неделя, 31 август 2008 г.

Нетен приход

сп. Тема - 62 стр.
Нетен приход

Светослав СПАСОВ

В бизнеса с уебсайтове има и изключения от правилото, че парите отиват при пари. Там все още може да се спечели от добра идея и умерена инвестииия
Една птичка пролет не прави, гласи известната българска поговорка. В народния гений безрезервно вярват бизнесмените, които ежедневно се окрупняват, привличат стратегически инвеститори и затварят производствения цикъл. Всяко правило обаче си има и изключения. На интернет пазара все още може да се спечели от находчива идея и умерена инвестииия. Миналия октомври един от големите играчи в сектора - компанията „Нетинфо", присъедини родния еквивалент на световноизвестната страница за видеообмен Youtube - www.vbox7.com. Официално цена на сделката не бе съобщена. В бранша обаче се заговори, че „Нетинфо" ще плати на създателя й Богомил Павлов около 1 милион лева. Сумата изглежда повече от сериозна, като се има предвид, че през този август vbox7 отпразнува едва втория си рожден ден. „Да погледнем как се промениха нещата за това време - „рапортува" екипът по повод годишнината. - В началото качените клипове бяха 522, а сега са 1 677 397. През 2006-а изгледалите филмчета бяха 271 423, а днес са над 3 милиарда. От 1008 преди две години регистрираните потребители достигнаха 1 121 216. В началото уникалните посетители бяха 20 021 на ден, а вчера те са били 218 343. Разбира се, всичко това не би било възможно без вас, които качвате клиповете. Благодарим ви!"
На родния интернет пазар може да се изкарат пари не само със заимстване на идеи от създателите на Youtube Чад Хьр-ли и Стив Чен. В момента „бащата" на vbox-a има друг, също доста успешен проект - www.kefche.com. Страницата наподобява facebook, но е насочена основно към тийнейджьрите. Интересът към „кефчето" е значително по-голяма от този към сходната по таргет страница на голямата за българските мащаби уебгрупа - www.sibir.bg, собственост на варненската Atol media. Засечката е направена от международната система за измерване на уеб аудиторията Alexa. Други достоверни данни на българския пазар липсват, тъй като част от сайтовете не са клиенти на нито една от двете системи за броене на потребителите, които работят тук - Nielsen u Gemius. Други пък работят само с една от двете, което не позволява да се направи сравнение.
Графиките на Alexa показват още, че сред музикалните самостоятелният www.avtora.com е по-отварян от сродния му mp3.bg, част от друга голяма българска уебкомпания - ИнвесторБГ. И че насоченият към жените www.bg-mamma.com засега бие двата си основни конкурента -www.rozali.com на издателския гигант „Са-нома" и www.tialoto.bg на вече споменатия ИнвесторБГ. В уебсредите вече все по-усилено се говори, че интересът към „бг мама" е сериозен и че вероятно скоро страницата ще бъде продадена. Преди няколко месеца от нейния форум тръгна слухът за фалита на Първа на инвестиционна банка, предизвикал полемика в публичното пространство. През седмицата собственичката и Марина Кузманова не пожела да коментира бъдещите си намерения.
Толемите играчи на българския пазар плащат добре не само за доказал се в световен мащаб продукт. На успешни сделки могат да разчитат и хора, разработили свой ноу-хау. През май 2008-а собственикът на Дарик радио Радосвет Радев съобщи публично, че дава 700 000 лева за правния портал www.lex.bg. Така Радев разшири списъка с управлявани от него уебмедии, в който влизат още gong.bg, ma4.bg, Darikfinance.bg, tax.bg, lev.bg, zar.bg, log.bg, novinite.com и novinite.bg.
„Цената на lex-а бе толкова висока, защото вклЬчваше както онлайн, така и офлайн бизнеса на правната кантора, стояща зад сайта - коментира за „ТЕМА" създателят на страницата за уебмаркетинг и реклама www.interactive-share.com Мартин Попов. Попов е и експерт в медийното подразделение на рекламна агенция „Огилви" - MindShare. - Ho все пак е факт, че стойността на добре позиционираните интернет страници непрекъснато се покачва. Няма как и да е иначе, след като всяка година ръстът в рекламните постъпления на уеб компаниите са стопроцентови. Според агенция „Пиеро 97" през миналата година те бяха около 9.5 милиона евро. Моята прогноза е, че през тази ще достигнат между 18 и 20 милиона."
Според Попов в момента най-ценни са старите и доказали се на пазара проекти. „Не знам дали забелязахте, че повечето от лидерите са сайтове, които съществуват успешно вече дълги години - подчертава той. - Страницата може да се прави от един-двама и в нея да не са вложени толкова много пари, колкото уебгрупите влагат напоследък. Важното е съдържанието й да се обновява постоянно, за да се поддържа интерес. Трябва също и външният й вид да става все no-user friendly за потребителите. Естествено, новите продукти също вървят добре. Аз например имам преки наблюдения върху сайт, направен преди около година от двама студенти. Казва се www.winner.bg и е за спортна информация и залози. В момента страницата регистрира по около 300 000 импресии и има приходи от около 40 000 лева месечно от betting компании. В случая очевидно говорим не за дълго налаган продукт, а за добре уцелена пазарна ниша,"
В близко бъдеще ще се засили интересът на купувачите към добре направените страници за здраве, прогнозира Попов. Очакванията са потребителите все повече да се интересуват от портали, в които може да се намери всичко по темата - здравна информация, мнения на лекари, адреси на болници и аптеки и т.н. „В същото време вече се наблюдава все по-голямо нежелание да се рекламира в т. нар. социални общности, които преди време бяха хит - допълва той. - Де факто те продължават да са популярни и да генера-рат трафик, фирмите обаче смятат, че аудиторията им е основно от деца и ученици. Другият сектор, който изостава, са информационните сайтове. Те станаха прекалено много и започнаха да си приличат, тъй като голяма част от новините в тях идват по системата copy-paste. Всички са абонирани за едни и същи източници и предлагат една и съща информация. Това ги прави трудно разпознаваеми. Първият, който наистина инвестира в колумнисти със собствено мнение и в добри журналисти, ще спечели много." „Практиката показва, че е по-добре да имаш малко качествени продукти, отколкото много, но посредствени -коментира за „ТЕМА" управителят на сайта за работа www.jobs.bg Пламен Ву-шев. Според Alexa той също е лидер в своя сектор. - Бизнесът в интернет се подчинява на законите на войната - по-лесно е да спечелиш територия, отколкото да я задържиш. Обикновено групите имат по един до два успешни проекта и множество други, които се опитват да наложат чрез трафик от успешните. Посетителите се въвеждат в сайта чрез т.нар. изкуствено стимулиране и насочване, а не задължително заради стойността, която съдържанието на страницата има. Такива продукти не издържат на конкуренцията и рано или късно на тяхно място се настаняват по-добри. Почти навсякъде в Европа и по света при сайтовете за работа например лидер е компания, която е тяснофокусирана единствено върху този вид услуга. Така е в Щатите, където Hotjobs на Yahoo е едва №3. Така е във Франция, в Англия, в Ирландия, в Полша. Успехът на един сайт на нашия пазар зависи от това дали предлагаш възможно най-добрата стойност на потребителите."
***
Топ 10 на най-големите уеб-групи в България
Net Info.BG - netinfo.bg, gbg.bg, abv.bg, vbox7.com, sportni.bg, icq.com lnvestor.BG -15 сайта, сред които in-vestor.bg, snimka.bg, blog.bg, aha.bg и др.
Dir - dir.bg, tranz.it
Rezon Media - mobilen.bg, imot.bg, Za-plata.bg, focus.bg, Stroitelen.Biz. Притежава и сайтове за Румъния, Сърбия и Македония
Economedia - повече от 20 вестници, списания и сайтове. Издател на ежедневника „Дневник" и седмичника „Капитал"
Web Media Group - topsport.bg, news.bg, finance.news.bg, internatioa-nal.news.bg, money.bg, vsi4ko.bg, imo-tera.ibox.bg, gladen.bg.lifestyle.bg Darik Web - виж в основния текст Neogen - love.neogen.bg, jobs.neo-gen.bg, biz.neogen.bg, foto.neogen.bg, obiavi.neogen.bg, priateli.neogen.bg Atol Media - atol.bg, sibir.bg, elmaz.bg Digital Media Group - kaldata.com, uroci.net, dtrailer.com
Подреждането е на www.interactive-share.com
неделя, 31 август 2008 02:01:44

Няма коментари: