сряда, 3 септември 2008 г.

Боряна Несторова, управляващ директор на „Медия дайрекшън“ и член на медийното жури:Новите собственици на телевизии ще променяти рекламния пазар

Дневник - 11 стр.
Боряна Несторова, управляващ директор на „Медия дайрекшън“ и член на медийното жури:Новите собственици на телевизии ще променяти рекламния пазар



Г-жо Несторова, развива ли се креативността на българския рекламен пазар?
- Определено. Постоянната надпревара за вниманието на аудиторията несъмнено развива креативността както на визуалните и вербалните послания, така и на използваните комуникационни канали. Интересна тенденция е разширяването на медийния микс от нетрадиционни форми, които чрез масовото налагане се превръщат в традиционни. В рекламното пространство постоянно се появяват оригинални носители на послания, които впоследствие стават тарифирани комуникационни канали. Брандиране на таксиметрови автомобили, обществени тоалетни, фитнес клубове, магазини и заведения вече не е нова медия. Креативността се изразява в оригиналния подход при употребата на тези медии.
Според вас хората възприемат ли по-добре рекламните послания по нетрадиционните канали в сравнение с тв рекламата например?
- Световна тенденция е аудиторията да бъде обстрелвана с послания през цялото ежедневие и чрез всички възможни носители на информация. Получаваме реклами по телефона, по интернет, в пощенската кутия, по телевизията, в колата, на улицата и дори сред природата. Ето защо възниква необходимост от постоянното създаване на нови нетрадиционни способи, които да пробиват резистентността на аудиторията към заливащия отвсякъде информационен поток. Ако те са внимателно подбрани и съответстват на маркетинговата стратегия, със сигурност биха могли да донесат голям успех на рекламната кампания. Проблемът е, че при тях ефективността е трудно измерима. Въпреки всичко телевизията остава каналът, който гарантира бързо и широко покритие.
В България интернет наложи ли се вече като задължителна част от цялостната медийна кампания на бизнеса?
- Категорично да. Бързото развитие на технологиите и нарастващото ежедневно потребление на интернет превърна този канал в неизменна част от медийния микс. Навлизането и на системи за измерване и поточно планиране в интернет повишава доверието в него като медия.
Какви са тенденциите в развитието на рекламния пазар?
- Рекламният пазар нараства динамично всяка година, което е пряко изражение и на развиващата се икономика, и на нарастващите инвестиции в България. Медийните канали се пренасищат с рекламни послания, което изморява потребителите и изисква
все по-голяма креативност. През последната година се наблюдава скок в развитието на външната реклама, например лавинообразното навлизане на мегабордовете по фасадите на сградите. Проблем е недоизкусурената нормативна уредба по отношение на външната реклама. Прокарването на рекламни послания в телевизията извън рекламните блокове също е част от динамиката на сектора, където отново съществуват законови ограничения, които спъват развитието и креативност-та. Единственият начин да се излезе законово регламентирано извън рекламен блок е чрез маркиране на съобщението - “платено”, или чрез така наречения product placement. Това създава пъстра картина на цялостното развитие на медийния пазар - постоянно се появяват нови тв канали, списания, радиа и т.н. Навлизането на световни медийни корпорации и инвестициите им на нашия пазар също стимулират бранша.
Очаквате ли да се появят добри примери за политическа реклама във връзка с предстоящите парламентарни избори през 2009 г.?
- Наблюдава се тенденция на все по-рекламистки политически кампании. Възниква въпросът обаче дали рекламният подход при провеждането на политически кампании е ефективен в български условия. И това ще бъде голямото предизвикателство пред рекламните специалисти на предстоящите избори.
Политиците в България имат ли нужда от реклама? Под каква форма и с какви послания трябва да е тя?
- Колкото и цинично да звучи, политиците са продукт, който се продава чрез тяхната политическа платформа. В този смисъл, да -политиците имат нужда от реклама. Грешка би било обаче да се приеме, че рекламната опаковка е единственото нещо, необходимо за разгръщането на една политическа кампания. Най-трудното в предстоящите избори, които се очаква да бъдат най-ожесточените, респективно и най-скъпите, би било политиците да накарат избирателите да повярват в техните послания. Лъган толкова години, българинът вече не иска да вярва в светлото бъдеще. Затова посланията трябва да бъдат реалистични и реализируеми в краткосрочен период.
На ФАРА тази година има рекорден брой заявки. На какво се дължи това?
- Навлизането на нови компании и на свеж капитал в българската икономика стимулира появата на нови рекламни агенции, което повишава конкуренцията и е предпоставка за развитието на рекламния пазар. Новите комуникационни канали и борбата за вниманието на аудиторията повишават качеството на работата на рекламните агенции. Реализират се все по-добри идеи.
Имате ли свой фаворит сред заявките или агенциите?
- С всяка изминала година нивото на заявките се покачва, което е добре за развитието на рекламния пазар. Като член на журито не бих искала да показвам пристрастие.
Смятате ли, че ще настъпят големи промени на рекламния пазар след мащабните сделки с ТВ2 и „Нова тв“?
- Със сигурност промяната на тв пазара ще се отрази и на рекламния пазар. Както знаете, освен ТВ2 и „Нова тв“ bTV също е в процес на продажба, което практически означава смяна на собствеността на над 80% от тв пазара. Надявам се тези промени да се отразят и на качеството на програмата - да се даде по-голям избор на зрителя от интересни и интелигентни програми, да се развият часовите пояси извън праймтайма, както и да се наложат тематични програми с лоялна аудитория. Смяната на собственост е предпоставка и за промени в условията за закупуване на рекламно време. В момента се очаква и много силен есенен сезон с голяма конкуренция за аудитория, което също ще даде своето отражение върху цени и рекламна политика за 2009 г.
Какво ново очаквате да се случи на фестивала?
- ФАРА е мерило за оригиналност и креативност на творческите разработки, създадени и оценявани от творци. Включването на медийни категории, оценявани от медийни специалисти, разширява понятието креативност в рекламата и превръща рекламния фестивал в истински форум.

сряда, 3 септември 2008 04:38:55

Няма коментари: