петък, 5 септември 2008 г.

Инвалиди прескачат рекламната бариера

сп. BusinessWeek - 56 стр.
Инвалиди прескачат рекламната бариера

Марк ХАЙМАН

Все повече параолимпийци сключват договори с фирми като Visa u Nike
В ефир от 29 май реклама на Visa показва как Чери Блаует се носи светкавично по шосето. Зад кадър гласът на Морган Фрийман я описва като "търсеща силните усещания, мълниеносна и помитаща всички атлети от световна класа". Рекламата логично съчетава спортния герой и корпоративния му спонсор, ключовата разлика е само една - Блаует се спуска стремглаво с инвалидната си количка. Победител в множество маратони и студентка по медицина в Stanford University, Блаует се радва на рекламата не само, защото представя нея. Според наблюдатели този клип е първият, който показва жена, състезаваща се за американския параолимпийски отбор.
До неотдавна атлетите с трайни увреждания тренираха неуморно и печелеха медали, без рекламни договори. Още преди Параолимпийските игри (Олимпийските игри за атлети с трайни увреждания) в Пекин, тези атлети рекламираха всичко - от обувки за бягане до обслужване по стаите. Поръчвате си газирана напитка в McDonald's и ви я поднасят в чашка със снимката на Марлон Шърли, най-бързия спринтьор-инва-лид, чийто крак е ампутирай под коляното. На сайта на хотел Hilton атлетите Татяна Макфадън, всепо-митащата състезателка в надбягвания с инвалидни колички, и шампионът по хвърляне на диск Карлос Леон разказват за трудностите да си елитен атлет инвалид. Nike, Reebok и Hartford също са сключили сделки с параолимпийци тази година.
Блаует сключи договор с Visa да носи логото им още през 2004, но повечето други сделки станаха наскоро факт, включително Макфадън с McDonald's u Hilton. Засега сумите са скромни - сделките с национални брандове варират между $20 000 и $70 000 годишно, като има бонуси ако атлетът се включи в параолимпийския отбор или спечели медал. Най-добрите параолимпийци днес печелят над $100 000 от реклами - сума, която покрива разходите им по състезанията и дори им остават някакви средства.
Пред тези атлети има все още много препятствия. Медийното отразяване на игрите е изключително слабо, за събитието се знае малко. Куентин Уилямс, адвокат на Джош Джордж, един от най-добрите състезатели в надбягванията с инвалидни колички, казва, че част от задълженията му са да обяснява на потенциалните спонсори, че Параолимпийските игри не са Специалната олимпиада - състезанията за
умствено изостанали. "Доста компании все още смятат, че инвалид означава неспособен", посочва Дебора Макфадън, майката на Татяна. Доста, но не всички. Чрез сделките с параолимпийци фирмите печелят "една страхотна личност и една история, която ги кара да се чувстват добри", подчертава Джеф Блис, президент на компанията за спортен маркетинг Javelin Group и бивш шеф на отдела за олимпийски партньорства към Sara Lee.
Историите на тези спортисти са наистина впечатляващи. Леон, ветеран от Ирак, бил ранен при гмуркане, докато бил в отпуска от военоморския флот. Блаует преживяла инцидента, който я превръща в инвалид още преди да навърши 2 години, във фермата на родителите си в Айова. Но нито една от тези съдби не може да се сравни с историята на Макфадън, родена с раздвоен гръбначен стълб. На 6 годинки тя гниела в дом за сираци в Санкт Петербург, Русия, когато Дебора Макфадън, застъпник за правата на хората с увреждания, посетила дома. Тя осиновила момиченцето и го завела в дома си в Мериленд. Тринайсет години по-късно Татяна има 4 американски рекорда и световен рекорд в категорията си на 100 метра. - С Джейсън Буш в Москва
***
Текст под снимка
Макфадън -четири рекорда на САЩ и договор с Hilton и McDonald's

петък, 5 септември 2008 06:19:30

Няма коментари: