24 Часа - 26 стр.
Чалга рекламата в прослава на пластичната хирургия
Георги ЛОЗАНОВ
Докладът на шведската парламентаристка Ева -Брит Свенсон ще предизвика у нас предимно оживени мъжки дискусии около маса.
Защото едва ли някой тук на сериозно може да види заплаха в това, че жените са потиснати от факта, че в рекламите ги показват млади, красиви и главното - по-слаби. Европейският парламент обаче прие доклада, макар без засега да е гласувал някакви конкретни мерки. Така че в момента той е ценен преди всичко с това, че възобновява европейския дебат за правата на жените. И то не в реалноста, а в света на образите. Но това е, защото европейският парламент вече констатира в друг доклад, че само ни се струва, че правата на жените в съвременните демокрации са защитени. Данните сочат, че на по-малко от една трета от местата, където се вземат решения, стоят жени. Как е свързано това с рекламата? Рекламата лансира жената преди всичко като обект на желание, като тяло и много по-малко като личност със собствена воля и интелект. Това влияе върху социалната маргинализация на жените в съвременния свят.
В България положението е още по-тежко, защото и самите жени често пъти предпочитат да участват на пазара на труда повече чрез чара си, отколкото чрез компетентността си. И това има връх в днешната чалга естетика, която определя поведението, облеклото, маниерите.
Чалга естетиката до голяма степен навлезе мощно и в българските реклами. Така че подобни мерки по отношение на рекламата наистина биха били довели до защита на правата на жените.
Проблемът обаче е друг. В доклада на депутатката Ева-Брит Свенсон се акцентира върху изискването в рекламите да няма прекомерно слаби жени. И тук, както често се случва, предложението загубва собствената си умереност и става прекомерно. В него започва да звучи феминистки фалш, защото една политическа институция не може да иска да определя представите на хората какво да харесват и какво не.
Какво значи прекомерно? Представите за красота и сексапил се развиват естествено в културата и моделите се сменят - от пищните форми на Рубенс до почти физически невидимата Кейт Мос. Ако Европейският парламент гласува подобни мерки за това колко трябва да са пълни или слаби жените, той ще се превърне най-малкото в идеологическа институция, която санкционира мисленето и преживяването. А и в България чалга естетиката съвсем не лансира прекомерно слаби жени, а по-скоро продуктите на пластичната хирургия.
Така че докладът е ценен в общата си част като защита правата на жените, но е сбъркан в конкретната си идея как това трябва да стане.
вторник, 9 септември 2008 02:47:51
вторник, 9 септември 2008 г.
Чалга рекламата в прослава на пластичната хирургия
Етикети: в. 24 часа
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар