понеделник, 8 септември 2008 г.

Малка сделка с голямо значение

Капитал - 57 стр.
Малка сделка с голямо значение



Понякога привидно не особено интересни сделки ясно показват каква е стратегията за развитие на големите компании. Такъв е случаят с поредната придобивка на Cicso Systems - компанията, разработваща email клиентския сoфтуер с отворен код PostPath. Сделката за 215 милиона долара препотвърди амбициите на Cisco да премине от производството на чисто мрежови компоненти към софтуер за интегрирана комуникация. Така след войните за оптичните дискове, браузърите и онлайн търсачките новият голям сблъсък се очертава да се случи при считаните за не особено интересни програми за електронна поща, пренос на данни и видеоконференции.
PostPath - пътят дотук
PostPath е компания, която разработва Linux базирана платформа за електронна поща, планиране и работа в екип, както и календар. Софтуерът е напълно съвместим с лидера в сектора - Microsoft Exchange (който според проучване на Ferris Research държи 65% от пазарния дял при email клиентите за 2007 г.). Освен това продуктът на PostPath може да работи с различни мобилни платформи и според създателите му се представя изключително добре и при по-слаби хардуерни конфигурации. Досега компанията бе финансирана с 15 милиона долара от Matrix Partners и Worldview Technology Partners. Интересен (и коментиран иронично в някои от големите новинарски сайтове за IT бранша като TechCrunch) е фактът, че PostPath имат офшоринг офис в София от 2005 г., където в момента работят 45 служители. Сделката на стойност 215 милиона долара трябва да приключи до октомври.
От Cisco коментираха, че софтуерът на PostPath ще добави функционалност в платформата им за бизнес комуникация WebEx, която предлага електронна поща, пренос на данни, видео и глас (VoIP) и други уебприложения. Като силни страни на тяхната платформа доскоро бяха сочени преносът на глас и видео. Сега, с придобиването на PostPath, в тази група попада и електронната поща.
Задругата на Cisco
През последните години Cisco стана известна със стратегията си за разрастване чрез изкупуване на обещаващи IT фирми. Джон Чеймбърс, президент на компанията, поведе технологичния гигант, доскоро познат изключително с мрежовите си хардуерни решения, към нов пазар - този на бизнес приложенията. През 2007 г. Cisco придоби за 830 милиона долара IronPort - компания, която разработва софтуер за онлайн защита, филтриране на електронни съобщения и продукти за управление на достъпа до данни. В края на същата година бе обявена и друга сделка в сферата на мрежовата сигурност. Тогава Cisco купи за 100 милиона долара Securent - компанията разработчик на софтуера Entitlement Management Solution (EMS), предназначен за администриране, одит и достъп до данни в хетерогенна среда. Въпросните двете сделки трябва да гарантират сигурността на интегрираната платформа за бизнес-комуникация, която Cisco се опитваха да изградят и наложат. Най-ключовата придобивка на Чеймбърс бе платформата за уебконференции и електронна поща WebEx, която бе купена за 3.2 милиарда долара през март 2008 г. Именно нея Cisco започна да налага и надгражда като част от политиката си software-as-a-service (SaaS).
Стратегически пазар
Интегрираните комуникационни решения (пакети, включващи email, телефония, VoIP, видеоконференция и пренос на данни в една платформа за бизнес клиенти) са са все по-конкурентен и интересен пазар. Традиционните играчи в тази област - Microsoft и IBM, се принудиха да защитават позициите си от новите компании с апетити в областта - най-вече Cisco и Avaya. Според Майкъл Гота, анализатор от Burton Group, Cisco усилено се опитва да премине от хардуерен към софтуерен бизнес, но от друга страна Microsoft няма никакво намерение да отстъпи от пазара на десктоп приложения. В момента двете компании са сочени за лидери в областта на интегрираните комуникации и съперничеството им ще се изостря все повече. Президентът на Cisco Джон Чеймбърс демонстрира ясно още преди година, че това въобще не го притеснява. На конференцията Cisco's Partner Summit той открито заяви, че в областта на обединените комуникационни мрежи неговата компания има 3 години преднина. От Microsoft пък разчитат на наложените си продукти и добрата мрежа разработчици. Така че по всичко личи, че финалният сблъсък ще е повече от интересен.

събота, 6 септември 2008 03:32:38

Няма коментари: