четвъртък, 4 септември 2008 г.

Фирми на бой за марката "Бербо"

Стандарт - 17 стр.
Фирми на бой за марката "Бербо"

Костадин ДЖОРДЖЕВ, Ивайло ЙОЛЧЕВ

Стоичков осребри успеха с куп реклами
Известните спортисти, най-вече футболни звезди с харизмата на Димитър Бербатов, стават апетитна хапка за рекламодателите. фланелките на Манчестър Юнайтед с името на българина вървят като топъл хляб с цена 57 паунда парчето. На Острова, където най-добре знаят как се печели от рекламен бизнес, започнаха ударно да избиват парите, похарчени за трансфера на българина. Всичко с неговия лик струва скъпо. Снимката със сър Алекс Фъргюсън - 20 паунда, картинка за мобилен телефон - 3 паунда, и т.н.
У нас удар с Бербатов направи Първа инвестиционна банка, която привлече Митко за рекламно лице, и държи ексклузивните рекламни права. "Любовта" между банката и нападателя пламна по време на последната церемония "футболист на годината", на която ПИБ награди Митко с дебитна карта с 10 000 евро. Според слуховете около рекламния договор с първия хонорар Бербо купи новия джип "Кадилак" с който бръмчи у нас.
Първите, чиято слава беше използвана, са четвъртите в света през 1994 г. Тогава обаче рекламен бизнес у нас на практика нямаше. Ицо, Емо, Лече и компания бяха ползвани като лица на фирми предимно на приятелска основа. Такъв беше случаят с Христо Стоичков и ВИС2, тогава на покойния Васил Илиев. Застрахователите използваха също имената на Любо Пенев (за дискотека "Нерон") и на Стефка Костадинова.
Героите от САЩ '94 плюс настоящата шефка на БОК бяха ангажирани и в откриването на банка "Национал" по идея на финансиста Емил Хърсев. Проектът така и не видя бял свят. Лечков беше използван от "Зора инс". Балъков по естествен път стана лице на "Мерцедес" за България след трансфера си в Щутгарт, където се произвеждат зверовете. Трифон пък беше "назначен" за представител на австрийска петролна фирма. Просто собственикът на компанията притежаваше и отбора на Туньо - Рапид (Виена).
После Ицо Стоичков стана лице на предизборната кампания на пловдивските "брокери". В голямата игра обаче носителят на "Златната топка" реално влезе след назначаването му за селекционер на националния отбор на България през 2004 г. По едно време той надничаше от всеки втори билборд в столицата. Яви се в реклама на Тло-бул", един от официалните спонсори на представителния тим. Срещу един "Ягуар" беше рекламно лице на вносителя на автомобили "Форд Мото-Пфое". На приятелска основа рекламираше марката мъжко луксозно облекло "Вайк", откъдето хонорарът му според слуховете е 8 костюма.
Ликът на Камата ползваха още търговската верига "Технополис" иза-страхователно дружество Булстрад. Обявяването на националния селекционер за почетен гражданин на Банско се оказа едно от добрите решения на кметската управа по отношение рекламата на селището като туристическа дестинация. Присъствието на легендарния футболист и неговото спускане по писта "Алберто Томба" по време на официалното откриване на ски сезона в курорта бе отразено мащабно от всички национални електронни медии, кабелни телевизии и печатни издания.
Известният производител на козметика и прибори за бръснене "Жилет" ангажира Христо Стоичков за кампанията си в България и до днес той е координатор и консултант при селекцията на талантливи момчета между 10 и 12-годишна възраст. В един момент се намеси мениджърът на Христо – Лъчезар Танев, които сложи край на цялата лудница, и Стоичков подписа договор за реклама с Корпоративна търговска банка. "Клиентите ми са скъпи", чете актьорът зад кадър, докато на екрана бате Ицо цели с "ливачката" кошче за боклук и после се разписва. Но голяма част от останалите му договори бяха прекратени. Банката е и единствената фирма, платила сериозни пари на футболист №1 за всички времена.
Преди Стоичков националните ни селекционери също бяха интересни за рекламодателите. Пламен Марков, който последен класира отбора на европейско първенство през 1994 г., имаше договор с фирмата за мъжко облекло "Денил". Преди това Стойчо Младенов рекламираше "Андрюс", но на приятелска основа. Модната къща имаше договори и с националите Благой Георгиев и Валери Божинов. При последния си престой в ЦСКА Младенов отново носеше шапка с логото на фирмата. Стойчо се разкарваше с шапка на "Мануел" срещу правото на някой и друг безплатен костюм.
В рекламния бизнес се пусна и бившият селекционер на баскетболните национали Константин Папазов. Той участва в кампанията "Това е бирата" на "Леденика". Клипът вървеше със субтит-ри, тъй като Тити е пословичен с бързия си и неразбираем говор. Пивоварната е собственост на новия шеф на федерацията Михаил Михов. Баро-вецът назначи Тити за технически директор на представителния тим.
Последната ни олимпийска шампионка Румяна Нейкова прослави и ОББ на Игрите в Пекин. Шампионката в скифа не се разделяше с шапката с логото на банката през цялата олимпиада. За успеха си Руми ще получи 50 бона от ОББ
Златната ни медалистка от Сидни 2000 Тереза Маринова пък рекламираше соковете "Куинс", които бяха собственост на Гри-ша Ганчев, преди да ги продаде на полски концерн.
Един от най-големите рекламодатели у нас с интереси в спорта е "М-Тел". Освен спонсор на футболния Левски мобилният оператор подпомага финансово сребърната медалистка от олимпиадата в Пекин Станка Златева, 8-кратния носител на световната купа по плувен маратон Петър Стойчев и бившия световен шампион по шахмат Веселин Топалов.
Вторият мобилен оператор "Глобул" "клъвна" при класирането на европейското първенство по футбол през 2004 г. Гърците използваха лицата на Стилиян, Мартин и Бербо, за да продават карти. После "Глобул" заложи на сериозния имидж, който Гриша Ганчев изгради в Литекс.
"Вивател" също ползваше образа на Бербатов. Албена и Максим изстискаха максимум от популярността си, като подписаха тлъст договор с третия ни мобилен оператор, но нещата се разсъхнаха след зловещата катастрофа. "Вивател" се раздели и с футболния ЦСКА заради лошия имидж на Сашо Апашо. Оправдани са обаче инвестициите на компанията във волейбола.
Асът на най-успешния ни колективен спорт Пламен Константинов и Веско Топалов са лица на Експресбанк. Мария Гроздева пък е другото лице на Първа инвестиционна банка (освен Бербатов).
Имиджът на Димитър Пенев като човек от народа е използван дълги години от бира "Каменица". Без да иска, Стратега забърка първия скандал в спорта ни заради имидж права. "Загорка" забрани на БФС да назначава Пената за национален селекционер,докато не спрат клиповете на треньора за конкурентите. Всички знаем клипа, в който Стратега бележи гол с капачка. Казват, прави го за 500 лева на месец, за разлика от любимите му ученици Стоичков и Бербатов, които отдавна правят пачки от популярността си.
Текст под снимка
Пената забърка първия грандиозен рекламен скандал.
Текст под снимка
Бербо няма право да се обвързва с други фирми у нас заради договора си с ПИБ.
Текст под снимка
Камата натрупа пачки от популярността си.

четвъртък, 4 септември 2008 03:30:20

Няма коментари: