понеделник, 1 септември 2008 г.

Всички обичат интернет

Дневник Как да инвестираме в реклама и PR - 10 стр.
Всички обичат интернет



Пазарът вече има своите счетоводители, но си остава загадка за мнозинството
Вероятно и през 2008 г. инвестициите в онлайн реклама отново ще нараснат със 100% и пазарът ще достигне границата от 20 млн. лева. Но това не е най-интересното. През тази година вече станахме свидетели на две ключови събития. Едното е навлизането на официалните метрики на Nielsen Online и Gemius, а второто е най-голямата сделка в историята на българския интернет - купуването на най-голямата онлайн група "Нет Инфо.бг" от издателската компания Sanoma Magazines International за неуточнена сума. Стартът на Nielsen Online и Gemius не мина без конфликти. Ситуацията заприлича на изследването на тв аудиториите, което в България също се случва от две пийпълметрични системи. Но при интернет метриките - разликите са много повече. Всичко, което трябва да знаете за Nielsen Online и Gemius, може да прочетете на Дневник Как да инвестираме в реклама и PR
стр. 17 Две от най-големите онлайн групи -"Дир.бг" и "Нет Инфо.бг" заложиха на една от двете системи, съответно на Gemius и на Nielsen Online. Борбата за привличане на повече клиенти така и не излъчи победител, а някои като "Икономедиа" (издател на "Дневник" и "Капитал") предпочетоха да участват и в двете метрики. Според участниците в пазара, обаче, тези метрики все още не променят поведението на рекламодателите. Според изпълнителния директор на Zed digital Cybermark Иван Иванов "те се използват повече от конкуриращите се медии, за да могат да следят развитието на своите конкуренти, както и собственото си движение нагоре или надолу. За съжаление участващите в измерванията медии са недостатъчни за всеобхватно изследване на пазара. Вярно е, че са най-големите, но пазарът е съставен и от огромен брой малки сайтове, които също се опитват да отрежат парче от баницата." По неговите наблюдения медиа агенциите засега също не проявяват кой знае какъв интерес към данните и те се ползват от малък брой от тях. "Друг е въпросът, че и двете метрики дават твърде обобщена информация за съответните медии, без да навлизат в подробности за отделни сегменти от нея. Онлайн рекламата е твърде специфична и не може да се сравнява с рекламата в другите медии. Най-разпространеният модел на продажба е на брой показвания, при който в повечето случаи медиа планьорите закупуват определен процент от дневните показвания на реклама в съответната медиа. Метриките. обаче дават информация за медната като цяло", посочва една от слабостите на двете системи Иванов. Според криейтив директора на Icygen Росица Вичева две неща. без които успехът на една онлайн кампания е невъзможен - разбирането на клиентите и желанието им да отделят средства за активностите си, не са се променили. И според нея, и според Иван Иванов сделката за "Нет Инфо.бг" засега не е преобърнала пазара. Прогнозата е, че окрупняването в интернет предстои и по-малки, но добре развити сайтове ще бъдат прибавяни в портфолиата на големите играчи. Това ще засилва конкуренцията, която минава и през предлаганите формати за реклама. "По-интересното при "Нет Инфо.бг" е пускането на СРС (cost per click) реклама, при това на невисоки цени", коментира Вичева. Тя допълва, че те не са изключение - словашката компания etarget. bg, както и Easytrader предлагат СРС реклама в български сайтове, включително и в някои, които са част от две големи групировки - Web-ground и lnvestor.bg. "Това като цяло води до значително и качествено ново увеличаване на възможностите при медиа планирането. Надявам се всички тези фактори да доведат до по-висок професионализъм при медиа планирането в бранша", казва Вичева. Като оставим настрана тази позитивна промяна (СРС рекламата помага на клиентите да оптимизират бюджетите си), българските агенции и рекламодатели започнаха все по-често да гледат към големите глобални рекламни платформи Google (Google Adwords са много използвани], Yahoo! и социалната мрежа Facebook. Това също ще засили конкуренцията и ще доведе до по-качествени услуги, които българските онлайн предприемачи ще предлагат на клиентите си, за да привлекат бюджетите им.

понеделник, 1 септември 2008 03:54:17

Няма коментари: