сп. Тема - 32 стр.
Генералният директор на TV2 Огнян Димов: Футболът праща TV2 право в бита на българина
Интервю на Светослав Спасов с генералния директор на TV2 Огнян Димов за шансовете на българския футбол да стане конвертируем, за рейтинга на водещите, за печелившите телевизионни имена и за табелките reserve в бъдещите иифрови мултиплекси
Господин Димов, преди седмица стана ясно, че TV2 ще показва през следващите 5 години мачовете от българското футболно първенство. Защо решихте да платите 50 милиона за нещо, което винаги се е считало за запазена марка на БНТ?
- По принцип футболното първенство на всяка страна е изключително събитие в нейния обществен живот. В този смисъл телевизията, която се добере до правото да го излъчва, си резервира специално място в общия медиен ландшафт. Затова за нашата телевизия беше изключително важно точно тя да спечели това право. От една страна, така ние заявяваме сериозността на нашите намерения, че не сме дошли на този пазар само за шест месеца. От друга страна, получихме достъп до събитие без аналог на телевизионната сцена. Всеки може да снима нещо пред Народния театър. Националното първенство в най-популярния спорт обаче дава изключително съдържание. Разчитаме достъпът до това изключително съдържание в следващите пет години да ни позиционира по правилен начин в съзнанието, в бита на хората. Очакваме все по-често да сме в обсега на техните дистанционни. Както знаете, за хората, които се занимават с телевизия, дистанционното е най-големият съдник.
Първоначално от професионалната лига съобщиха, че искат 25 милиона за 3 години. После сумата стигна 50 милиона за пет. Не е често срещано явление клиентите да дадат повече от това, което продавачът иска...
- Всички проучвания, които направихме за финансовите резултати от излъчването на българското футболно първенство през годините, показаха, че инвестицията ни е много рискова. Но и ние, и другите телевизии, с които се конкурирахме, бяхме решили да гледаме напред, а не назад в миналото. Като цяло макрорамката на България вещае положителна перспектива. Не само за развитието на рекламния пазар, а и като цяло за икономиката. Считаме, че са налице почти всички условия през следващите пет години инвестицията ни да се възвърне. Важно е обаче да забравим какво е правено досега и в бъдеще да направим нещата така, както трябва да се правят. Ако повторим за пореден път това, което вече телевизиите у нас са правили, вложенията ни със сигурност няма да се върнат. Шансът ни е да съберем екип от инакомислещи хора, от професионалисти, които гледат в бъдещето. При всички положения те трябва да са гледали внимателно как се прави спортен продукт от чуждите телевизии и да имат амбицията, хъса и, разбира се, способностите да правят същото.
Даваме си сметка, че директен контрол върху футбола като качество на играта нямаме, въпреки че си партнира-ме отлично с футболния съюз и с професионалната лига. В договора има споразумение за определени стъпки, които клубовете трябва да направят, за да се оправят качеството на играта и организацията на мачовете, за подобряването на фона, на който се играе. Но все пак гледката на терена в голямата си степен не зависи от нас. От нас обаче зависи изцяло телевизионният продукт и затова ние ще съсредоточим усилията си върху него. Ще инвестираме в хора, техника, 6 идеи... Ще направим играта централното събитие в този продукт, но не единственото. Гледате NBA, мачовете от германското първенство, други състезания. Интригата там не започва с началото на срещата и не завършва с края й. Започва се още в петък с подгряващо предаване. Напрежението се поддържа и в часовете преди двубоя. Той е кулминацията, но неговото гледане трябва да се превърне в нов тип общуване между телевизията и зрителите. Няма да влизам в детайли, защото това е наше ноу-хау, което не трябва да издавам предварително. Въпреки това ще кажа, че целта ни е към събитието да се приобщят не само запалените фе-нове, но и останалите мъже, жените и дори децата. За нас българският футбол не е просто от мач до мач. Това е продукт, който ще намери място и в новините, и в останалите дни от седмицата, в другите ни предавания. Но нещата трябва да се правят добре, за да се постигне рейтингът, който събитието носи в себе си. Не сме наивници с пари и не измисляме топлата вода. Искаме да приложим тук това, което означава английският израз best practices. Всеки втори на улицата в България ще ви каже: „Аз знам как е по света." TV2 има амбицията да направи на практика това, което мнозина знаят как става само на теория.
Един от най-обсъжданите въпроси е по колко мача на кръг ще давате и как ще се разберете с БНТ, която и през тази година има право да показва пряко по една среща на седмица?
- Съжителството ни с БНТ наистина е малко бодлива тема. Нямаме нищо против хората там, става дума за заварено положение и ние ще се съобразим с него. Между пети и десети септември ще имаме разговори с шефовете на БНТ за уточняване на програмата, по която едната и другата телевизия ще работят. Ще се уточнят двубоите и кой по кое време ще се излъчва. През този шампионат БНТ все още ще има предимство при избора, което ще ни затрудни да организираме нашето пряко предаване и да достигнем оптималния рейтинг. Затова отсега подчертавам, че това, което зрителите ще видят от нас през този сезон, няма да е това, което смятаме да направим за отразяването на българското първенство по принцип. Въпреки това преценихме, че е по-добре хората да гледат мачовете, отколкото те да минават и да заминават и зрителите да нямат достъп до тях. Решихме през следващите няколко месеца да дадем на аудиторията една услуга, въпреки че от нея най-вероятно няма да спечелим пари.
Знаете, че TV2 вече е в група с телевизия „Ринг". Още от този уикенд започваме да даваме мачове в нейната програма. По-нататък една от срещите -най-интересната от тези, които БНТ няма да покаже, минава в ефира на TV2. Друга или други пък ще останат в „Ринг". Възможно е единият мач да е от 18 часа, а другият - от 20.
Залагаме много и на интернет. В бъдеще нещата може да стигнат дотам в мрежата да се гледат всички срещи. Както е в Германия. Знаете, там най-интересният двубой върви през централния видоплеър, а останалите - в малки плеър-чета. Така потребителият избира сам кой мач да гледа. С наши местни партньори вече работим по създаването на подобна технология. В момента сме на етап тестове.
Така или иначе пътят е ясен. Скоро ще започнем да осигуряваме картина от повечето от двубоите в дадения кръг. Два от тях ще се снимат с професионална броудкастингова техника и ще се излъчват в ефира на „Ринг" първо и на TV2 и „Ринг" впоследствие. Останалите ще вървят в интернет, през IP телевизии или с помощта на кабелните оператори, ако се постигне договорка с тях. Тези срещи няма да се снимат с осем камери, а да речем - с четири, но въпреки това пак ще се постига добро качество и зрителите ще останат доволни, че могат да ги гледат.
Коментаторите на „Ринг" ли ще са хората, които ще работят за Висшата лига?
- Още един сложен въпрос. Непрекъснато водя разговори с тях. Искам да избягам от всички емоиионални и субективни пристрастия и затова смятам да поискам рейтингите на всеки от водещите в „Ринг" през последните година и половина. Ще разгледам и останалите алтернативи. Има много млади хора, които също искат да се включат, а аз смятам, че няма нищо лошо в това да се комбинират опитът и въодушевлението, подплатени със знания. За мен критерият ще са фокус-групите. В тях ще влязат любителите на футбола, които ще са нашата основна аудитория в тези пояси. Решението ще бъде взето въз основа на това, което ще ни кажат фокус-групите. Няма да избирам според това кой на мен ми харесва и кой - не.
Ще се възползвате ли от правото си да спрете излъчването на чужд футбол по телевизиите в часовете, в които тече местното първенство? Известно е, че УЕФА позволява блокирането на пояси заради националните първенства. Ако го направите, това вероятно ще лиши феновете от английската Премиершип.
- По принцип футболният ни съюз и професионалната лига изразиха готовност да ни съдействат по този въпрос пред УЕФА. Инициативата за блокирането на тези „прозорци на УЕФА" трябва да излезе от тях, да мине през Съвета за електронни медии и да стигне до европейската футболна централа. Дали ще се възползваме от възможността, която имаме? За момента не сме взели решение. За нас преди всичко е важно да съберем аудиторията, към която се стремим. Ако успеем да направим необходимия рейтинг и ако не си пречим с другите телевизии, няма да им проваляме бизнеса просто така, само защото имаме възможност да го сторим. Ако обаче установим, че английската Премиершип или някое друго спортно предаване ни вредят, най-вероятно ще предприемем нещо.
Новият собственик на TV2 Роналд Лаудер е известен като човек, който доста залага на спорт в медиите си. Какво още да очакваме в тази посока? По всичко личи, че в момента вакантни на пазара са тв правата на немската Бундеслига.
- Засега сме се концентрирали изцяло върху преките предавания на българския шампионат. Имаме консултанти, които ежедневно сканират пазара на спортни права в Европа и по света. Знам, че в момента има възможност да се вземе Бундеслигата, но пък тук става въпрос и за разчети, които трябва да бъдат направени. За момента нямаме индикации, че немският шампионат ще дойде при нас, въпреки че сигнали затова не липсват. За екипа на TV2 голямото предизвикателство сега е да тръгнат успешно мачовете от българския шампионат и новинарската ни емисия от есента.
За нея също доста се говори. Кога най-после ще видим новините на TV2? Знае ли се кои ще са лицата им и кой ще е техният шеф?
- От няколко месеца имаме директор на новините - Жени Павлова. Вече започнаха и сухите тренировки за техния старт. Проблемът е, че нямаме собствени студиа. Минахме през няколко временни решения и все още търсим алтернативи. В момента сме се обединили около едно, надявам се, последно решение в технологичен аспект, следствие на което нещата би трябвало да тръгнат по-бързо. Има няколко назначени репортери, които в момента се учат от най-добрите практики в телевизиите на голямата компания, част от която сме ние - Central European Media Enterprises. Желанието ни е новините ни да имат малко по-различен почерк. Не искаме само да регистрираме и да съобщаваме за събитията, а да навлизаме по-дълбоко и в човешката им страна. Мисля, че така ще наложим собствен стил и ще бъдам по-различни.
Новините са изключително важни за нас. Без тях никоя телевизия няма собствен гръбнак. Те са нейното лице. Ние също трябва да имаме такова. Емисиите ни ще стартират между началото и средата на октомври. Ще има една ранна и една късна, защото хората така са свикнали. Все още обаче имаме доста проблеми за решаване - организационни, логистични, вероятно ще се преместим в нова сграда. Затова през октомври стартът ни ще бъде доста soft, както казват американците. През пролетта телевизията ще има нещо като relounge, в който ще се види много повече от истинското й лице.
Каква ще е съдбата на „Ринг", която също вече е собственост на Роналд Лаудер?
- Това е спортна марка. За съжаление в последните години тя е позагубила аудитория, макар че напоследък има известно качване нагоре. Предстои концепцията й да се изчисти и да се прецени кое ще направи рейтинг. Дали ще са български спортове, дали ще са чужди, дали печелившият избор ще е да се направи изцяло мъжки канал, какъвто у нас няма - това тепърва ще се решава.
Какво ще се случи със софийската честота, на която в момента върви ВВТ?
- Плановете там са за лансирането на друг тематичен канал. Не мога да кажа нищо повече в момента, освен че има идея, конкретен проект и осигурено финансиране. В момента създаваме структурата и екипа. Генералната концепция е TV2 да е нашата политематична телевизия и чрез няколко други специализирани да се опитаме да обхванем най-широк кръг от аудиторията. Така ще позволим на рекламодателите да реализират през нашия ефир идеите на своите кампании.
Наясно ли е Роналд Лаудер, че е купил медията на Големите уста като Юлиан Вучков и Азис? Запознат ли е с техния имидж?
- Докато тази сделка се реализираше, тук дойдоха много хора с набито око, които задаваха въпроси по всички теми - програма, съдържание на предаванията и т.н. В крайна сметка те разораха абсолютно всичко за телевизията. Експертите на Роналд Лаудер оиениха нашите усилия да съберем аудитория във възможно най-къс срок. Тази задача бе изпълнена добре. Не мога да си спомня за друг български канал, чийто път да е бил толкова възходящ. Изборът на лица бе продиктуван от това, че те си дойдоха със своята аудитория. Материалът бе повече от благодатен за PR и за това TV2 да стане разпознаваема. Дали нещата трябва да продължат в тази посока? Вече сме част от група. Заедно сме с „Ринг", с другата честота, ще има и още инвестиции в кабелни канали. Мисля, че е време до известна степен TV2 да се ре-брандира. Разбира се, възнамеряваме да запазим всичко онова, което е успешно и което кара хората да ни гледат и да ни обичат. Като основна телевизия в групата обаче трябва и да се променим. Дори обсъждаме да сменим името на телевизията. Подчертавам, не сме го решили, просто тази опция е отворена. Различни изследвания подсказват, че двойката в TV2 е притеснителна и че може би е добре да се потърси друг вариант. Но пак казвам, нещата не са решени, а са в процес на обсъждане.
Правите големи инвестиции, но сигурни ли сте в тяхното бъдеще? В момента непрекъснато се говори за цифровизация, за създаването на мултиплекси. Защо си мислите, че ще сте част от тях?
- Ако някой в този момент ви каже, че е сигурен за инвестицията си, съветът ми е да не му вярвате. Няма нищо сигурно. Доколкото ми е известно, самите текстове на Закона за радио и телевизия все още се обсъждат и предстои да се променят. Може би някой знае, но лично на мен не ми е известна формулата, по която ще се управляват тези иифрови мултиплекси. Дали ще се дадат на български оператори, дали на чужди - на мен това не ми е известно. Единственото, което мога да кажа на този етап, е, че програмният лиценз на TV2 е издаден по същия начин като на bTV и на Нова телевизия. Всички те са издадени в едни и същи конкурси, може би дори на един и същ ден. Това е единственото ми спокойствие по въпроса. Колкото за тях е гарантирано или не е гарантирано, толкова и за нас. Нямаме нищо повече или по-малко от тях. Що се отнася до останалите критерии, по които ще се избира кой да бъде качен на мултиплексите: мисля, че ще ги удовлетворим. Каквото поиска от нас законът, това ще направим и се надявам, че шансовете ни да получим дигитална честота на бъдещите мултиплекси са сериозни.
неделя, 31 август 2008 01:49:18
неделя, 31 август 2008 г.
Генералният директор на TV2 Огнян Димов: Футболът праща TV2 право в бита на българина
Етикети: сп. Тема
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар