над 60 търговски марки, явно успяват да се справят и с креативната част от бизнеса. Според криейтив директора Мария Тодорова всичко е "въпрос на разпределяне на ресурсите. В такива пикови моменти, когато имаш много работа, е хубаво да намираш време за развитие на креативни дейности, за да можеш по този начин да стимулираш екипа и за най-тежките клиенти да дават достатъчно добри креативни решения". Тя изрази притеснение, че пазарът ни се е отдал на инерция и липсват иновативни решения. "Важното е ти сам да си вдигаш летвата и да имаш достатъчно обем работа и същевременно да искаш да постигаш по-добри неща, отколкото си правил преди. Много малко хора [напоследък] имат хъс да правят нещо добре", казва Тодорова.
Не ми се бъркай!
Разговорът бързо преминава към случилото се на тазгодишното издание на фестивала. И Екатерина Тупарева, и Мария Тодорова се включиха към групата, според която масовите категории на фестивала трябва да бъдат разделени по подобие на тези за тв реклама.
Според Тодорова това издание на фестивала е било по-слабо от предишното, но не защото не е имало силни заявки, а "просто количествено имаше по-слаби неща". Мнението на Тупарева е малко по-различно - според нея фестивалът е бил по-добър от предходния, "но няма драстично движение напред, сравнено с минали години".
Обяснението се крие в един от основните проблеми на българския пазар, поне според управляващите Ogilvy. А именно "нивото на маркетинговите специалисти и това, че в България до голяма степен хора от ниските нива в маркетингови отдели решават да се бъркат в криейтив процеса", описва ситуацията Тупарева. Според нея този проблем е пряко следствие от бурното развитие на индустрията и нуждата от образовани и компетентни хора, които да работят както в агенциите, така и в маркетинговите отдели на рекламодателите. "Когато един отдел от двама души трябва да стане 10, няма образователна система, която да подготви кадри, и рекламата се е превърнала във футбол - всички си мислят, че разбират. Някой, който има опит пет месеца, изведнъж решава, че той е творец и му е хрумнала гениална идея, и трябва да ни каже какво трябва да се направи. Това опитните хора при клиентите не го правят. И от това, че такива хора се бъркат в криейтив процеса, до голяма степен страда крайният продукт", обяснява Тупарева. Неопитността на част от маркетинг специалистите според Мария Тодорова е причина и за липсата на по-смели комуникационни решения.
Научен комунизъм и маркетинг!?
Логично следващият въпрос е свързан с наложилото се разширяване на Ogilvy, след като благодарение на гръцкия клон на международната агенция те спечелиха за клиент Globul и Germanos. Макар и трудно по техните думи, попълването на необходимите позиции почти е завършило. Що се отнася до криейтив хората, Тодорова е разчитала на препоръки от приятели, познаващи пазара, както и на онлайн форуми, в които млади дизайнери качват портфолиата си. Но когато става въпрос за попълнения в отдела за обслужване на клиенти, Тупарева отново се връща на проблема с неадекватното образование в България, което според нея е безобразно. "Хора, които не са изкарали една стотинка, преподават, губят времето на студентите, те излизат с едно фалшиво самочувствие и нищо не знаят, а имат претенции, за което може би са прави донякъде, защото са загубили няколко години да учат." Тя дори препоръчва на младите хора да отидат на стаж в рекламна агенция, отколкото да си губят времето и парите да плащат за образование. "Няма нужда да се опитваме да откриваме топлата вода и някакви преподаватели, които довчера са преподавали научен комунизъм, да предават маркетинг, без да са прочели нищо. Трябва да пуснем лицензирани училища да влязат в България, които съществуват в Западна Европа", смята Тупарева.
Друг голям проблем на индустрията според нея е практиката на някои агенции да осигуряват служителите си на минимална работна заплата. "Като спестиш толкова голям процент от осигуровки, данъци и т.н., можеш да дадеш на клиента оферта, която някой, който си плаща данъците, не може. Много по-ниска, с от 30% до 50%. Това дали плащаш данъци или не е морален въпрос. Нашата държава разрешава на голям процент от фирмите да не плащат данъци и осигуровки. Това пречи на агенциите, които реално правят нещо за тази държава, да се развиват", възмущава се Екатерина Тупарева.
Третият основен проблем според Тупарева и Мария Тодорова е задълбочаващата се липса на ценности, която криейтив директорът признава, че се дължи до известна степен и на рекламната индустрия. "Не може да излиза диня с триъгълник. Съжалявам много, това е абсурдно!", възмущава се Тодорова. Според Екатерина Тупарева тази липса на ценности включва и предишния проблем - неплащането на данъци и така се завърта един омагьосан кръг.
Въпреки всичко все някога този омагьосан кръг ще бъде прекъснат - дали благодарение на държавна регулация, саморегулация или пък агенции, които успяват чрез работата си да дават пример на всички останали, каквато е Ogilvy през последната година.
***
Профил
Екатерина Тупарева завършва УНСС, а след това дизайн и илюстрации в London College of Fashion. Завършва WPP MBA програма в периода 1998-2000 г. В Ogilvy & Mather е от 1994 - първо като медия директор, а от 1997 г. като управляващ директор.
***
Мария Тодорова е завършила Националната художествена гимназия, специалност "Плакат". Осем години бе арт директор в McCann Erickson Sofia, две години криейтив директор на Euro RSCG Sofia. От 2006 г. е криейтив директор на Ogilvy & Mather Sofia.
Последните 12 месеца могат да се определят като една от най-добрите за софийския офис на Ogilvy&Mather.
събота, 13 септември 2008 04:06:52
събота, 13 септември 2008 г.
Няма хъс, няма образование
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар